Kevin McCloud, en mycket trevlig programvärd. Gillar hans program mycket, bäst är nog Grand Designs och Kevin McCloud's Man Made House.
Utskriftsvy
Ett annat sätt att spara energi kan tror jag, kan vara att vara att montera en luftvärmepump med utomhusenheten inomhus i ett ljudisolerat skåp. Måste bli en jäkla skillnad att ta den luft som redan är lite varm än att kanske ta luft som är 15- eller?????:confused::confused::confused
Skall prova det i garaget.
Kan funka men du måste släppa ut den kalla luften anas vinner du inget. Sedan måste ny luft tas utifrån och då är den kall. Samma ide, kolla på en frånluftspump som även blåser in uppvärmd.
läs här. http://www.installera-varmepump.se/v...luftsvarmepump
Du kan kyla pilsner.
Vindsnurra på taket ger ström till kompressorn som komprimerar upp temperaturen. OBS. kyligt om det inte blåser.
:santaclaus: God jul!
Jag, eller rättare sagt min pc tappade kontakten med omvärlden för några dagar sen så nu har jag nästlat mig in i hustruns datavärld. Fan vad fort man blir beroende av sån där elektronisk skit. Förr var det ju inget problem när man inte visste om något annat - men nu. Skulle man kanske lägga in sig på klinik för databeroende? Fördummande är det också för man behöver ju inte veta något själv för det är bara att Goooogla. :p
[QUOTE=Ove;108199]:santaclaus: God jul!
Jag, eller rättare sagt min pc tappade kontakten med omvärlden för några dagar sen så nu har jag nästlat mig in i hustruns datavärld. Fan vad fort man blir beroende av sån där elektronisk skit. Förr var det ju inget problem när man inte visste om något annat - men nu. Skulle man kanske lägga in sig på klinik för databeroende? Fördummande är det också för man behöver ju inte veta något själv för det är bara att Goooogla. :p[/
Visst får man ett litet beroende, men det får man väl ta. Förhoppningsvis så lägger man de upplysningar man får på sitt eget minne. Problemet är ju att minnet är bra , men lite kort.:eek::eek::eek::santaclaus::santaclaus:
Just nu friska vindar över Småland. Risk för strömlöst.
:) Tebax på banan igen efter att sonen gjort några magiska rörelser kring datorn.
Urd härjar runt knutarna men jag har inte märkt av strömavbrott ännu, men det är väl som Olle säger att Norge dämpar ner det värsta när vinden kommer på NV.
Nu är julen över och vi hade den sista julaftonen igår, på annanda´n men alla barnen. Juklappar delades ut utan tomte och jag fick en köttbit som ska tillagas i flera dagar(=Slow food+!) för att jag ska ha att göra i vintermörkret. :rolleyes:
Minsta barnbarnet blir lugn och fundersam när jag sjunger för honom så jag kan göra det tils jag tappar rösten och då blir alla andra glada. :p ;)
Ta det lugnt på taket Olle så inte stolarna stollar sig i blåsten! :eek:
Stollar finns det ju ändå tillräckligt många av. Vid norska kusten försökte några turister få fina bilder av Urds framfart, med livet som insats. Några japaner försökte gå till Preikestolen, med de förbjöds att göra den vandringen i den tilltagande stormen.:mad:
Skall i alla fall försöka få upp takstolarna idag utan att det stollar sig.
EN LUGN FORTSÄTTNING HOPPAS VI PÅ:):):)
Fick hem trehjulingen dan före dan , så att jag kunde hämta skinkan.
Varmt väder i helgen gör att man får känna sig som barn på nytt.
Trehjuling är fortfarande rätt kul.
Bifogad fil 4352
Bifogad fil 4353
klicka på så vänder dom???
Nää, man får snurra skärmen. äsch. kan Du låna ut sonen Ove?
Jag vill även önska alla ett gott nytt år.
Man kan ju ha vilda planer om det nya året och vad det kan innebära. På det personliga planet brukar ju diverse ohållbara löften avges, typ sluta röka, äta lite mindre, dricka mindre osv.
Sedan har vi den planering som gäller exvis våra intressen. Planering av mc-turer, kanske byta hoj, göra ett hojbygge färdigt, köpa nya kläder osv.
Personligen skall jag färdigbygga garaget, få hojarna färdiga och sedan blir det väl ett par längre turer. En fundering är att följa med Ryssjärngänget på en färd genom Baltikum. Norge får väl ett eller ett par besök. Svårt att lägga upp planer för långt framåt för vad som hels kan ju hända i denna vår instabila värld.
God fortsättning på Er.
Nu har ju vargjakten dragit igång lite smått. 2 st fällda. Som boende på landet med hästar och kalvar gående , så vill man ju inte ha dessa odjur i närheten. Vargen sågs för lite sedan bara några kilometer härifrån och nu har vildsvinen setts i grannskapet också. Vargspillning såg vi alldeles hemmavid för ett par år sedan.
Några jägare skulle jaga rådjur med tax och drever, nyårsdagen, men fick jakten saboterad av några som for ikring på 4-hjulingar med bortplockade nummerplåtar. Jag tror att det kommer att bli ett helvete för jägarna när sabotörer kommer att hålla koll på dem och förstöra jakten. Tror inte det är bara sk vargälskare som sabbar utan det även är en sorts ligistslynglar som bara vill förstöra för andra. Ungefär som vissa yrkesdemonstranter gör.
Att inte SJ eller andra trafikbolag lär sig någon gång. Att inte köra tåg då det är kallt. Franskbyggda grejer håller inte i våra vintrar. Fy, för att bli sittande i ett tåg då det är 30-, måste vara hemskt om det tar lite tid. Går väl an för den som har tillräckligt med kläder med sig.
Tacka vet jag de gamla ångloken, de gick ju ändå, eller de äldre Reginaloken, sällan fel på dem.
Varför inte ha pelletseldade ånglok utrustade med moderna ångturbiner, som då återvinner nästan allt vattnet igen??? Kan ju inte vara så svårt att tillverka.
Det är skit när bara ekonomer får bestämma, dom ser bara till inköpspriset inte var det kostar att laga o driva, det är ett annat konto som dom skiter i. Jag har sett detta flera gånger under åren.
Även en blind höna hittar ett korn ibland.
:rolleyes: Vaknade i otid, ung 03.00 och kunde inte somna om. Gick upp efter 04 nån gång med hänvisning till flextid. Satt och slöade en stund och funderade på vädret och hade för mig att det skulle bli regn och en del blåst. Baka kan man ju alltid göra för brödet har en tendens att ta slut... Körde igång ugnen och satte en deg, den jäste som det var tänkt så det var bara att ladda om i degbunken och baka ut. Kl 10.00 var det färdigt och diskat och nu har jag bröd för ett par månader framöver. :)
Vad gör jag nu nästa gång som jag vaknar alldeles för tidigt? Frysen är full. :hmmmm2:
Nåja, lite svinto på avgaskrökarna kan man väl ändå kosta på sig ?