:rolleyes: Nåja! Hade väl kunnat lösas genom att lösa en Treopolett.... :rolleyes:
Utskriftsvy
"Kunskaper =Noll" :eek: Vem tror du tror dig? ;) :) :)
:cool: Vem kan tänkas smita från Svansafarit med de sexiga vägarna dit och det goda fikat å kaffet som serveras där! För att inte tala om alla glada och trevliga människor och vackra svanar och väder. Inte jag iallafall. :)
Jag sparar mig nog för tranorna, å gammla hojkörare man vill se igen. Min väg är knappast farbar än på en tid (spårig is). Man beräknar 1m tjäle i dom plogade grusvägarna. Ove du håller koll på tid å antal som vanligt hoppas jag.
:cool: Lugn och fin Jan. Planering och nedräkning från 7-8.000 som vanligt. Gäller boendet som vanligt eller kommer du med en hel skock smålänningar och skåningar? Jag förutsätter att Olle Å och Trike håller sig informerade här. Sen får vi väl ta till den gamla djungeltrumman för att uppmärksamma dom som inte är med oss här. ;)
Skapar en ny tråd om Tranresan. Ska vi göra samma med Svan- och Ormresorna??
:) Plussssssssgrader! Skvalar och rinner överallt! Fortfarande en massa snö .... men hur länge? :)
:confused: Funderade på all snö som flyttats med plog och skyffel - den smälter ju bort! Vore det kanske vettigare att flytta upp dörrarna en bit och låta snön ligga? Mindre jobb. :cool: ;)
:eek: Men Halllå!!! :eek:
Idag för jämt ett år sen körde GeCe och jag Tysslingeturen! Jag fick 27 mil på mätaren den dagen. Det skulle inte falla mig in att köra så långt idag - är det som jag har blivit äldre??? :eek:
:p ;)
:eek: Tjälskottsörja tycker jag vi nog ska undvika i år för att inte avskräcka alla nya intresserde utflyktsintresserade bikers. En trevlig asfalts-väg som passar alla hojar finns som vi kan välja istället. :) :) Den där tjälskottsörjan får jag ta på mig som en felnavigering som inte var meningen även om den väckte din förtjusning Ove. ;)
:eek: Nu ha de första sångsvanarna, 6 till antalet och några havsörnar anlänt till Tysslingen så nu gäller att få ordning på hojarna å få dem åkbara. :) :)
:) Idag, äntligen har jag kommit åt att öppna dörren till hojarna. :p
Provade att starta Lillan som inte varit igång på närmare 5 månader. Det gick som väntat inte för det är ff råkallt i skjulet. Illa det där att hela höstsäsongen bara blev borta men nu är det som det är. Ska nog med lite trolldom och fjäsk få henne att hoppa igång. Känner henne rätt väl vid det här laget och hon är lite tjurig om hon får för lite uppmärksamhet. :rolleyes:
Snö och is försvinner i ett tempo som jag inte vågat hoppas på så snart försvinner nog det mesta, även på min gårdsplan. Skönt!!!:cool:
Nu jäklar!
Vackert väder.
DearHunter är i skrivande stund i extas.
Här ska porten skottas fram och premiärtur tas...
Ut på stockholmsvägarna ska hojen rastas
och lystna och längtande blickar mot oss kastas.
De som är hemma och rädda för lite is och vägsprickor
ska veta att rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor :)
Hupp!
:) Som sagt! Lillan är svag för lite löften och vänligt tal. Provade igen och hann knappt nudda startknappen så brummade hon igång. Nu är det enda som hindrar mig ca 10 meter kompakt och lutande skithal is som jag hoppas försvinner under morgondagen. På Måndag skall det köras med allihop är målsättningen! Raka spåret till macken och få lite frisk luft i alla 4 däcken sen hämta hem Sigrid och säsongen igång på riktigt. :cool: :D :cool:
Nu väller vårtecknen inn över småland. Liten starflock, duvorna hoar i skogsbrynen. Min isväg smält bra i dag,+8 å litet vårregn. Men tyvärr tar våren liten paus nu,den vill ju inte trötta ut sig.
