handdator

Visa fullständig version : Hemlighet! (blinkers)



Sidor : [1] 2

räven
2013-04-08, 11:15
På sidan av rattstången fins en hemlig pinne. För man på den blinkar det ett gult ljus endera sidan av bilen. Detta är en välbevara hemlighet som avslöjas här å nu. Gör er väl förtrogna med er hemliga pinne å visa var biljävlen ska ta vägen

Nina
2013-04-08, 11:24
På sidan av rattstången fins en hemlig pinne. För man på den blinkar det ett gult ljus endera sidan av bilen. Detta är en välbevara hemlighet som avslöjas här å nu. Gör er väl förtrogna med er hemliga pinne å visa var biljävlen ska ta vägen

Vaknat på fel sida i dag? ;)

Olle Å
2013-04-08, 13:31
På sidan av rattstången fins en hemlig pinne. För man på den blinkar det ett gult ljus endera sidan av bilen. Detta är en välbevara hemlighet som avslöjas här å nu. Gör er väl förtrogna med er hemliga pinne å visa var biljävlen ska ta vägen

Värmlänningarna använder inte pinnen för de vet ändå vart de ska ta vägen.:thumpdown::thumpdown:

räven
2013-04-08, 14:19
Ingen blinkar ut i rondell, när 10 bilar kört ur utan att blinka kör bilen framför mig in i rondellen. Då smäller det, där står jag på hojen när bilarna snor runt en halvmeter från mitt framhjul. Bara för att dom lata jävlarna inte orkar dra i en spak

rakarör
2013-04-08, 14:24
Umeborna (en del i alla fall) blinkar vänster och svänger höger och tvärtom, häromdagen såg jag en som blinkade vänster och körde rakt fram, en kort stund senare såg jag en som blinkade höger och körde rakt fram, rondellkörning i Umeå är med livet som insats då total anarki råder.

Jåke
2013-04-08, 14:26
För att travestera ett antikt uttalande: För övrigt anser jag att blinkersmarodörer bör skjutas.

(riktigt så långt behöver man kanske inte gå, men körkortsindragning vore rimligt vite.)

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

jrutgers
2013-04-08, 14:41
Kan bara hålla med!
Jag antar att dom som inte blinkar inte klarar av att hantera bilen fullt ut i "kniviga" situationer?
Det är så otroligt slappt å dåligt av alla som inte blinkar. En " tänker bara på mig själv" mentalitet som råder i trafiken. Å i GBG är det nog värst i hela riket. Alla skall fram först, och väldigt få visar respekt och medmänsklighet för medtrafikanterna.

Skämmes, ta mig fan!

Månne
2013-04-08, 14:56
Folk som "genar" över dubbelfiliga rondeller är inte helt populära heller kan jag säga...

Allan K
2013-04-08, 17:36
På sidan av rattstången fins en hemlig pinne. För man på den blinkar det ett gult ljus endera sidan av bilen. Detta är en välbevara hemlighet som avslöjas här å nu. Gör er väl förtrogna med er hemliga pinne å visa var biljävlen ska ta vägen

Har du varit på Åland :)

räven
2013-04-08, 18:22
Har du varit på Åland :)

Nää inte på länge. Vågar man det ?

engström67
2013-04-08, 19:07
Är ett elände i rondeller,blinka ur när man kör rakt fram i rondellen,får dom väl.MEN blinka även vänster om man svänger vänster,och höger om man ska till höger:mad::mad: det enda jag kollar på när jag kör in i rondell med tradaren,om dom har blinkers på när man rundar,om inte får dom bromsa:D.Har en kollega som följde efter en karl in på en mack och slet upp hans dörr och slet bort blinkersspaken och sa denna behöver inte du gubbjävel:):)skitbra.

Ove
2013-04-08, 22:41
Är ett elände i rondeller,blinka ur när man kör rakt fram i rondellen,får dom väl.MEN blinka även vänster om man svänger vänster,och höger om man ska till höger:mad::mad: det enda jag kollar på när jag kör in i rondell med tradaren,om dom har blinkers på när man rundar,om inte får dom bromsa:D.Har en kollega som följde efter en karl in på en mack och slet upp hans dörr och slet bort blinkersspaken och sa denna behöver inte du gubbjävel:):)skitbra.

:) Då min vän bryter du mot reglerna - man ska bara blinka där man ska ut ur rondellen. :cool:

Månne
2013-04-09, 01:15
Man ska blinka vänster om man ska vänster och blinka när man ska ut dvs höger!

RobbeS
2013-04-09, 07:24
Man ska blinka vänster om man ska vänster och blinka när man ska ut dvs höger!

Så var det tidigare men enligt de nya EU anpassade "direktiven" sen några år så ska man enbart blinka ur en rondell. Om man sen vill blinka som du säger så är det inte olagligt på något vis. Jag gör själv på det gamla sättet pga vana och tydlighet.
Å till Engström kan jag meddela att skadegörelse/åverkan är ett grövre brott än att inte använda körriktningsvisare varför din kollega inte följde behovs och proportionalitetsprincipen:D

Nina
2013-04-09, 08:07
Så var det tidigare men enligt de nya EU anpassade "direktiven" sen några år så ska man enbart blinka ur en rondell. Om man sen vill blinka som du säger så är det inte olagligt på något vis. Jag gör själv på det gamla sättet pga vana och tydlighet.
Å till Engström kan jag meddela att skadegörelse/åverkan är ett grövre brott än att inte använda körriktningsvisare varför din kollega inte följde behovs och proportionalitetsprincipen:D

Nej, det ändrades tillbaka för några år sen. Nu bör man blinka vänster om man ska vänster (3:e utfart eller vändning), reglerna är precis som förr. Det är ingen tvingande regel men bra att visa vart man ska före man kör in i rondellen.

Här kan ni läsa om reglerna från Trafiksäkerhetsverket (http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm).

Jag brukar läsa Vintergatan som brukar komma ibland, där står alltid om nya regler som kan ha tillkommit sen sist. Sen är det inte fel att gå in på Trafiksäkerhetsverkets hemsida och läsa på om nya regler mellan varven. :)

Olle Å
2013-04-09, 08:26
Ett litet krux är ju om någon blinkar vid ingång av en cirk.pl. är ju om vederbörande skall ut i den andra utfarten och det står en och väntar och tror att du skall ut i den första och då kör in.
Hm skall man då teoretiskt stå och vänta medan blinkaren kör 3/4 dels varv?
Man brukar ju räkna med att föraren skall ut i den närmaste utfarten. Elller?:confused::confused:

Nina
2013-04-09, 09:03
Så här lyder trafikreglerna för körning i rondell:

Den som ska IN bör visa dels med val av körfält och dels med blinker vart denne ska. Placering av fordon i rätt körfält strax innan rondell. Vid rondellen bör denne visa med vänster blinker om denne ska antingen ut vid 3:e utfarten eller vända. Man blinkar alltså inte vänster om man bara ska rakt fram.

Inne i rondellen bör man om man ligger i vänster körfält visa hänsyn mot all trafik som befinner sig till höger om en: där gäller högerregeln för alla fordon som är till höger om en INNE i rondellen. Högerregeln gäller inte de som befinner sig utanför i väntan på att få komma in.

När man ska ut ur rondellen bör man visa att man vill ut genom att blinka höger. Är det tvåfiligt och man är i vänstra körfältet så är det dels högerregeln att tänka på och dels körfältsbyte man ska göra i mån av plats. Med andra ord - samsas i trafiken.

Den som ligger till höger om ett fordon i en rondell bör iaktta försiktighet och i den mån underlätta för den som vill ut ur rondellen. Men krockas det så gäller högerregeln.

räven
2013-04-09, 09:37
Just detta ofog att inte blinka höger när du ska ut gör att folk står å väntar i onödan. Trafiken skulle flyta mycket bättre om man visade vart man ska. Jag upplever att yrkestrafiken är mest nonchalant. OBS min upplevelse, inget påhopp.

Nina
2013-04-09, 10:16
Just detta ofog att inte blinka höger när du ska ut gör att folk står å väntar i onödan. Trafiken skulle flyta mycket bättre om man visade vart man ska. Jag upplever att yrkestrafiken är mest nonchalant. OBS min upplevelse, inget påhopp.

Jag upplever samma sak, de äldre förarna kör tung trafik bättre. Oftast är det unga killar bakom ratten som är nonchalanta av sig tycker jag.

Tjita1
2013-04-09, 10:26
Man bör inte blinka ut. Man ska. Enligt lag. Allt annat är frivilligt. Men trafikskolorna lär ut att blinka vänster innan man kör in om man ska åt vänster, men man ska ALLTID blinka höger när man kör ut.

Chappy
2013-04-09, 11:23
Jisses,nu går det runt!
Om man både blinkar o kör vänster när man kör in i en rondell kan det bli lite kinkigt då eller?

Ankan1
2013-04-09, 11:32
I rondeller brukar jag blinka t ex vänster in och sedan höger ut med hojen för att undvika att bli trängd av bilister och lastbilar som fått annat för sig om min färdväg.Använder för övrigt inte blinkers på hojen när jag saknar 90% av vänster tumme och har ett helsike för att trycka på knappen som annars ändras med pekfingret när det behövs.

räven
2013-04-09, 11:40
I rondeller brukar jag blinka t ex vänster in och sedan höger ut med hojen för att undvika att bli trängd av bilister och lastbilar som fått annat för sig om min färdväg.Använder för övrigt inte blinkers på hojen när jag saknar 90% av vänster tumme och har ett helsike för att trycka på knappen som annars ändras med pekfingret när det behövs.

Det fins massor av sätt att ordna att du kan blinka

wbr
2013-04-09, 12:09
Så här lyder trafikreglerna för körning i rondell:

Den som ska IN bör visa dels med val av körfält och dels med blinker vart denne ska. Placering av fordon i rätt körfält strax innan rondell. Vid rondellen bör denne visa med vänster blinker om denne ska antingen ut vid 3:e utfarten eller vända. Man blinkar alltså inte vänster om man bara ska rakt fram.

Inne i rondellen bör man om man ligger i vänster körfält visa hänsyn mot all trafik som befinner sig till höger om en: där gäller högerregeln för alla fordon som är till höger om en INNE i rondellen. Högerregeln gäller inte de som befinner sig utanför i väntan på att få komma in.

När man ska ut ur rondellen bör man visa att man vill ut genom att blinka höger. Är det tvåfiligt och man är i vänstra körfältet så är det dels högerregeln att tänka på och dels körfältsbyte man ska göra i mån av plats. Med andra ord - samsas i trafiken.

Den som ligger till höger om ett fordon i en rondell bör iaktta försiktighet och i den mån underlätta för den som vill ut ur rondellen. Men krockas det så gäller högerregeln.

Ja så är det...
Kan inte låta bli att tänka på hur det är i Frankrike, där gäller högerregeln även för de som skall in i rondellen (kanske fler ställen). Kör man då i rondellen får man vara beredd, de som skall in i rondellen kommer i god fart rakt in, därför är rondellerna tidvis fulla med nästan stillastående fordon, lätt att komma in men trixigt att komma ut. Lite knepigt var det att lära sig för att inte tala om hur knepigt det blev då man kom hem igen...:)

Nina
2013-04-09, 15:44
Ja så är det...
Kan inte låta bli att tänka på hur det är i Frankrike, där gäller högerregeln även för de som skall in i rondellen (kanske fler ställen). Kör man då i rondellen får man vara beredd, de som skall in i rondellen kommer i god fart rakt in, därför är rondellerna tidvis fulla med nästan stillastående fordon, lätt att komma in men trixigt att komma ut. Lite knepigt var det att lära sig för att inte tala om hur knepigt det blev då man kom hem igen...:)

I Finland gäller regeln att alla som vill in i rondellen ska släppas in. Så är man i en rondell så måste man stanna och släppa in folk… Undrar hur det ser ut där i rusningstrafik? :hmmmm2:

Nina
2013-04-09, 15:57
Jisses,nu går det runt!
Om man både blinkar o kör vänster när man kör in i en rondell kan det bli lite kinkigt då eller?

Nej, jag brukar planera inträdet en bit före jag kommer fram till rondellen. Jag lägger mig i vänster körfält, slår på vänsterblinkers, kör in i rondellen och däri håller jag full koll på övrig trafik. Jag kikar över höger axel hur det högra körfältet ser ut men det har jag redan koll på innan jag tänkt köra ut ur rondellen. När jag ska ut byter jag körfält till det högra, givetvis har jag satt på blinkersen före jag påbörjar körfältsbytet. Är inte så svårt som det låter tycker jag.

Den här är kul, Jim Carrey blir stoppad och kan inte ljuga (ur filmen Liar, liar):
http://youtu.be/tu1oDQjJbT4?t=5m20s

Allan K
2013-04-09, 18:44
I Finland gäller regeln att alla som vill in i rondellen ska släppas in. Så är man i en rondell så måste man stanna och släppa in folk… Undrar hur det ser ut där i rusningstrafik? :hmmmm2:

Stämmer inte, vi har väjningsplikt mot dom som befinner sig i rondellen. Precis som i Sverige :)
Däremot blinkar man inte när man kör in i rondellen.