:confused: Var en sväng till värmland idag. Det snöade och vid Kil läg snön vit på vägbananvid middagstid. Tinade bort på vägen men det som hamnade på snö försenar bortsmältnigen en del så morgondagens turer är i fara. :mad:
Konstaterar efter att jag åkt omkring en del i Skaraborg och södra Värmland på vad jag kallar MC-vänliga vägar så kommer det att bli mycke snabelbil. Sprickor, hålor och en massa nya gupp. Ta´t försiktigt när ni åker ut, för det är inte alls säkert att kurvan ser ut som i höstas.
Åkte en tur härom dagen och kan konstatera att årets tjällossning kan ställa till lite problem.
På en del ställen hade asfalten spruckigt i mer än 5 cm breda rännor. Grusvägarna har ju redan tendens att bli mycket vågiga. Märks speciellt vid dikesövergångar där ju inte vägen frusit upp, men före och efter diket.
Fortfarande fritt från mygg och turister, så vi får ha småvägarna för oss själva.
Det är lika illa här i mina trakter med sprickor i asfalt och vågiga vägar. Så det blir till att ta det lika vackert som vanligt. Bråttom och MC hänger liksom inte ihop för mig. Och dessutom vill man ju gärna hinna med att se sig om när man är ute och åker, det är liksom det som är vitsen för mig med mitt bikande. ;) :) Skåda fågel t.ex!
Min grusväg är riktigt pucklig nu, va nära att fara ut genom stängda takluckan på traktorn i dag.
:eek: Tat´försiktigt gamle man. Har själv försökt stånga mig ut genom en traktorhytt och huvvaligen va´de´gjorde ont!! :eek:
Hytten däremot klarade sig oskadd. Rejäla grejer dom där Caterpillarbandlastarna! :cool:
Vad som hände var att jag körde med skopan full över en tjälknota och maskineländet tippade framåt hastigt och stannade när skopan slog i backen. men det gjorde inte jag. Inte förrän jag träffade mitt i krysset mellan tak och vindruta. Vilken j - a smäll!!! :eek:
:eek: Dä ä dä jag alltid sagt, Caterpillarbandlastare är livsfarliga att köra! Och något som jag haft tur är klarat ifrån också! :rolleyes:
:mad: Men har ett annat problem för nu har jag tvingats sjukskriva bästa "fågelskådarmotorcykeln" ( anmäls till långordstävlingen ) Kom nämligen underfund med och lagom till vårens första självande sekunder klantigt nog, att styrlagret ska bytas. Beställning av dessa och jobbet gör nog att det kan ta kanske upp till ett par veckor innan hojen är klar. Och Yamman är ju inte ihopskruvad ännu heller. Shit och skäms på mig för min slöhet. :(
TA:n har nog i ett tidigare liv fått kört lite för mycket rakt fram verkar det som så det kan inte vara mitt fel iallafall för jag är en så djäkla dålig "raktframmotorcyklist". :D
Lite frusterande också med tanke på att svanarna blir fler och fler för var dag vid Tysslningen också! ???
:) Lugn och fin nu GeCe. Du får väl vara innovativ och titta runt i garaget. Står det inte en tredje maskin där? :p :D
:( Och sen det där mer raksträckor - visst är det ett elände! Plattslitna däck och förstörda styrlager (och uttråkad förare) :cool:
Hur många svanar har vi nu? Jag har sett bara några få sträcka förbi parvis. Men jag blev glad att se och höra en hel svärm med småfåglar nu på morgonen, jag tror det var kungsfågel. Pyttesmå fåglar som kvittrade i varenda gren omkring mig. Våren är riktigt på väg nu!
En fråga, kungsfågeln har jag för mig inte flyttar. Fast det beror nog lite på hur långt upp i landet man bor. En riktigt fågeltokig lärare på skolan visade mig en sädersärla i går han sa att det var rekordtidigt, jag får väl lita på honom.
:eek: Du har rätt Ove, tur att du påminde mig det finns ett tredje ben....f..låt mc.....Innova......innovativ ;D ..... att åka på och den går nog bra att åka på ändå till Tranorna också om så är. :cool:
Svanarna uppges idag ( onsdag ) till 178 st. och det är i procent räknat en ansenlig höjning från de första 6 i söndags. Men än är ingen ko på isen vi har flera veckor på oss. Och ormarna är nog inte tillhanda förrän om en 5-7 veckor c:a. :)
Av Kungsfågeln flyttar en del ned till mellaneuropa och en del stannar men de trivs inte längre norrut som du nämde själv.