På Åland blinkar man inte alls, först vinner. (jag är inte infödd Ålänning :) )

http://www.liikenneturva.fi/www/sv/index.php?we_objectID=4399

engström67
2013-04-09, 19:10
Ett litet krux är ju om någon blinkar vid ingång av en cirk.pl. är ju om vederbörande skall ut i den andra utfarten och det står en och väntar och tror att du skall ut i den första och då kör in.
Hm skall man då teoretiskt stå och vänta medan blinkaren kör 3/4 dels varv?
Man brukar ju räkna med att föraren skall ut i den närmaste utfarten. Elller?:confused::confused:

Är väl knappast ett problem om båda ska rakt igenom rondellen,äh struntsamma fel av mig att diskutera detta här.tar det med mormor istället:cool:

Nina
2013-04-09, 19:12
Stämmer inte, vi har väjningsplikt mot dom som befinner sig i rondellen. Precis som i Sverige :)
Däremot blinkar man inte när man kör in i rondellen.

På Åland blinkar man inte alls, först vinner. (jag är inte infödd Ålänning :) )

http://www.liikenneturva.fi/www/sv/index.php?we_objectID=4399

Okej, då har de väl ändrat sen sist jag körde där. Pappa som var bosatt där (jag är finne själv men bor här) varnade mig för att där gäller andra regler i rondellerna men att de brukar begripa när en svenskskyltad bil kommer att vi inte kör som dem. :)

Allan K
2013-04-10, 07:09
Nää inte på länge. Vågar man det ?

Man skall vara uppmärksam, det viktigaste för Ålänningar är att se till att ingen annan jävel slipper fram :)

Nina
2013-04-10, 09:09
Är väl knappast ett problem om båda ska rakt igenom rondellen,äh struntsamma fel av mig att diskutera detta här.tar det med mormor istället:cool:

Tycker det var självklart förut, den som bara skulle rakt fram i en rondell, alltså ut genom andra utfarten, så använde man ingen blinker. Skulle man vänster så la man på vänster blinker, precis som i en korsning. :)
Du har samma tanke som jag.

räven
2013-04-10, 09:50
Det blir trafikstockning i rondeller vid rusningstider, alla väntar på alla för ingen visar vart dom är på väg. Snacka om att kacka i eget bo ?

Mavve65
2013-04-10, 09:53
Tycker det var självklart förut, den som bara skulle rakt fram i en rondell, alltså ut genom andra utfarten, så använde man ingen blinker. Skulle man vänster så la man på vänster blinker, precis som i en korsning. :)
Du har samma tanke som jag.

En liten fundering. :hmmmm2: Varför ska man vänsterblinka när det bara går att köra ut ur rondellen åt höger.? En rondell är egentligen ingen korsning, utan en enkelriktad väg där det bara går att köra åt ett håll dvs. motsols. Har för mig att det i den gamla definitionen jämställdes med korsning, men att det har ändrats. Jag kan inte se någon fördel med att vänsterblinka.

Nina
2013-04-10, 10:27
En liten fundering. :hmmmm2: Varför ska man vänsterblinka när det bara går att köra ut ur rondellen åt höger.? En rondell är egentligen ingen korsning, utan en enkelriktad väg där det bara går att köra åt ett håll dvs. motsols. Har för mig att det i den gamla definitionen jämställdes med korsning, men att det har ändrats. Jag kan inte se någon fördel med att vänsterblinka.

Det har med bättre flyt att göra. Om ingen blinkar vänster är det knepigare att se vart mänskan ska. Somliga blinkar inte alls och då står folk och väntar i onödan vilket i långa loppet påverkar miljön med alla som står på tomgång här och var. Om alla visar vart de ska flyter trafiken bättre och en stillastående bil på tomgångskörning är värre än när motorn faktiskt körs. ;)

räven
2013-04-10, 11:15
Så är det Nina. Så har vi dom som blir stressade å gör misstag. Gammal nog att minnas "Tag hänsyn i trafiken ". "Vänner på vägen" mm

Nina
2013-04-10, 11:37
Så är det Nina. Så har vi dom som blir stressade å gör misstag. Gammal nog att minnas "Tag hänsyn i trafiken ". "Vänner på vägen" mm

Och ”Kramas i trafiken”… :)

Mavve65
2013-04-10, 14:16
Det har med bättre flyt att göra. Om ingen blinkar vänster är det knepigare att se vart mänskan ska. Somliga blinkar inte alls och då står folk och väntar i onödan vilket i långa loppet påverkar miljön med alla som står på tomgång här och var. Om alla visar vart de ska flyter trafiken bättre och en stillastående bil på tomgångskörning är värre än när motorn faktiskt körs. ;)

Ja det är ju ett skäl till att blinka vänster för att vara extra tydlig, förutsatt att denne ligger i innerfältet. För att det ska bli smidigt och inte stillastående och köer för att komma in i rondellen förutsätter det ju också att fordonen som kör in i rondellen då kör på ytterfältet och parallelkör med bilen/bilarna i innefältet som blinkar vänster. Problemet uppstår när fordonet i innerfältet ska ur rondellen och blinkar höger. Det är inte så ofta de lämnar förteträde enligt högerrregeln. Resultatet blir tvära inbromsningar i högerkörfältet. Jag avvaktar nog hellre därför, även om bilen i rondellen blinkar vänster och jag därmed kan köra in i rondellen. Undnataget är om det är en stor rondell där man tydligt hinner byta fält och anpassa farten.

Nina
2013-04-10, 14:18
Ja det är ju ett skäl till att blinka vänster för att vara extra tydlig, förutsatt att denne ligger i innerfältet. För att det ska bli smidigt och inte stillastående och köer för att komma in i rondellen förutsätter det ju också att fordonen som kör in i rondellen då kör på ytterfältet och parallelkör med bilen/bilarna i innefältet som blinkar vänster. Problemet uppstår när fordonet i innerfältet ska ur rondellen och blinkar höger. Det är inte så ofta de lämnar förteträde enligt högerrregeln. Resultatet blir tvära inbromsningar i högerkörfältet. Jag avvaktar nog hellre därför, även om bilen i rondellen blinkar vänster och jag därmed kan köra in i rondellen. Undnataget är om det är en stor rondell där man tydligt hinner byta fält och anpassa farten.

Jo, väldigt få vet om att det är högerregeln inne i rondellen som gäller för alla fordon i det vänstra körfältet. Slår vad om att de flesta inte har en aning om det. :beer:

räven
2013-04-10, 14:23
Ja det är ju ett skäl till att blinka vänster för att vara extra tydlig, förutsatt att denne ligger i innerfältet. För att det ska bli smidigt och inte stillastående och köer för att komma in i rondellen förutsätter det ju också att fordonen som kör in i rondellen då kör på ytterfältet och parallelkör med bilen/bilarna i innefältet som blinkar vänster. Problemet uppstår när fordonet i innerfältet ska ur rondellen och blinkar höger. Det är inte så ofta de lämnar förteträde enligt högerrregeln. Resultatet blir tvära inbromsningar i högerkörfältet. Jag avvaktar nog hellre därför, även om bilen i rondellen blinkar vänster och jag därmed kan köra in i rondellen. Undnataget är om det är en stor rondell där man tydligt hinner byta fält och anpassa farten.

De kan ju bli några varv i rondellen innan man kommer ut

Nina
2013-04-10, 14:28
De kan ju bli några varv i rondellen innan man kommer ut

Ha ha, du påminde mig just om en man i sina äldre (bästa?) dar som alltid satt på en gammal, gammal moppe som hade sett sina bästa dar. Trimmad och gick alltid. Han brukade köra några varv i rondellen innan han fortsatte. Han kom alltid med ett leende på läpparna och trivdes på den där moppen.

Men så en dag kom han på en modern moppe, maxfart var 45 km/tim och han satt där och skakade på huvudet i all bedrövelse och såg allmänt uttråkad ut. Vart den gamla moppen tog vägen beror på att polisen tog den av honom så nu måste han köra lagligt. Det dröjde inte länge förrän han hade hittat hur han skulle trimma även den moderna moppen och det breda leendet var tillbaka. Tyvärr gick han bort senare men han var en fröjd att se i trafiken här.

engström67
2013-04-10, 20:31
Tryckte en gubbe i en rondell i Sala för massa år sedan.Vart tydligen rejält intryckt.Jag har ingen aning:D.Skulle svänga vänster,blinkade vänster naturligtvis,skulle ju till vänster.Gubben skulle rakt fram.Liten rondell så jag andvänder hela :) och kan ju inte se var andra håller på med,höger om mig.Fick reda på det när polisen ringde:eek: men han skrattade och ville bara berätta.Gubben fick skylla sig själv som ska in och trängas med en långtradare i en liten rondell tyckte han:):):)

Grusbusen
2013-04-10, 22:09
Äh, blinkers är bara en myt. Ungefär som Tomten eller rättvisa löner.

räven
2013-04-10, 22:53
Äh, blinkers är bara en myt. Ungefär som Tomten eller rättvisa löner.

Den här förstod jag inte ?

Mc-Bosse
2013-04-11, 00:48
Jag blir konfunderad nu efter att ha läst denna tråden. Vad gäller egentligen? Och då räknas inte personligt tyckande in. Som jag fattat det så ändrades blinkersreglerna i rondeller för många år sedan.

Blinkers höger innan man lämnar rondellen är det som gäller och inget annat blinkande i en rondell. Det finns en bisats om att vänsterblinkers får användas men det är absolut inget krav eftersom man inte kan annat än följa cirkulationsplatsen runt i vänstervarv.

Tanken är att om bilen inte blinkar så fortsätter den i rondellen. Så länge ingen högerblinkers syns så fortsätter fordonet i rondellen och först när det blinkar höger ska det av i nästa avfart.

Felet jag ser är inte att vänsterblinkersen inte används utan att högerblinkersen inte används vid färd rakt fram i rondellen. Tänk om och tänk rätt säger jag.

Det är inte de som inte använder vänsterblinkersen som gör fel utan de som inte använder högerblinkersen när de ska lämna rondellen.

Kan förstå att i en liten rondell där man knappt ens vrider på ratten vid färd rakt fram så kan det kännas fel att blinka höger men det blir så enkelt och tydligt för andra om man gör det.

Regeln om bara högerblinkers är vettig om man tänker efter för den fungerar i både små och stora rondeller och oavsett antalet in och utfarter men det gäller som sagt att tänka om och tänka rätt.

En mötande bil från andra hållet som inte blinkar alls ska alltså vidare inne i rondellen. Kör bilen rakt fram utan att blinka höger är det den man ska skälla på, inte på den som inte blinkar vänster när han ska fortsätta inne i rondellen.

Ankan1
2013-04-11, 02:40
Här är en variant där man slopat blinkersen helt ... http://www.sportbilen.se/page.php?id=48598 :D

swedan
2013-04-11, 07:28
Här är en variant där man slopat blinkersen helt ... http://www.sportbilen.se/page.php?id=48598 :D

Har sett spår efter flera sådana i vissa rondeller.
Han behövde iallafall inte blinka eftersom han inte hade för avsikt att lämna rondellen. :)

räven
2013-04-11, 09:22
Så måste det va Bosse. Att stå å vänta på icke blinkande högersvängare i rusningstid är ju inte så kul. Att det ska va så jäkla jobbigt att dra i en spak ?

rakarör
2013-04-11, 12:32
Äh, blinkers är bara en myt. Ungefär som Tomten eller rättvisa löner.

:D:santaclaus::D:rolleyes::D

Tjita1
2013-04-11, 17:29
Sen är det ett dilemma, det där med högerblinkers på väg ut, för på fler och fler bilar är designspråket att strålkastarna kasar upp på sidan av bilen, och med dom blinkersen, med andra ord blir det svårare och svårare att se när nån blinkar höger eftersom bilen skymmer blinkersen. Min första riktiga bil, en Camry -88, hade en ungefär 20x5 cm remsa i kofångaren på varje sida som var blinkers, medan kofångaren var ganska rak, med andra ord syntes det klart och tydligt även snett från andra sidan när man blinkade. Men dagens bilar ska ju bli snyggare och snyggare och mer och mer aerodynamiska, och då får funktionaliteten lida..

engström67
2013-04-11, 19:12
Jag blir konfunderad nu efter att ha läst denna tråden. Vad gäller egentligen? Och då räknas inte personligt tyckande in. Som jag fattat det så ändrades blinkersreglerna i rondeller för många år sedan.

Blinkers höger innan man lämnar rondellen är det som gäller och inget annat blinkande i en rondell. Det finns en bisats om att vänsterblinkers får användas men det är absolut inget krav eftersom man inte kan annat än följa cirkulationsplatsen runt i vänstervarv.

Tanken är att om bilen inte blinkar så fortsätter den i rondellen. Så länge ingen högerblinkers syns så fortsätter fordonet i rondellen och först när det blinkar höger ska det av i nästa avfart.