Sädesärlan är en typisk flyttare å ända ned till afrika kan de ta sig för övervintring. En trevlig pippi som verkar gilla att vara i närheten av människoboningar. Vi har haft ett par vid stugan i alla år som alltid fått ungar så länge jag minns, och det är över 50 år. Häckplatsen verkar gå i arv mellan generationerna :) liksom stugan.
:eek: Vetja om jag också är fågeltokig ???
Jodå! visst har du rätt, men en del flyttar också som tur är. Gjort ett litet klipp från Sveriges Ornitologiska Förening som är en bra källa:
:) Pigga på att föröka sig tydligen! :rolleyes:Citat:
En del kungsfåglar lämnar landet under vinterhalvåret, men de flesta är stannfåglar. Detta kan under vissa år leda till att upp till 90% av populationen i norr dör som en följd av sträng kyla. Den höga vinterdödligheten kompenseras dock snabbt, eftersom arten lägger två kullar med i genomsnitt nio ungar per kull. Uppgifter från 1900-talet visar att Kungsfågeln spritt sig allt längre norrut och idag finns det 2.000.000 - 5.000.000 häckande par i Sverige.
Kan berätta att när jag i slutet av -60 talet knegade i skogen kom jag under kalla vinterdagar att få studera dessa vackra små fjäderbollar på riktigt nära håll. Det var före de uppvärmda kojornas intåg och istället tändes en rejäl brasa där man satt och tuggade i sig ostmackan. Elden verkade uppskattas av dem och de var verkligen närgångna och orädda. Kom ofta och satte sig på mössan eller handen,ja det var riktigt trevliga små pippin och stiliga med sina vad jag minns varierande färgsättningar på huvudena. Det var just kalla vinterdagar man såg dem i flock nu är det länge sen jag sett nån överhuvud taget vilket kanske kan skyllas på avtagande synförmåga.:rolleyes:
GeCe du kan trösta dig med att få en betydligt trevligare mc när lagret blivit bytt. Bytte på min Affe i höstas. Det där är ju något som smyger sig på och först när det blivit riktigt besvärligt förstår man vad som är orsaken. Själv blev jag orolig att det var balanssinnet som spökade och började oroa mig för att det kanske var slutåkt för gubben men efter lagerbytet flyter det på som vanligt igen.;D 2500 gick det på.???
Utan tvekan skulle det vara en upplevelse utöver det vanliga :) så tack för inbjudan.
Får nog nöja mig med att njuta av Tranparen som sökt sig till de här trakterna, vad jag märkt har de ökat i antal och vad jag också sett är att de numer kan stå och hänga riktigt nära bebyggelse så de verkar blivit mera sociala av sig. :)
Skulle "hia" mig till fredag. Men jag misslyckades,premiärturen blev i dag +10-12. Nästan onödigt med två par långkalsonger.
Tack för de tröstande orden Ingemar! ;)
Kom underfund med under dagen efter lite "utredande" att det här är inget trevligt "gör det själv-jobb" så jag kommer att skjuta på det och avvaktar tills jag ser vad byte av gaffeloljan kan betyda som jag dock gör själv. Men 2500 spänn är det nog värt annars för att få ordning på grejorna om det så skulle vara. :)
:D Lite blev det åkt igår,bara några km på byn. Men nu har jag alla hemma och Lillan har fått ny luft i däcken och full tank. :D
Visst är det skönt att grensla en go maskin som bara VILL ut och röra på sig. Mn gruset på asfalten...... ujujuj va hal den är! Men det är som det är, man får ta det som det kommer. :cool:
Här kommer Transan att bli körklar och luftas nästa vecka och sen ska Yamman plockas ihop till Trandansen. :)
Var ute häromdan med :eek: vämeskåpet för besiktning och passade på att kolla in lite nya hojvägar och jag kan inte minnas jag sett sådana tjälskador på länge. Det var rena San Francisco på många ställen och det luriga är att man inte varsnar i förväg hur djupa svackorna är. Å sen gruset som grädde på moset, ujujuj som di säger i Närke. :)