Felet jag ser är inte att vänsterblinkersen inte används utan att högerblinkersen inte används vid färd rakt fram i rondellen. Tänk om och tänk rätt säger jag.

Det är inte de som inte använder vänsterblinkersen som gör fel utan de som inte använder högerblinkersen när de ska lämna rondellen.

Kan förstå att i en liten rondell där man knappt ens vrider på ratten vid färd rakt fram så kan det kännas fel att blinka höger men det blir så enkelt och tydligt för andra om man gör det.

Regeln om bara högerblinkers är vettig om man tänker efter för den fungerar i både små och stora rondeller och oavsett antalet in och utfarter men det gäller som sagt att tänka om och tänka rätt.

En mötande bil från andra hållet som inte blinkar alls ska alltså vidare inne i rondellen. Kör bilen rakt fram utan att blinka höger är det den man ska skälla på, inte på den som inte blinkar vänster när han ska fortsätta inne i rondellen.

Inte lätt,men bussar får tvärnita med eftersom jag bara är intresserad av fordon som blinkar åt det håll dom ska,och kommer alltid göra så:D Bara nå tok framtaget i Eu bland kontorsfolk som inte kan trafik.Men man kanske ska tänka om och stanna 60 ton och köra gissningsleken var folk ska.Trodde du som yrkeschaufför skulle tycka lika.Strunt samma jag fortsätter slicka mittlinjen i 80, mil efter mil:)

Ove
2013-04-11, 20:03
Inte lätt,men bussar får tvärnita med eftersom jag bara är intresserad av fordon som blinkar åt det håll dom ska,och kommer alltid göra så:D Bara nå tok framtaget i Eu bland kontorsfolk som inte kan trafik.Men man kanske ska tänka om och stanna 60 ton och köra gissningsleken var folk ska.Trodde du som yrkeschaufför skulle tycka lika.Strunt samma jag fortsätter slicka mittlinjen i 80, mil efter mil:)

:rolleyes: Jo det är ett kännt faktum att vissa sk. yrkeschaufförer tycker att dom kör som gudar och har rätt att reta sig på alla drullar i trafiken, men i själva verket är det dom som är okunniga om trafikreglerna och istället skapar egna regler som andra ska rätta sig efter annars kan dom känna sig överkörda. Dessbättre finns det även seriösa förare i samma kategori.

Att det finns generella regler som kan vara för alla oavsett om det är en tradare på 60 ton eller en moppe på 60 kg är bra även om man inte gillar dom, för om ALLA kan dom och rättar sig efter dom kör alla lika. Det är dom som sticker ut och stöddigt tränger sig fram som är farliga i trafiken. :mad:

Jourtjänst
2013-04-11, 21:35
Så länge inte folk ligger och kör runt i höger körfält är jag nöjd. Jag vet att det är tillåtet men det är så urbota korkat. Och jag vet att körskolor jag kollat med lär ut de gamla reglerna (ligg i vänster körfält och byt till höger när du ska ut, ligg inte och kör i höger körfält). Men jag håller också med om att högerblinkers är ruskigt praktiskt.

Nina
2013-04-11, 21:40
Sen är det ett dilemma, det där med högerblinkers på väg ut, för på fler och fler bilar är designspråket att strålkastarna kasar upp på sidan av bilen, och med dom blinkersen, med andra ord blir det svårare och svårare att se när nån blinkar höger eftersom bilen skymmer blinkersen. Min första riktiga bil, en Camry -88, hade en ungefär 20x5 cm remsa i kofångaren på varje sida som var blinkers, medan kofångaren var ganska rak, med andra ord syntes det klart och tydligt även snett från andra sidan när man blinkade. Men dagens bilar ska ju bli snyggare och snyggare och mer och mer aerodynamiska, och då får funktionaliteten lida..

Jag har såna ljus på mina bilar, kallas adaptiva xenonljus som svänger när man vrider på ratten. Tror nog Peugeot var först med det på C5-modellen för några år sen. Jag har blinkers på sidospeglarna som blinkar skarpt så andra ser mina blinkers trots adaptiva ljus. :)

Ankan1
2013-04-11, 22:33
Så länge inte folk ligger och kör runt i höger körfält är jag nöjd. Jag vet att det är tillåtet men det är så urbota korkat. Och jag vet att körskolor jag kollat med lär ut de gamla reglerna (ligg i vänster körfält och byt till höger när du ska ut, ligg inte och kör i höger körfält). Men jag håller också med om att högerblinkers är ruskigt praktiskt.

Du menar som här ... http://www.youtube.com/watch?v=pLUm3Q-7iZA LOL. :D

engström67
2013-04-11, 22:47
:rolleyes: Jo det är ett kännt faktum att vissa sk. yrkeschaufförer tycker att dom kör som gudar och har rätt att reta sig på alla drullar i trafiken, men i själva verket är det dom som är okunniga om trafikreglerna och istället skapar egna regler som andra ska rätta sig efter annars kan dom känna sig överkörda. Dessbättre finns det även seriösa förare i samma kategori.

Att det finns generella regler som kan vara för alla oavsett om det är en tradare på 60 ton eller en moppe på 60 kg är bra även om man inte gillar dom, för om ALLA kan dom och rättar sig efter dom kör alla lika. Det är dom som sticker ut och stöddigt tränger sig fram som är farliga i trafiken. :mad:

Håller med,finns ju tyvärr många rötägg.Har kört prickfritt,olycksfritt i 30 år snart.Dom som mest kräks över yrkeschaufförerna är ju sådana personer som inte vet ett skit.Skulle vilja se minen på dom om dom fick vara med en vecka,vart nog evigt tyst.Och dom flesta drullarna bland yrkeschaufförerna är yngre förmågor och utländska,men det ser ju vanligtvis svensson inte skillnad på,dom har ju fullt sjå att hålla sig på vägen.Är väl tur man får rädda livet på sådana varje dag.

räven
2013-04-11, 23:29
Du menar som här ... http://www.youtube.com/watch?v=pLUm3Q-7iZA LOL. :D

Såg flera stycken som föredömligt blinkade höger

Olle Å
2013-04-12, 08:48
Såg flera stycken som föredömligt blinkade höger

Hamnade efter en körskolebil för ett par dagar sedan och tänkte då efter att denna diskussion kommit upp, får se hur de lär ut rondellkörning. Denna är en 2-filsrondell. Lägger sig till vänster i körfältet mot infarten och blinkar vänster, kör ca ett halvt varv blinkar höger och lägger sig i högra fältet och lämnar rondellen efter 3/4 delsvarv.:shakehands:

Nina
2013-04-12, 08:57
Hamnade efter en körskolebil för ett par dagar sedan och tänkte då efter att denna diskussion kommit upp, får se hur de lär ut rondellkörning. Denna är en 2-filsrondell. Lägger sig till vänster i körfältet mot infarten och blinkar vänster, kör ca ett halvt varv blinkar höger och lägger sig i högra fältet och lämnar rondellen efter 3/4 delsvarv.:shakehands:

Precis så ska man köra i en rondell, de lärde ut korrekt förfarande där. :dancing:

räven
2013-04-12, 09:14
Vi knuttar brukar ju köra avrostningskurs. Bilisterna borde köra blinkningskurs.

Mc-Bosse
2013-04-12, 15:41
Inte lätt,men bussar får tvärnita med eftersom jag bara är intresserad av fordon som blinkar åt det håll dom ska,och kommer alltid göra så:D Bara nå tok framtaget i Eu bland kontorsfolk som inte kan trafik.Men man kanske ska tänka om och stanna 60 ton och köra gissningsleken var folk ska.Trodde du som yrkeschaufför skulle tycka lika.Strunt samma jag fortsätter slicka mittlinjen i 80, mil efter mil:)

Vill man inte tänka om och göra som regeln säger så vill man inte.

Regeln är så enkel så det är knappt man kan tro att den beslutats i EU. Man blinkar inte när man följer en väg som råkar svänga vänster, jo en rondell räknas som en väg som går runt, runt i all evighet. Varför ska man blinka vänster när färdvägen bara är åt ett håll? Som jag skrev innan: det gäller att tänka rätt om man vill följa gällande regel. Ingen blinkers och fordonet fortsätter inne i rondellen. Vill man ha egna regler så vill man men speciellt smidigt blir det ju inte...

Mc-Bosse
2013-04-12, 15:51
Hamnade efter en körskolebil för ett par dagar sedan och tänkte då efter att denna diskussion kommit upp, får se hur de lär ut rondellkörning. Denna är en 2-filsrondell. Lägger sig till vänster i körfältet mot infarten och blinkar vänster, kör ca ett halvt varv blinkar höger och lägger sig i högra fältet och lämnar rondellen efter 3/4 delsvarv.:shakehands:

Det är inte fel att göra så för det är tillåtet enligt gällande regler eftersom bisatsen om att vänsterblinkersen får användas finns. Regeln är inte glasklar och då blir det som det blir att den används på olika sätt. Vänsterblinkers eller inte, valet är fritt.

Sen kan jag tycka att ett filbyte inne i en rondell alltid ett riskmoment och bör undvikas om det går. Man har väjningsplikt mot de i högerfilen när man ska byta till den. Att lägga sig i högerfilen vid vänstersväng i rusningstrafik är inte alls fel och man får välja den filen man anser är lämpligast enligt regeln (så länge inte filerna är markerade med pilar som visar vilken man ska ligga i vid olika färdväg i rondellen). Och än en gång: så länge fordonet inte blinkar överhuvudtaget ska de vidare i rondellen och då kan det ju kvitta för andra vilken fil fordonet använder.

Sen dras det av vissa växlar på att jag är busschaufför sedan många år tillbaka och borde veta bättre vilket är ett argument jag inte alls förstår. Jag håller mig uppdaterad om vad som gäller och jag är ingen representant för yrkesförare så hur andra yrkesförare och kollegor kör kan inte jag påverka.

Ove
2013-04-12, 16:18
Sen dras det av vissa växlar på att jag är busschaufför sedan många år tillbaka och borde veta bättre vilket är ett argument jag inte alls förstår. Jag håller mig uppdaterad om vad som gäller och jag är ingen representant för yrkesförare så hur andra yrkesförare och kollegor kör kan inte jag påverka.

:shakehands: Respekt! Jag har nu som pensonär varit på fler och längre bussresor än under mitt tidigare liv sammantaget. De bussförare jag åkt med har inga problem i rondellerna för dom planerar körningen även i den tätaste trafik man kan tänka sig och som man inte träffar på i detta land. En enda gång har jag sett en busschattis tappa humöret, på Kreta i en sepentinsväng där en tant stannade olämoligt så att han inte kom fram. (Kärring heter nog Ragatzzza!!! på grekiska.) Han var inte heller den smidigaste i trafiken. :p

engström67
2013-04-12, 18:39
:shakehands: Respekt! Jag har nu som pensonär varit på fler och längre bussresor än under mitt tidigare liv sammantaget. De bussförare jag åkt med har inga problem i rondellerna för dom planerar körningen även i den tätaste trafik man kan tänka sig och som man inte träffar på i detta land. En enda gång har jag sett en busschattis tappa humöret, på Kreta i en sepentinsväng där en tant stannade olämoligt så att han inte kom fram. (Kärring heter nog Ragatzzza!!! på grekiska.) Han var inte heller den smidigaste i trafiken. :p

Men är en stor skillnad på lokaltrafiken och turisttrafiken:cool:

engström67
2013-04-12, 18:42
Vill man inte tänka om och göra som regeln säger så vill man inte.

Regeln är så enkel så det är knappt man kan tro att den beslutats i EU. Man blinkar inte när man följer en väg som råkar svänga vänster, jo en rondell räknas som en väg som går runt, runt i all evighet. Varför ska man blinka vänster när färdvägen bara är åt ett håll? Som jag skrev innan: det gäller att tänka rätt om man vill följa gällande regel. Ingen blinkers och fordonet fortsätter inne i rondellen. Vill man ha egna regler så vill man men speciellt smidigt blir det ju inte...

Men du om du kommer till en liten rondell,finns ett 20 tal bara i denna kommun.Det kommer en bil från andra hållet som ska till vänster,alltså korsa din vägbana vore det inte smidigt om han blinkade vänster då? om ha skulle rakt fram så har du ju inte behövt stanna,hallå:banghead: Döfött jag kör om jag inte ser en blinkers.Väldigt många busschaufförer i denna komun kör föredömligt men råkade ut för en som trodde han kunde köra rätt ut framför mig,men tur så är man vaken och viker undan i diket och tar mig förbi och rycker i handbromsen och stoppar fanskapet och springer dit,du kan ge dig på att han ser sig för nästa gång:)

Mc-Bosse
2013-04-12, 19:12
Men du om du kommer till en liten rondell,finns ett 20 tal bara i denna kommun.Det kommer en bil från andra hållet som ska till vänster,alltså korsa din vägbana vore det inte smidigt om han blinkade vänster då?

Om han inte blinkar, var ska han köra då tycker du? Rakt fram kanske? Du kör efter de äldre reglerna vilket stället till det för oss som kör enligt de senaste och gällande.

Eller rättare att så är det inte fel att blinka vänster enligt de senaste reglerna men eftersom regeln inte föreskriver detta utan snarare tillåter det för de som vill så gör de flesta inte det.

Och han korsar per definition inte din vägbana utan han kör på vägbanan som går runt i rondellen. Det är du som kör ut på hans vägbana vilket ju väjningsplikten du har är ett bevis för.

Skäll på de som inte blinkar höger innan de lämnar rondellen och låt oss andra som inte blinkar vänster vid vänstersväng få följa gällande trafikregel på det enklare sättet.

engström67
2013-04-12, 20:00
Om han inte blinkar, var ska han köra då tycker du? Rakt fram kanske? Du kör efter de äldre reglerna vilket stället till det för oss som kör enligt de senaste och gällande.

Eller rättare att så är det inte fel att blinka vänster enligt de senaste reglerna men eftersom regeln inte föreskriver detta utan snarare tillåter det för de som vill så gör de flesta inte det.

Och han korsar per definition inte din vägbana utan han kör på vägbanan som går runt i rondellen. Det är du som kör ut på hans vägbana vilket ju väjningsplikten du har är ett bevis för.

Skäll på de som inte blinkar höger innan de lämnar rondellen och låt oss andra som inte blinkar vänster vid vänstersväng få följa gällande trafikregel på det enklare sättet.

Jag kör efter det gamla smidiga och kommer alltid göra det.Kommer aldrig blinka när jag åker rakt fram,aldrig finns ingen anledning.Jag kommer dit jag ska ändå bland alla ufon

räven
2013-04-12, 20:05
Jag kör efter det gamla smidiga och kommer alltid göra det.Kommer aldrig blinka när jag åker rakt fram,aldrig finns ingen anledning.Jag kommer dit jag ska ändå bland alla ufon

Vad är rakt fram i en rondell ?

engström67
2013-04-12, 20:13
Vad är rakt fram i en rondell ?

Det vet du.Inte undra på att det smäller.Sedan dag 1 på detta forum så har man blivit mer och mer rådlös.Från dumma frågor...vad betyder siffrorna på sidan på hojen??mm,mmVad gör jag här då??alltid kul att retas,älskar det men vet att jag oftast har rätt.Men finns många som inte ska vistas i trafiken.Man yrar ju om 0 vision i trafiken,ja då lär man ju gallra bort lite folk eller lära dom köra.Då kanske man hamnar nära 0. eftersom 99.9 alla olyckor är förarens fel.

Mc-Bosse
2013-04-12, 20:46
Jag kör efter det gamla smidiga och kommer alltid göra det.Kommer aldrig blinka när jag åker rakt fram,aldrig finns ingen anledning.Jag kommer dit jag ska ändå bland alla ufon

Glöm inte att bli arg på de som inte blinkar vänster... *blink* :-)

engström67
2013-04-12, 21:00
Glöm inte att bli arg på de som inte blinkar vänster... *blink* :-)

är imun vid detta laget så allt går på rutin:cool:

räven
2013-04-12, 21:40
Å jag blir förbannad på dom som inte blinkar höger när dom ska ur rondellen

Ove
2013-04-12, 21:49
Men är en stor skillnad på lokaltrafiken och turisttrafiken:cool:

:hmmmm2: Hur menar du nu? Buss är buss för mig oavsett vilka som sitter i baksätet.


Jag kör efter det gamla smidiga och kommer alltid göra det.Kommer aldrig blinka när jag åker rakt fram,aldrig finns ingen anledning.Jag kommer dit jag ska ändå bland alla ufon

:D Intressant tanke - dom som kör efter gällande trafikregler är UFOn. Jag trodde att det var dom som körde efter gamla förlegade regler och inte vill/kan ta till sig nytt är UFon, Lauror, Tant Agda 83 och drivminor i trafiken. Jag får tydligen tänka om och tycka tvärtom. :rolleyes: (jösses)


Vad är rakt fram i en rondell ?

:) Rakt i en rondell är runt runt. Kör man ut ur rondellen svänger man höger och ska blinka oavsett om man kört 1/4 eller 8 varv.


är imun vid detta laget så allt går på rutin:cool:

;) Ett gott argument för tidsbegränsade körkort

Mc-Bosse
2013-04-12, 21:59
I allmänt tal är rakt fram i en cirkulationsplats med fyra in och utfarter just rakt fram men för att komma dit måste man oftast svänga lite höger, vänster och sedan höger igen eftersom det brukar finnas en rondell i mitten som inte är så lämplig att köra över.

Nog säger man om man guidar någon från passagerarsätet "rakt fram" när man menar just det ovan skrivna?

Ove
2013-04-12, 22:05
I allmänt tal är rakt fram i en cirkulationsplats med fyra in och utfarter just rakt fram men för att komma dit måste man oftast svänga lite höger, vänster och sedan höger igen eftersom det brukar finnas en rondell i mitten som inte är så lämplig att köra över.

Nog säger man om man guidar någon från passagerarsätet "rakt fram" när man menar just det ovan skrivna?

:) Stämmer gott att det är så man guidar, men teknisk beskrivning innebär att man följer filen om man kör runt och svänger höger när man lämnar den.

engström67
2013-04-12, 23:51
Snick snack åk karusell,men den som jobbar i trafiken och kör minst 20000mil per år vet minst.
Jag vet enl en åkare jag jobbade åt tidigare som sa..diskutera aldrig trafik med svensson för dom vet bäst=ingenting:))
Men hör gärna av er den som känner för det så får denne följa med en dag,då vet jag det låter annorlunda.Men som vanligt så kommer svensken med undanflykter när sanningen kommer ikapp.

Månne
2013-04-13, 00:43
Snick snack åk karusell,men den som jobbar i trafiken och kör minst 20000mil per år vet minst.
Jag vet enl en åkare jag jobbade åt tidigare som sa..diskutera aldrig trafik med svensson för dom vet bäst=ingenting:))
Men hör gärna av er den som känner för det så får denne följa med en dag,då vet jag det låter annorlunda.Men som vanligt så kommer svensken med undanflykter när sanningen kommer ikapp.

:gilla

:D

Mc-Bosse
2013-04-13, 00:49
Snick snack åk karusell,men den som jobbar i trafiken och kör minst 20000mil per år vet minst.
Jag vet enl en åkare jag jobbade åt tidigare som sa..diskutera aldrig trafik med svensson för dom vet bäst=ingenting:))
Men hör gärna av er den som känner för det så får denne följa med en dag,då vet jag det låter annorlunda.Men som vanligt så kommer svensken med undanflykter när sanningen kommer ikapp.

En 20 000 milsåkare vet ingenting och Svensson vet ingenting heller. Vem vet någonting? Är det bara jag som vet som kör buss 40 timmar i veckan? ;)

Mc-Bosse
2013-04-13, 00:54
Trots denna aningen förvirrande regel om blinkers i cirkulationsplatser så fungerar det ju som det är tänkt. Det flyter på och ingen skadar sig allvarligt och ingen dör i en cirkulationsplats. Ett steg mot nollvisionen för de som instiftat den.

V Saarela
2013-04-13, 07:27
Jag har faktiskt varit ganska risig på att använda blinkers(skyller på att jag är motorcyklist!......och med det så tycker jag inte att motorcyklister på motorcykel är nå bättre på använda blinkers)

Det kan också bero på att jag bor i ett område där man kanske inte alltid behöver använda blinkers, helt enkelt för att det finns inte en bil i närheten när man ska svänga.

Detta har då lett till en dålig ovana. Fick påpekande förra året av min fru om min dåliga ovana och för att bli av med ovanan så har jag börjat använda blinkers alltid, även fast det finns ingen bil i närheten. Tycker att jag är ganska duktig nu på att använda blinkers.

Så.....dom där jävla bilisterna som inte använder blinkers är kanske i första hand en jävla motorcyklist i bil? :)

räven
2013-04-13, 09:09
Trots denna aningen förvirrande regel om blinkers i cirkulationsplatser så fungerar det ju som det är tänkt. Det flyter på och ingen skadar sig allvarligt och ingen dör i en cirkulationsplats. Ett steg mot nollvisionen för de som instiftat den.

Nää, Bosse jag tycker inte det funkar så bra som tänkt. Visade folk vart dom är på väg (blinkade) så slapp dom övriga(trafikanterna) vänta å se vart fordonet tar vägen

Ove
2013-04-13, 10:18
Snick snack åk karusell,men den som jobbar i trafiken och kör minst 20000mil per år vet minst.
Jag vet enl en åkare jag jobbade åt tidigare som sa..diskutera aldrig trafik med svensson för dom vet bäst=ingenting:))
Men hör gärna av er den som känner för det så får denne följa med en dag,då vet jag det låter annorlunda.Men som vanligt så kommer svensken med undanflykter när sanningen kommer ikapp.

:) Tack för erbjudandet men jag åker nog hellre med Bosse för han kan trafikreglerna. Dessutom verkar det som han har flera medtrafikanter och inga mottrafikanter där nere i Skåne. ;) :D

Hamre
2013-04-13, 11:58
:) Tack för erbjudandet men jag åker nog hellre med Bosse för han kan trafikreglerna. Dessutom verkar det som han har flera medtrafikanter och inga mottrafikanter där nere i Skåne. ;) :D

Bra skrivet Ove, och framförallt helt rätt!
Värsta sortens yrkeschaufförer är dom som skrävlar och påstår sej vara ofelbara!!!

Mr.Peter
2013-04-13, 13:02
Bra skrivet Ove, och framförallt helt rätt!
Värsta sortens yrkeschaufförer är dom som skrävlar och påstår sej vara ofelbara!!!

Håller med!
Tycker inte om att man tillverkar egna regler och tror på dem.

Mc Bosse tycker jag förklarar på ett bra sätt vad som gäller!

Alla skall på samma håll i en rondell,finns ingen anledning att blinka när man kör in.
Man blinkar väl inte när vägen svänger åt vänster?

Däremot är det lag på att blinka ut ur en rondell och t.o.m böter om man inte gör det om oturen är framme och farbror blå ser det.Många som fått erfara det.

Mr.Peter
2013-04-13, 13:35
:D.Har en kollega som följde efter en karl in på en mack och slet upp hans dörr och slet bort blinkersspaken och sa denna behöver inte du gubbjävel:):)skitbra. Verkligen moget gjort av en yrkeschaufför!

Sen har du mage att klaga på utländska chaufförer.Skärpning!

räven
2013-04-13, 14:40
Störst kör först ?

Olle Å
2013-04-13, 18:09
Norsk binkers. Jag kom körandes genom Ckarlottenbergs centrum, hade en norsk förare framför mig som uppenbarligen letade efter en parkeringsplats. Han ser en till höger, blinkar och helt plötsligt svänger han till vänster i stället.:eek::eek:

Ankan1
2013-04-13, 18:41
:) Tack för erbjudandet men jag åker nog hellre med Bosse för han kan trafikreglerna. Dessutom verkar det som han har flera medtrafikanter och inga mottrafikanter där nere i Skåne. ;) :D

Och du har aldrig framfört något fordon i Malmö misstänker jag. :D

Ove
2013-04-13, 18:44
Och du har aldrig framfört något fordon i Malmö misstänker jag. :D

:D Jodå - inte det värsta jag upplevt. Sen har jag inte heller märkt att MC-Bosse håller på med generellt gnäll på sina medtrafikanter, kanske beror det på hur man kör hur upplevelsen blir. :)

Jourtjänst
2013-04-13, 20:42
I rondeller där det är två körfält in och två körfält ut finns det ett faktum. Den som kör in i rondellen i höger körfält och som ligger kvar i höger körfält för att köra ut i tredje avfarten riskerar STORT att bli påkörd av någon som ligger i vänster körfält och ska ut i andra avfarten. Och det gör ont även om man har "rätt" (framhärdar att det är en väg och körfältsbytesregler gäller osv).

Så ska man ut i tredje avfarten ligger man lämpligen i vänster, byter till höger innan man ska ut och lämnar sedan rondellen. Detta är vad jag lärde mig i körskolan förra sommaren när jag tog mitt MC-kort och som jag fick rådet att köra i rondeller vid uppkörning. Jag gjorde också så vid uppkörningen och fick beröm av inspektören.

Jag fick också höra att körskolor generellt inte lär ut det idiotiska att ligga och köra runt endast i höger körfält.

Nina
2013-04-13, 21:01
I rondeller där det är två körfält in och två körfält ut finns det ett faktum. Den som kör in i rondellen i höger körfält och som ligger kvar i höger körfält för att köra ut i tredje avfarten riskerar STORT att bli påkörd av någon som ligger i vänster körfält och ska ut i andra avfarten. Och det gör ont även om man har "rätt" (framhärdar att det är en väg och körfältsbytesregler gäller osv).

Så ska man ut i tredje avfarten ligger man lämpligen i vänster, byter till höger innan man ska ut och lämnar sedan rondellen. Detta är vad jag lärde mig i körskolan förra sommaren när jag tog mitt MC-kort och som jag fick rådet att köra i rondeller vid uppkörning. Jag gjorde också så vid uppkörningen och fick beröm av inspektören.

Jag fick också höra att körskolor generellt inte lär ut det idiotiska att ligga och köra runt endast i höger körfält.

Många ligger i fel fil, t ex i höger körfält och svänger vänster så att säga. Det högra körfältet är avsett för högersväng eller rakt fram, ska man vänster ska man välja vänster körfält men många skiter i det där och genar över två filer, ligger i höger körfält och kör runt etc. Tycker det var bättre förr, på 80-talet. Folk verkade köra bättre då i rondellerna.

För att inte glömma nämna dem som kommer till en rondell och stoppar in halva bilen innan de stannar för att lämna företräde. Det sker ofta här hemma, halva biljä... står i körfältet i rondellen och blockerar trafiken i rondellen.

Mc-Bosse
2013-04-13, 21:46
:D Jodå - inte det värsta jag upplevt. Sen har jag inte heller märkt att MC-Bosse håller på med generellt gnäll på sina medtrafikanter, kanske beror det på hur man kör hur upplevelsen blir. :)

Gnäller aldrig på någon i trafiken. Jag blir bara lite förvånad ibland och höjer på ögonbrynen. Ingen är ofelbar i trafiken och vi som inte tvunget håller på vår rätt i alla lägen slipper skriva massa papper där på motorhuven. :-)

Just denna regel om blinkersanvändning i rondeller ställer dock till det ibland. Men nog är det inte bara jag som upplever att de flesta bara bromsar utan att tuta eller bli sura om någon betett sig konstigt?

Det är som det är verkar de flesta tycka och tar det med ro och speciellt när en buss med dålig acceleration i värsta rusningstrafiken råkar stoppa flödet i rondellen i några få sek.

Mc-Bosse
2013-04-13, 21:56
Många ligger i fel fil, t ex i höger körfält och svänger vänster så att säga. Det högra körfältet är avsett för högersväng eller rakt fram, ska man vänster ska man välja vänster körfält men många skiter i det där och genar över två filer, ligger i höger körfält och kör runt etc.

Nu håller jag inte alls med. Det är högerblinkersen som avgör när ett fordon lämnar rondellen, inte filvalet om inte filerna är markerade med pilar. Om det är en avfart till t ex en bensinmack 50 meter efter utfarten ur rondellen så är det ju inte så smart att ligga i vänster fil från början och korsa till höger fil i rusningstrafik för att 50 meter senare bromsa för att svänga av vägen.

Tänk om säger jag igen. Det är högerblinkersen som är den springande punkten och egentligen inget annat. En mycket enkel regel som för de flesta bilister verkar vara för enkel för att förstå.

Nina
2013-04-14, 09:31
Nu håller jag inte alls med. Det är högerblinkersen som avgör när ett fordon lämnar rondellen, inte filvalet om inte filerna är markerade med pilar. Om det är en avfart till t ex en bensinmack 50 meter efter utfarten ur rondellen så är det ju inte så smart att ligga i vänster fil från början och korsa till höger fil i rusningstrafik för att 50 meter senare bromsa för att svänga av vägen.

Tänk om säger jag igen. Det är högerblinkersen som är den springande punkten och egentligen inget annat. En mycket enkel regel som för de flesta bilister verkar vara för enkel för att förstå.

Mm, men här kör folk i fel fil. De som ska vänster kör i högra körfältet hela vägen runt när de skulle ha valt det vänstra körfältet från scratch. De blå hänvisningstavlorna som sitter ovanför vägen en bit före rondellen anger vilket körfält man ska använda. Folk läser inte dem, de kör bara på i tron att de kör korrekt.

Förresten, vilken fil väljer du när du ska vänster på en tvåfilig väg och rondell?

Mohlin
2013-04-14, 11:53
Mitt problem (MC eller bil) är att om jag ska till vänster och lägger mig i vänster bana och blinkar vänster, så kör folk ut på höger sida om mig, och när man då ska över i höger körfält vid "utgång 2/rakt fram", så går det inte för då ligger det en jäkel där vid sidan om och spärrar. Också en risk att folk kör ut rakt framför mig vid "2an" innan man bytt fil för att de tror att jag ska fortsätta runt. Så just vid vänstersväng tycker jag ibland att det kan vara bra att folk är lite osäkra på vart man ska, så håller de tillbaka.

Mc-Bosse
2013-04-14, 13:23
Mm, men här kör folk i fel fil. De som ska vänster kör i högra körfältet hela vägen runt när de skulle ha valt det vänstra körfältet från scratch. De blå hänvisningstavlorna som sitter ovanför vägen en bit före rondellen anger vilket körfält man ska använda. Folk läser inte dem, de kör bara på i tron att de kör korrekt.

Förresten, vilken fil väljer du när du ska vänster på en tvåfilig väg och rondell?

Då är det en helt annan sak om de inte följer pilarna.

Det beror på situationen, cirkulationsplats och vilket fordon jag kör. Jag vet att om jag ligger i vänster med bussen som accelererar sakta i vissa cirkulationsplats när jag ska vänster så finns det en stor risk att jag blir kvar där för att bilister inte förstår att jag snart ska över i höger trots att jag blinkar.

100 meter efter min utfart tar vänster fil slut och går över i höger. Dessa situationer förekommer och därför att filvalet fritt och man får välja den fil som man finner lämpligast.

Jag åkte taxi för ett tag sedan och skällde på yrkeschauffören som körde för att han höll i höger fil runt trots att skyltar och pilar i asfalten sa att han skulle ha legat i vänster.

Han verkade helt oförstående...

Mc-Bosse
2013-04-14, 13:34
Mitt problem (MC eller bil) är att om jag ska till vänster och lägger mig i vänster bana och blinkar vänster, så kör folk ut på höger sida om mig, och när man då ska över i höger körfält vid "utgång 2/rakt fram", så går det inte för då ligger det en jäkel där vid sidan om och spärrar. Också en risk att folk kör ut rakt framför mig vid "2an" innan man bytt fil för att de tror att jag ska fortsätta runt. Så just vid vänstersväng tycker jag ibland att det kan vara bra att folk är lite osäkra på vart man ska, så håller de tillbaka.

Folk i allmänhet vet inte vad som gäller och gör sina egna regler eller kör efter gamla. Vi kommer aldrig ifrån denna osäkerhet i rondeller. Värre blir det ju också om man aldrig kört i rondellen innan. Det finns ju vissa oskrivna regler ibland om hur man kör i rondeller i rusningstrafik.

Som att man kör med snäva marginaler för att annars kommer ingen igenom rondellen. Är man då ny i rondellen och tvekar så kan det bli irritation.

Men som jag skrev innan så finns ju rondeller för att det ska flytta på bättre än med trafikljus/stopp/ren väjningsplikt och vad jag vet så smäller det sällan utan det uppstår situationer bara men ingen kör på någon.

Jourtjänst
2013-04-14, 18:12
Då är det en helt annan sak om de inte följer pilarna.

Det beror på situationen, cirkulationsplats och vilket fordon jag kör. Jag vet att om jag ligger i vänster med bussen som accelererar sakta i vissa cirkulationsplats när jag ska vänster så finns det en stor risk att jag blir kvar där för att bilister inte förstår att jag snart ska över i höger trots att jag blinkar.

100 meter efter min utfart tar vänster fil slut och går över i höger. Dessa situationer förekommer och därför att filvalet fritt och man får välja den fil som man finner lämpligast.

Jag åkte taxi för ett tag sedan och skällde på yrkeschauffören som körde för att han höll i höger fil runt trots att skyltar och pilar i asfalten sa att han skulle ha legat i vänster.

Han verkade helt oförstående...

Det är lika olämpligt att ligga i höger körfält runt i rondellen även om det inte finns pilar och körfältshänvisningar. Även om det inte är fel. Tycker jag.

Nina
2013-04-14, 18:24
TUNG trafik kan jag förstå att de behöver utrymme. Där brukar jag låta dem få fritt spelutrymme. Är det en enkel lastbil kan man ligga jämsides med den runt (om denne inte genar förstås) men det finns en central punkt på långsidan av en lastbil där svängpunkten är, där kan man ligga.

Men 24-meters är nog allra bäst att ge utrymme åt. :)

Mc-Bosse
2013-04-14, 18:24
Det är lika olämpligt att ligga i höger körfält runt i rondellen även om det inte finns pilar och körfältshänvisningar. Även om det inte är fel. Tycker jag.

Det är fritt att tycka. Kolla bara på mig! :)

räven
2013-04-14, 20:10
Dagens utflykt med GSgänget kollade jag blinkers extra noga på grund av våra funderingar här. Resultat = 0 lastbilar blinkade höger i rondeller, alla bussar, några bilar, 4 mc (mina kompisar)

Shrimp
2013-04-14, 20:52
Jag fattar inte hur något så lätt verkar vara så svårt för vissa.

Hur man ska blinka och köra i cirkulationsplatser

Infart i cirkulationsplats:
Det finns INGET krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska.

Körning inne i cirkulationsplatsen:
Välj det lämpligaste körfältet för din fortsatta resa.
Följ vägmärken och vägmarkeringar.
Använd blinkers när du byter körfält.
Du får bara byta körfält om det sker utan hinder eller fara för övrig trafik.
Underlätta andra förares körfältsbyten genom att anpassa hastigheten.

Utfart ur cirkulationsplats:
Försök att ligga i körfältet längst till höger innan du kör ut. Detta är inget krav, men det ökar trafiksäkerheten.
Du SKA blinka ut (åt höger alltså) när du lämnar cirkulationsplatsen.

Vad som är regler och vad som är rekomendation är ju solklart! :deal:
Men för de som fortfarande inte fattar, blinka alltid när du ska ut ur rondellen!

Taget ifrån: http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Ove
2013-04-14, 21:22
Dagens utflykt med GSgänget kollade jag blinkers extra noga på grund av våra funderingar här. Resultat = 0 lastbilar blinkade höger i rondeller, alla bussar, några bilar, 4 mc (mina kompisar)

:) Ger en bra illustration till innehållet i tråden: Bussar kör enligt reglerna, bilar och ev. hojar lite hipp som happ och vill man inte följa reglerna så kan man ju alltid köra lastbil. ;)

Mc-Bosse
2013-04-14, 21:38
Dagens utflykt med GSgänget kollade jag blinkers extra noga på grund av våra funderingar här. Resultat = 0 lastbilar blinkade höger i rondeller, alla bussar, några bilar, 4 mc (mina kompisar)

Ingen blinkar höger innan de lämnar rondellen? Dåligt.

engström67
2013-04-14, 21:56
Ingen blinkar höger innan de lämnar rondellen? Dåligt.

Jag blinkar jämt när jag svänger första höger i rondell,och vänster när jag ska till vänster,men aldrig när jag åker rakt fram och kommer aldrig göra det.Rondell en rund korsning och där blinkar jag bara när jag svänger.Undantag är ju när man ligger i en fil som endast går åt höger eller vänster då finns det ju ingen anledning att blinka.:D Detta kan ju diskuteras hur länge som helst.Om alla andvände spaken så skulle trafiken flyta bättre.Även gaspedalen.

räven
2013-04-14, 22:09
Jag blinkar jämt när jag svänger första höger i rondell,och vänster när jag ska till vänster,men aldrig när jag åker rakt fram och kommer aldrig göra det.Rondell en rund korsning och där blinkar jag bara när jag svänger.Undantag är ju när man ligger i en fil som endast går åt höger eller vänster då finns det ju ingen anledning att blinka.:D Detta kan ju diskuteras hur länge som helst.Om alla andvände spaken så skulle trafiken flyta bättre.Även gaspedalen.

Dom som står å väntar att köra inn i rondellen behöver inte veta att dom kan köra in när engström är på väg ut ?

Jourtjänst
2013-04-14, 22:46
Jag fattar inte hur något så lätt verkar vara så svårt för vissa.

Hur man ska blinka och köra i cirkulationsplatser

Infart i cirkulationsplats:
Det finns INGET krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska.

Körning inne i cirkulationsplatsen:
Välj det lämpligaste körfältet för din fortsatta resa.
Följ vägmärken och vägmarkeringar.
Använd blinkers när du byter körfält.
Du får bara byta körfält om det sker utan hinder eller fara för övrig trafik.
Underlätta andra förares körfältsbyten genom att anpassa hastigheten.

Utfart ur cirkulationsplats:
Försök att ligga i körfältet längst till höger innan du kör ut. Detta är inget krav, men det ökar trafiksäkerheten.
Du SKA blinka ut (åt höger alltså) när du lämnar cirkulationsplatsen.

Vad som är regler och vad som är rekomendation är ju solklart! :deal:
Men för de som fortfarande inte fattar, blinka alltid när du ska ut ur rondellen!

Taget ifrån: http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Jag tror att de flesta av oss fattar detta...

Mc-Bosse
2013-04-14, 22:58
Jag blinkar jämt när jag svänger första höger i rondell,och vänster när jag ska till vänster,men aldrig när jag åker rakt fram och kommer aldrig göra det.Rondell en rund korsning och där blinkar jag bara när jag svänger.Undantag är ju när man ligger i en fil som endast går åt höger eller vänster då finns det ju ingen anledning att blinka.:D Detta kan ju diskuteras hur länge som helst.Om alla andvände spaken så skulle trafiken flyta bättre.Även gaspedalen.

Nu är vi där igen att kunna lära om. Cirkulationsplatsen räknas som en väg som svänger vänster, vänster och vänster i all oändlighet. Så länge det inte blinkas höger så fortsätter man inne i rondellen. Vilket innebär att blink höger gäller när man svänger av och då även när man kör rakt fram i en rondell. Det är ju högst märkligt att man inte kan anpassa sig till gällande trafikregler.

Det blir bara märkligt och rörigt om alla inte gör på det lättare sättet. Så länge ingen blinkar höger så fortsätter vederbörande i rondellen. Detta med vänsterblinkers vid färd vänster skulle vara förbjudet!

Regeln är ju så enkel som en regel kan bli. Högerblinkersen för att visa att man lämnar rondellen, punkt slut.

Mc-Bosse
2013-04-14, 23:06
Nu blir det ju ofta så att man blinkar innan man kommer in i rondellen vid högersväng för att i tid visa att man tänker lämna rondellen. Men vid vänstersväng i en cirkulationsplats med t ex. sex eller sju in och utfarter så är ju vänsterblinkers bara dumt. Jag blinkar inte så därför fortsätter jag i rondellen och blinkar höger när jag precis passerat avfarten innan den jag ska svänga av i.

simonwellander
2013-04-14, 23:48
Jag är 17 år, har kört många mil på MC/moped och övningskört en del med bil. Förstår inte hur och varför man ska blinka innan man kommer in i en cirkulationsplats?

Shrimp skriver lite längre upp att det rekommenderas att göra detta, men det är inget jag har lärt mig. Har jag missat något? :confused: Vad visar man med att blinka i infarten av en rondell? Det är väl rätt självklart att man inte tänkt fortsätta rakt, eller? :(

Mr.Peter
2013-04-15, 00:47
Jag blinkar jämt när jag svänger första höger i rondell,och vänster när jag ska till vänster,men aldrig när jag åker rakt fram och kommer aldrig göra det.Rondell en rund korsning och där blinkar jag bara när jag svänger.Undantag är ju när man ligger i en fil som endast går åt höger eller vänster då finns det ju ingen anledning att blinka.:D Detta kan ju diskuteras hur länge som helst.Om alla andvände spaken så skulle trafiken flyta bättre.Även gaspedalen.
Väldigt lustigt att du som yrkeschaufför inte har en aning om trafikreglerna i en rondell?

Du skriver ju själv,om alla anväde spaken så skulle trafiken flyta bättre....gör då det!!

Du begår trafikbrott varje gång du inte blinkar ut ur en rondell!

Mc-Bosse
2013-04-15, 01:13
Jag är 17 år, har kört många mil på MC/moped och övningskört en del med bil. Förstår inte hur och varför man ska blinka innan man kommer in i en cirkulationsplats?

Shrimp skriver lite längre upp att det rekommenderas att göra detta, men det är inget jag har lärt mig. Har jag missat något? :confused: Vad visar man med att blinka i infarten av en rondell? Det är väl rätt självklart att man inte tänkt fortsätta rakt, eller? :(

Du tänker helt rätt men du är ju ung, eller kanske just därför. Det är annat med de som lärt sig en sak för 30 år sedan och ska lära om. Förr (10 år sedan är det väl?) skulle man blinka vänster vid infarten i en rondell om man skulle vänster men det kravet finnas inte längre därför att rondellen räknas numera som en väg som bara svänger vänster.

Blinka bara för att vägen råkar svänga vänster gör man ju inte. Det kommer aldrig att bli någon ordning på blinkningar i en rondell för folk vet helt enkelt inte vad som gäller. De som blinkar vänster anser många gör rätt (de gör ju inte fel eftersom regeln säljer att det är tillåtet) och vi som inte gör det är dumhuvuden fast vi följer gällande regel på det mest simpla sättet då vi endast blinkar höger när vi lämnar rondellen.

Nu är ju regeln tudelad för samtidigt som det enda kravet är att blinka höger innan man lämnar rondellen så får man använda vänsterblinkersen innan man kör in i rondellen vid vänstersväng.

På vissa ställen på nätet kan man läsa att det inte är ett krav att använda vänsterblinkersen och på andra att det är rekommenderat. Körskolor lär tydligen ut att vänsterblinkersen ska användas även om kravet inte finns.

Antagligen för att de vill vara övertydliga och inte få bilarna kraschade. Det finns ingen ren och klar regel helt enkelt och så länge en sådan inte finns så blir det som det blir. Lite äventyrligt vid körning i rondell! :-)

simonwellander
2013-04-15, 01:22
Du tänker helt rätt men du är ju ung, eller kanske just därför. Det är annat med de som lärt sig en sak för 30 år sedan och ska lära om. Förr (10 år sedan är det väl?) skulle man blinka vänster vid infarten i en rondell om man skulle vänster men det kravet finnas inte längre därför att rondellen räknas numera som en väg som bara svänger vänster.

Har verkligen förståelse för det! Ville bara se vad som gällde idag :o Tack för din förklarning=)

Olle Å
2013-04-15, 08:07
En annan luring är ju om två avfarter ligger mycket nära varandra som i exvis en rondell i Drammen.
De ligger ju så nära att då man blinkar för att svänga till den andra så kan väntande förare i den första tro att man skall av där och köra in. Det hände mig, men gick bra.:mad:

Man kan bli lite fundersam i bland. Kom körandes igenom en rondell i Notodden då en gammal dam med en likaledes gammal VWbubbla bara blåste rakt igenom den, det var mycket nära en kontakt. Jag skulle ju till macken bredvid och såg en man som sett det hela. Jäklar sa jag, det var nära. Då säger mannen att den gamla damen alltid bott utmed den vägen , även långt innan rondellen byggdes och fortsatte att köra på vad hon tyckte var en huvudväg.:eek::eek:

Ove
2013-04-15, 08:31
Jag blinkar jämt när jag svänger första höger i rondell,och vänster när jag ska till vänster,men aldrig när jag åker rakt fram och kommer aldrig göra det.

:confused: Med tanke på din obenägenhet till förändring så får vi alla vara tacksamma för att du inte körde lastbil före september 1967. :)

räven
2013-04-15, 11:17
Jag är inte helt klar över om engström skojjar med oss. I vart fall har han myntat ett nytt utryck från å med i går. Dom som inte blinkar ut ur rondellen kallas numera : engströmare

simonwellander
2013-04-15, 15:09
Jag blinkar jämt när jag svänger första höger i rondell,och vänster när jag ska till vänster,men aldrig när jag åker rakt fram och kommer aldrig göra det.

:confused: :confused:

engström67
2013-04-15, 23:16
Väldigt lustigt att du som yrkeschaufför inte har en aning om trafikreglerna i en rondell?

Du skriver ju själv,om alla anväde spaken så skulle trafiken flyta bättre....gör då det!!

Du begår trafikbrott varje gång du inte blinkar ut ur en rondell!

Vet det siddu ska jag till vänster så blinkar jag vänster sedan höger ut.Kör jag rakt fram så gör jag ingenting.Vem skulle ha glädje av det:confused:Jag ser då inte igenom bilen ,den jag möter.Blinkar du vänster så ser ju mötande vad du ska,svänger du utan blink så lär man ju stanna och gissa vart du ska,ja just ja du skulle inte svänga vänster utan skulle rakt fram och blinkade höger ut? ser bara din vänstra sida.Men detta förstår ju inte alla.Har med håll av många att detta ger bättre flyt men hjälper ju inte när man inte åker så mycket.Trafikbrott???jaa hela tiden.Åker ofta fort med hoj och om jag har frugans bil med 200hk bara för att det är kul.Over and out:)

engström67
2013-04-15, 23:27
Jag är inte helt klar över om engström skojjar med oss. I vart fall har han myntat ett nytt utryck från å med i går. Dom som inte blinkar ut ur rondellen kallas numera : engströmare

Tjoo vad kul:) Ska bara tala om för dig att jag vet exakt vad som gäller.Men kör du rakt fram och blinkar höger ut,vem har glädje av det? den bakom dig?dom som kommer från motsatt håll ser ju inte din höger sida.Jag skojar inte,försöker bara tala om vad som ger mest flyt,det enda jag är intresserad av.Men svensson i sin lilla bil vet ju bäst.Till och med när man har elever från yrkesskolan med sig OCH dom kör som mig,varför jo för bättre flyt har våran lärare sagt:eek:skit samma kör hur ni vill.

engström67
2013-04-15, 23:33
:confused: Med tanke på din obenägenhet till förändring så får vi alla vara tacksamma för att du inte körde lastbil före september 1967. :)

Jaa då hade man ju fått blinka höger och sedan vänster ut:banana::banana:

engström67
2013-04-15, 23:38
Ha ha ha inte nog med att man blir idiotförklarad här:) utan av ännu mer folk som undrar hur jag orkar sitta och tugga på forum som igentligen inte ger nått,ja man kan ju undra:rolleyes:

Ove
2013-04-16, 07:47
Vet det siddu ska jag till vänster så blinkar jag vänster sedan höger ut.Kör jag rakt fram så gör jag ingenting.Vem skulle ha glädje av det:confused:

Kanske Gubben i Sala som du tryckte till och sen idiotförklarar i inlägg 41. Förmodligen visade du inte vart du skulle utan bara korsade hans väg. Att dumsnuten du pratade med efteråt bara skrattade åt händelsen istället för att sätta dit dig får man väl se som ren tur. :rolleyes:



Jaa då hade man ju fått blinka höger och sedan vänster ut:banana::banana:

:rolleyes: Ja fan trot´. :rolleyes:

engström67
2013-04-16, 08:03
Du Ove korsade jag hans väg??.Gubbfan hävdade till polisen att tradaren stod i vänstra filen och han i höger fil ,men den där tradaren som som med 35ton tegel på flaket accade före in i rondellen?? och klämde min lilla bil när jag skulle köra om den på höger sida,rätt åt fanskapet.Tycker du ska slänga dig på din hoj och dra upp te dalarna och följa med mig en dag så ska du nog få lära dig ett och annat:). Jag skulle vänster i rondellen.Kanske skulle blinkat höger ur från start och svängt vänster;)

Ove
2013-04-16, 08:13
Du Ove jag skulle vänster i rondellen,en liten rondell,alltså blinka jag vänster och sedan höger när jag gick ur.

Nämmen hoppsan! Där bröt du mot din egentillverkade regel! Blinka ut ur rondellen och naturligtvis är olyckan där! vilken otur!! :eek:

engström67
2013-04-16, 08:20
Nämmen hoppsan! Där bröt du mot din egentillverkade regel! Blinka ut ur rondellen och naturligtvis är olyckan där! vilken otur!! :eek:

Du menar om jag gett fan i att blinka och bara svängt vänster så hade inte gubben kört om på höger.hallå som sagt blinkar alltid.Men inte när jag kör rakt fram,alltså ska inte svänga nånstans utan endast rakt fram.Denna tråd kan bli 1000tals sidor för jag ger mig aldrig:)Men inte konstigt att helst gubbar sitter och åker hoj med blinkersen på km efter km,=0 koll.

Ove
2013-04-16, 08:30
Du menar om jag gett fan i att blinka och bara svängt vänster så hade inte gubben kört om på höger.hallå som sagt blinkar alltid.Men inte när jag kör rakt fram,alltså ska inte svänga nånstans utan endast rakt fram.Denna tråd kan bli 1000tals sidor för jag ger mig aldrig:)

:D :rolleyes:

engström67
2013-04-16, 08:32
:D :rolleyes:

Kärringarna har syjunta och vi forum :rolleyes:

räven
2013-04-16, 08:34
Om man i sitt yrke blir så hemmablind att man inte behöver följa trafikregler är det illa. När man själv blir så jäkla bra så man står över regelverket. Tänker att alla andra i trafiken är ju bara idioter. Om detta är en utspridd uppfattning pland yrkeschaffisar då blir jag rädd på riktigt.

Nina
2013-04-16, 08:51
Lugna och fina nu, jag förstår Engström så väl, förr för några år sen behövde man inte alls blinka ut om man skulle bara rakt fram i rondellen, det ansågs vara lika körning som i en korsning. Många kör fortfarande så, t o m jag kan glömma bort mig och köra rakt fram utan högerblink när jag kör ut. Tycker faktiskt det ger en bra bild på vart folk ska nånstans, alltså rakt fram.

Skulle man höger la man sig i höger körfält före rondellen, la på blinkers och svängde ut första utfarten.
Skulle man rakt fram la man sig i höger körfält och körde ut på andra utfarten utan blinkers, alltså rakt fram.
Skulle man vänster eller vända i rondellen la man sig i vänster körfält före rondellen och la på vänster blinker. Hur enkelt som helst.

Tyvärr kör folk galet i rondellerna i dag, de vet inte hur de ska köra där. Det är faktiskt mer rörigt än det var på 80-talet. Sen den där polismannen hittade på att alla måste blinka höger ut ur en rondell tycker jag det blev rörigare än det behöver vara. Han tyckte dessutom att man inte behövde använda vänster blinker när man skulle vänster.

Jag själv tycker att det är lättare som med det blåmarkerade här ovan, ska man inte svänga så låt blinkersen vara. Nu måste man blinka ut oavsett om man ska höger, rakt fram eller ut åt vänster eller vändning.

V Saarela
2013-04-16, 08:58
Kör man Honda motorcykel så tycker jag faktiskt att man kan göra lite egna trafikregler...

räven
2013-04-16, 09:05
Kör man Honda motorcykel så tycker jag faktiskt att man kan göra lite egna trafikregler...

Vi som kör BMW GS, har ju inga problem med rakt fram i rondellen

räven
2013-04-16, 09:08
Lugna och fina nu, jag förstår Engström så väl, förr för några år sen behövde man inte alls blinka ut om man skulle bara rakt fram i rondellen, det ansågs vara lika körning som i en korsning. Många kör fortfarande så, t o m jag kan glömma bort mig och köra rakt fram utan högerblink när jag kör ut. Tycker faktiskt det ger en bra bild på vart folk ska nånstans, alltså rakt fram.

Skulle man höger la man sig i höger körfält före rondellen, la på blinkers och svängde ut första utfarten.
Skulle man rakt fram la man sig i höger körfält och körde ut på andra utfarten utan blinkers, alltså rakt fram.
Skulle man vänster eller vända i rondellen la man sig i vänster körfält före rondellen och la på vänster blinker. Hur enkelt som helst.

Tyvärr kör folk galet i rondellerna i dag, de vet inte hur de ska köra där. Det är faktiskt mer rörigt än det var på 80-talet. Sen den där polismannen hittade på att alla måste blinka höger ut ur en rondell tycker jag det blev rörigare än det behöver vara. Han tyckte dessutom att man inte behövde använda vänster blinker när man skulle vänster.

Jag själv tycker att det är lättare som med det blåmarkerade här ovan, ska man inte svänga så låt blinkersen vara. Nu måste man blinka ut oavsett om man ska höger, rakt fram eller ut åt vänster eller vändning.

Trafiken blir allt tätare, ska man inte behöva vänta i onödan vid inträde i rondellen bör man i god tid se vilka som är på väg ut.

Ankan1
2013-04-16, 09:19
http://i48.tinypic.com/35hilwi.gif

Ankan1
2013-04-16, 10:13
http://www.youtube.com/watch?v=CDZ3TFhnois :D

Ove
2013-04-16, 12:33
http://www.youtube.com/watch?v=CDZ3TFhnois :D

:D :D :D

engström67
2013-04-16, 12:48
Om man i sitt yrke blir så hemmablind att man inte behöver följa trafikregler är det illa. När man själv blir så jäkla bra så man står över regelverket. Tänker att alla andra i trafiken är ju bara idioter. Om detta är en utspridd uppfattning pland yrkeschaffisar då blir jag rädd på riktigt.

Ja ska man vara rädd så är det ju när man ser hur svensson far fram.Men det är ju som en åkare sa jag jobbade åt,diskutera aldrig trafik med svensson...så sant,så sant.Tänk om man skulle fara fram som en tok så hade man ju kört ihjäl massor vid detta laget.Man får ju rädda livet på andra hela dagarna.

engström67
2013-04-16, 12:50
Kör man Honda motorcykel så tycker jag faktiskt att man kan göra lite egna trafikregler...

Ja tänk,nä tur man åker triumph:)

engström67
2013-04-16, 12:52
Vi som kör BMW GS, har ju inga problem med rakt fram i rondellen

Konstig???dom strävar ju att dra åt höger vid gaspådrag,kanske därför man blinkar höger.:D

engström67
2013-04-16, 13:08
Lugna och fina nu, jag förstår Engström så väl, förr för några år sen behövde man inte alls blinka ut om man skulle bara rakt fram i rondellen, det ansågs vara lika körning som i en korsning. Många kör fortfarande så, t o m jag kan glömma bort mig och köra rakt fram utan högerblink när jag kör ut. Tycker faktiskt det ger en bra bild på vart folk ska nånstans, alltså rakt fram.

Skulle man höger la man sig i höger körfält före rondellen, la på blinkers och svängde ut första utfarten.
Skulle man rakt fram la man sig i höger körfält och körde ut på andra utfarten utan blinkers, alltså rakt fram.
Skulle man vänster eller vända i rondellen la man sig i vänster körfält före rondellen och la på vänster blinker. Hur enkelt som helst.

Tyvärr kör folk galet i rondellerna i dag, de vet inte hur de ska köra där. Det är faktiskt mer rörigt än det var på 80-talet. Sen den där polismannen hittade på att alla måste blinka höger ut ur en rondell tycker jag det blev rörigare än det behöver vara. Han tyckte dessutom att man inte behövde använda vänster blinker när man skulle vänster.

Jag själv tycker att det är lättare som med det blåmarkerade här ovan, ska man inte svänga så låt blinkersen vara. Nu måste man blinka ut oavsett om man ska höger, rakt fram eller ut åt vänster eller vändning.

Tur det finns nån här som fattar hur jag menar:) trevlig vår och sommar på dig Nina och hoppas du får många fina mc dagar:) Även ni andra P.r.o, 200 mil per dygn och mopedåkare;)Se upp för inkompetenta yrkesförare bara.

räven
2013-04-16, 13:36
http://www.youtube.com/watch?v=CDZ3TFhnois :D

Kan man lära dom köra lastbil, hamstern menar jag ?

räven
2013-04-16, 13:44
Tur det finns nån här som fattar hur jag menar:) trevlig vår och sommar på dig Nina och hoppas du får många fina mc dagar:) Även ni andra P.r.o, 200 mil per dygn och mopedåkare;)Se upp för inkompetenta yrkesförare bara.

Jag vet, 0,2 tonnare gör bäst i att köra in i skogen å gömma sig när det kommer en 60 tonnare

Mc-Bosse
2013-04-16, 14:28
Ni utgår ifrån, ni som hävdar att körning rakt fram inte behöver föranleda högerblink, att cirkulationsplatsen har fyra in/utfarter. Om den bara har tre då eller sex eller sju in/utfarter då? Vad är "rakt fram" då? Vi kan inte ha olika regler beroende på hur många in/utfarter en cirkulationsplats har.

Regeln om högerblink finns för att den fungerar i alla cirkulationsplatser, stora som små och oavsett antalet in/utfarter. Bara kör in och blinka innan du ska av, det blir inte lättare.

Hittade en pdf från transportstyrelsen från november 2012 vilket väl kan anses som aktuellt. I den står inte ordet "vänsterblinkers" överhuvudtaget. Det står däremot "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_webb_nov2012.pdf

Mr.Peter
2013-04-16, 14:36
Ni utgår ifrån, ni som hävdar att körning rakt fram inte behöver föranleda högerblink, att cirkulationsplatsen har fyra in/utfarter. Om den bara har tre då eller sex eller sju in/utfarter då? Vad är "rakt fram" då? Vi kan inte ha olika regler beroende på hur många in/utfarter en cirkulationsplats har.

Regeln om högerblink finns för att den fungerar i alla cirkulationsplatser, stora som små och oavsett antalet in/utfarter. Bara kör in och blinka innan du ska av, det blir inte lättare.

Hittade en pdf från transportstyrelsen från november 2012 vilket väl kan anses som aktuellt. I den står inte ordet "vänsterblinkers" överhuvudtaget. Det står däremot "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_webb_nov2012.pdf

Härligt med folk som kommer med fakta och inte en massa egentillverkade regler!

räven
2013-04-16, 16:58
Ni utgår ifrån, ni som hävdar att körning rakt fram inte behöver föranleda högerblink, att cirkulationsplatsen har fyra in/utfarter. Om den bara har tre då eller sex eller sju in/utfarter då? Vad är "rakt fram" då? Vi kan inte ha olika regler beroende på hur många in/utfarter en cirkulationsplats har.

Regeln om högerblink finns för att den fungerar i alla cirkulationsplatser, stora som små och oavsett antalet in/utfarter. Bara kör in och blinka innan du ska av, det blir inte lättare.

Hittade en pdf från transportstyrelsen från november 2012 vilket väl kan anses som aktuellt. I den står inte ordet "vänsterblinkers" överhuvudtaget. Det står däremot "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_webb_nov2012.pdf

Inget blir lätt nog för den som redan vet å kan allt

Nina
2013-04-16, 17:42
Ni utgår ifrån, ni som hävdar att körning rakt fram inte behöver föranleda högerblink, att cirkulationsplatsen har fyra in/utfarter. Om den bara har tre då eller sex eller sju in/utfarter då? Vad är "rakt fram" då? Vi kan inte ha olika regler beroende på hur många in/utfarter en cirkulationsplats har.

Regeln om högerblink finns för att den fungerar i alla cirkulationsplatser, stora som små och oavsett antalet in/utfarter. Bara kör in och blinka innan du ska av, det blir inte lättare.

Hittade en pdf från transportstyrelsen från november 2012 vilket väl kan anses som aktuellt. I den står inte ordet "vänsterblinkers" överhuvudtaget. Det står däremot "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_webb_nov2012.pdf

Men snälla du, jag har dock hela tiden menat att vänsterblinker inte är ett måste, det underlättar om folk använder den men är inget krav. Man måste däremot ge högerblinker vid utfart från rondell, oavsett vilken utfart det är.

Läs om läs rätt, jag skrev att FÖRR behövde man inte blinka när man bara skulle rakt fram, precis som i en korsning (på 80-talet t ex), jag förstår Engström här. Jag är väl medveten om vilka regler det är som gäller, det är ju vars och ens skyldighet att uppdatera sig inom trafikregler.

;)

simonwellander
2013-04-16, 18:13
Härligt Mc-Bosse. Du har bara skrivit vettiga inlägg i den här tråden :adore: Äntligen lite fakta om vad som egentligen gäller.

Ankan1
2013-04-16, 18:15
Kan man lära dom köra lastbil, hamstern menar jag ?

http://i47.tinypic.com/2db2qrl.jpg :D

simonwellander
2013-04-16, 18:18
http://www.youtube.com/watch?v=CDZ3TFhnois :D

Haha!! :D Klockren

räven
2013-04-16, 18:30
Ni utgår ifrån, ni som hävdar att körning rakt fram inte behöver föranleda högerblink, att cirkulationsplatsen har fyra in/utfarter. Om den bara har tre då eller sex eller sju in/utfarter då? Vad är "rakt fram" då? Vi kan inte ha olika regler beroende på hur många in/utfarter en cirkulationsplats har.

Regeln om högerblink finns för att den fungerar i alla cirkulationsplatser, stora som små och oavsett antalet in/utfarter. Bara kör in och blinka innan du ska av, det blir inte lättare.

Hittade en pdf från transportstyrelsen från november 2012 vilket väl kan anses som aktuellt. I den står inte ordet "vänsterblinkers" överhuvudtaget. Det står däremot "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_webb_nov2012.pdf

Kan inte ni bussförare hålla kurs för kaxiga lasbilschaffisar ?

räven
2013-04-16, 18:33
Ni utgår ifrån, ni som hävdar att körning rakt fram inte behöver föranleda högerblink, att cirkulationsplatsen har fyra in/utfarter. Om den bara har tre då eller sex eller sju in/utfarter då? Vad är "rakt fram" då? Vi kan inte ha olika regler beroende på hur många in/utfarter en cirkulationsplats har.

Regeln om högerblink finns för att den fungerar i alla cirkulationsplatser, stora som små och oavsett antalet in/utfarter. Bara kör in och blinka innan du ska av, det blir inte lättare.

Hittade en pdf från transportstyrelsen från november 2012 vilket väl kan anses som aktuellt. I den står inte ordet "vänsterblinkers" överhuvudtaget. Det står däremot "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning."

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_webb_nov2012.pdf

Vi svensonidioter har försökt förklara att det fins inget rakt fram i en rondell

Olle Å
2013-04-16, 19:08
Lurigt i vilket fall som helst. Om jag står vid påfart och väntar och det kommer en bil i en tvåfilig rondell och blinkar höger. Jag kanske tror att bilen skall lämna rondellen och kör in. Hmmm, föraren skulle bara byta till ytterfilen för att köra ut senare.
Hur som helst verkar det ju vettigt att bara blinka höger. Man måste verkligen kolla markeringstavlorna före infarten om det är en enfilig eller tvåfilig.
Har någon av er kört i den berömda rondellen i Paris och lyckats komma därifrån utan skrap någonstans?

Mc-Bosse
2013-04-16, 19:16
Men snälla du;)

Jag menar ingen specifikt utan mer allmänt till de som inte blinkar höger vid färd rakt fram.

Nina
2013-04-16, 20:30
Kram på dig Bosse, det var en bra fil du hittat. Bilder visar mer än när man försöker förklara i skrift. :)


Scribbled from my iPhone using Tapatalk.

Nina
2013-04-16, 20:35
Vi svensonidioter har försökt förklara att det fins inget rakt fram i en rondell

Det fanns förut här men det gick inte så bra för dem. Oljetråg som rök, bilar som voltade etc men de slutade när en 18-årig tjej skadade ryggen. Jag tror att de numera följer rondellen runt i egna bilar än försöker göra den rakare än den var, dessa ungdomar i stulna bilar.


Scribbled from my iPhone using Tapatalk.

engström67
2013-04-17, 00:43
Kan inte ni bussförare hålla kurs för kaxiga lasbilschaffisar ?

Vore ju kanon.men först komma hit och lära busschaufförer köra OCH hålla hastigheten.Men är väl skillnad med människor i lasten i ett aluminiumskal än lastbil med gods på.Men förstår att det är problem med yrkeschaufförer i södra delarna av landet,där dräller det ju bara av utlänska bilar och många av dom kör som dom stulit grejerna.Man kan ju tydligt se det när dom kommer upp hit och lägger sig i diket på vintrarna,tillsammans med svensson:)

engström67
2013-04-17, 00:49
Vi svensonidioter har försökt förklara att det fins inget rakt fram i en rondell

Inte lätt...

Mc-Bosse
2013-04-17, 02:47
De som inte följer trafikregler i vissa situationer brukar rent allmänt inte veta vad som gäller i många andra situationer. Mycket har man ju sett genom åren som yrkeschaufför. Det som ofta räddar dessa mindre begåvade ratthållare från trafikolyckor är vi andra som har vett att inte tvunget hålla på vår rätt i alla lägen.

Ta det coolt och lägg prestigen i handsfacket så brukar det lösa sig! :)

engström67
2013-04-17, 07:43
Bra sagt. Och alla som talar om hur farlig jag är i trafiken och bryter mot lagen i det där med rondellkörning.Jag ändrar mig inte men disskuterar det ej mer OCH är medveten OM vad som står i boken.Men det skiter jag i.Vi som jobbar i trafiken försöker hålla så bra flyt som möjligt.Det begriper ju inte ni och knappast dom som skrivit boken.Har kört i så många år så jag vet nog hur det skall vara.Men paragrafryttare finns det ju gott om.Kan då påstå att jag ej är farlig i trafiken.Då är ju dom där som inte vet vad siffrorna som står på hojen betyder:rolleyes: ,ska nog inte vara ute efter vägen eller dom som känner sig som nybörjare till våren

Ove
2013-04-17, 08:52
Jadu engstsöm67 - du är duktig på att gnälla på Svensson du. Men vad säger du om det kommer en Svensson och rycker upp din dörr och sliter bort din blinkerspak av samma anledning som idioten du beskrev i inlägg 11 gjorde? Kommer du att tycka att det också är bra gjort i så fall. :rolleyes:

Att en som envist hävdar att han är den bästa bland yrkesförare kan vara så j-a envis med att inte vilja peta till en spak enligt reglerna av någon sjuk princip kan jag inte se som annat än oproffsigt. :bootyshake:

räven
2013-04-17, 09:35
Bra sagt. Och alla som talar om hur farlig jag är i trafiken och bryter mot lagen i det där med rondellkörning.Jag ändrar mig inte men disskuterar det ej mer OCH är medveten OM vad som står i boken.Men det skiter jag i.Vi som jobbar i trafiken försöker hålla så bra flyt som möjligt.Det begriper ju inte ni och knappast dom som skrivit boken.Har kört i så många år så jag vet nog hur det skall vara.Men paragrafryttare finns det ju gott om.Kan då påstå att jag ej är farlig i trafiken.Då är ju dom där som inte vet vad siffrorna som står på hojen betyder:rolleyes: ,ska nog inte vara ute efter vägen eller dom som känner sig som nybörjare till våren

Hmm, undrar om det är dax för Herr engström å åka färdtjänst genom rondellerna

Nina
2013-04-17, 10:21
Jadu engstsöm67 - du är duktig på att gnälla på Svensson du. Men vad säger du om det kommer en Svensson och rycker upp din dörr och sliter bort din blinkerspak av samma anledning som idioten du beskrev i inlägg 11 gjorde? Kommer du att tycka att det också är bra gjort i så fall. :rolleyes:

Att en som envist hävdar att han är den bästa bland yrkesförare kan vara så j-a envis med att inte vilja peta till en spak enligt reglerna av någon sjuk princip kan jag inte se som annat än oproffsigt. :bootyshake:


Hmm, undrar om det är dax för Herr engström å åka färdtjänst genom rondellerna

Kan ni inte sluta gnälla på Engström? Det känns som om ni sitter och skriver saker i syfte att reta upp honom eller att bara få klaga i allmänhet. Det är inte min mening att vara elak mot er nu men jag tänker på övriga besökare som kanske vill läsa nyttigheter men istället får läsa klagomål mot somliga.

Se så, nu slutar vi upp med det här pajkastandet. Pewa kan få rensa i tråden.

V Saarela
2013-04-17, 10:32
Kan ni inte sluta gnälla på Engström? Det känns som om ni sitter och skriver saker i syfte att reta upp honom eller att bara få klaga i allmänhet. Det är inte min mening att vara elak mot er nu men jag tänker på övriga besökare som kanske vill läsa nyttigheter men istället får läsa klagomål mot somliga.

Se så, nu slutar vi upp med det här pajkastandet. Pewa kan få rensa i tråden.

Håller med, börjar bli trist ton. Så pass att vissa "forumtroll" här retar upp engström så pass att dom får snart själv åka färdtjänst genom rondellen. :rolleyes:

När jag knallade in i detta forum för några år sedan så noterade jag en "jävla provocerande typ här" (läs engström)....så lite får han väl då tåla :) Att man sen med åren märkt att det är hans stil och till skillnad mot en del andra så har han ett gott hjärta ändå, så...... :) Tror man på en sak så ska man ju givetvis stå för det!

Så....som Nina säger. Det ser illa ut för besökare.

@Ankan1....dina inlägg har jag skrattat åt som faaaan :)
....occh kul och läsa mc-bosses riktigt bra input (varför finns det ingen "thumpup" här?)

Nina
2013-04-17, 10:59
Håller med, börjar bli trist ton. Så pass att vissa "forumtroll" här retar upp engström så pass att dom får snart själv åka färdtjänst genom rondellen. :rolleyes:

När jag knallade in i detta forum för några år sedan så noterade jag en "jävla provocerande typ här" (läs engström)....så lite får han väl då tåla :) Att man sen med åren märkt att det är hans stil och till skillnad mot en del andra så har han ett gott hjärta ändå, så...... :) Tror man på en sak så ska man ju givetvis stå för det!

Så....som Nina säger. Det ser illa ut för besökare.

@Ankan1....dina inlägg har jag skrattat åt som faaaan :)
....occh kul och läsa mc-bosses riktigt bra input (varför finns det ingen "thumpup" här?)

Så olika folk uppfattar varann genom några textrader, jag har aldrig uppfattat engström så, jag är väl en lika god kålsupare jag. ;)
Fast jag har fått höra att jag är en energislukare och bitch när jag i grunden är emfatisk och har stort hjärta. Svårt att se den sidan när somliga redan bildat en negativ bild av mig innan man lärt känna mig. Finns folk här som gjort så, men det får stå för dem, jag bryr mig inte för jag mår i alla fall inte dåligt av min blotta uppenbarelse. ;)

Ove
2013-04-17, 11:21
Vad tråden handlar om är ju hur man hanterar sin blinker och egentligen har inte tråden spårat ur på det sättet. Att det sen blivit en tråkig ton beror på att en del inte tycker att det regelverk som finns behöver följas på grund av fordonets storlek.

Jag körde själv lastbil en del på 60-talet när man fick passa växlingarna med dubbeltrampning och styrservon bestod av stor ratt och armkraft. Det gick att anpassa körningen redan då så varför skulle det inte fungera nu när det finns hjälpaggregat som gör körningen i sig lätt och smidig. Bara man kör efter den situation som råder och efter dom regler som gäller så funkar det bra men anarki med egna regler för vissa grupper kan leda till missförstånd och kaos.

V Saarela
2013-04-17, 11:29
Så olika folk uppfattar varann genom några textrader, jag har aldrig uppfattat engström så, jag är väl en lika god kålsupare jag. ;)
Fast jag har fått höra att jag är en energislukare och bitch när jag i grunden är emfatisk och har stort hjärta. Svårt att se den sidan när somliga redan bildat en negativ bild av mig innan man lärt känna mig. Finns folk här som gjort så, men det får stå för dem, jag bryr mig inte för jag mår i alla fall inte dåligt av min blotta uppenbarelse. ;)

Jo, det är inte lätt. Själv är jag ju:
snäll, givmild, trevlig, vänlig, hjälpsam, mm

Sen är det ju trist att övriga världen och speciellt min fru stämplat mig till "en pajas". Märkligt?!? :rolleyes:

Mc-Bosse
2013-04-17, 11:42
Har kört i så många år så jag vet nog hur det skall vara.

I rest my case.

räven
2013-04-17, 11:42
Om man som yrkesförare hävdar att man är så bra att man inte behöver följa trafikregler. Tror faen att vi blir arga. Tyvärr ser man att det fins ett antal där ute som kör efter egna regler. Att då på ett allmänt forum få hävda sin uppfattning tycker jag vore fel att strypa, så låt detta debatteras färdigt. Att tonen blir råare efter hand ligger väl i frågans natur. Att sen det vi svenssonidioter ibland tycker om tunga trafikens beteende där ute har fått en beskyddare å namn.

räven
2013-04-17, 12:05
Vid närmare eftertanke är det väl lika bra att lägga ner tråden? Vi kommer väl ändå ingen vart?

Nina
2013-04-17, 15:37
Vid närmare eftertanke är det väl lika bra att lägga ner tråden? Vi kommer väl ändå ingen vart?

Allt går ju ändå bara runt, runt, runt.

Nä skämt åsido, påhopp på persons yrkesutövande tycker jag inte hör hemma här, det diskuteras blinker i rondell, inte hur usel någon är som kör si eller så.

:hello:

räven
2013-04-17, 15:49
Sant Nina, på grund av anledning ballade de ur om man säger så

simonwellander
2013-04-17, 17:52
Jag ändrar mig inte men disskuterar det ej mer OCH är medveten OM vad som står i boken.Men det skiter jag i.

Så du anser att; så länge man är medveten om trafikreglerna som står i boken så är det att okej att bryta mot dem? :hmmmm2:

Ankan1
2013-04-17, 21:00
Varför skulle nu alla postningar radaras helt plötsligt !?.Nä, låt tråden ligga kvar så folk kanske förstår vad som är rätt och fel med denna rondellkörning.Att en yrkeschaufför sedan öppet deklarerar att trafikreglerna inte är till för honom är ju en helt annan femma.

namn
2013-04-17, 22:45
Hmm...

Nä låt tråden ligga orörd, den går alltid att använda som avskräckande exempel....

Har följt denna tråd "på distans" jag vet inte riktigt vad jag ska säga.... Jag har kör väl ca 15000 mil/år och brukar kunna ha åsikter, och dom brukar jag utan att skämmas utrycka....
Men nu är jag mållös....

Hur som helst,
Jag lärde mig en sak i trafikskolan... Det är historia, och jag försöker anpassa mig till det "nya" i små cirkulationsplatser så är det svårt att se att det är rätt , släpet är ju inte ens inne innan jag ska börja blinka ut... Men i större trafikplatser så ser jag helt klart poängen och det blir mycket mer naturligt att blinka ut.
Förr var reglerna väldigt tydliga och enkla att förstå, nu är reglerna ännu enklare ,men dom kan vara svårare att förstå...

Hur "Svensson" sedan kör förtjänar en egen tråd.... Faktiskt ett helt eget forum!

Ev jävla stavfel eller andra grammatiska fel kommer jag beskylla iPad/Apple för då jag inte riktigt är van IOS... Min lärare i grundskolan gjorde iaf vad hon kunde....:hello:

engström67
2013-04-17, 23:20
Jag struntar i detta nu i allafall och det fruktansvärda brott som jag begår när jag inte blinkar höger när jag går ur när jag kör som jag menar raktfram,det straffet får jag väl ta.Det som jag retar mig mest på är ju när man inte blinkar vänster.JAG vet att man inte behöver,men underlättar för många.Har tittat extra mycket på folks beteende i rondeller denna vecka efter som det blivit ett hundra tal och faktum är att väldigt många som kör som jag:rolleyes: ingen krock eller tutande och viftande.Det vart ju ett väldigt rabalder om min brottsliga bana,en enkel detalj om en jävla spak och så målas man upp som en dåre i trafiken och som påstå sig veta bäst vad det nu står.Skitsamma."Jag är inte bitter".Ps när jag åkte till jobbet i dag så vid en mindre väg på min vänstra sida kommer en stadsbuss,han har väjningsplikt,jag försöker få ögonkontakt med chauffören men han tittar endast till vänster och kör ut,jag fick slå på en tvärnit,idiot tänkte jag.Var bara tvungen att vända och ta han vid en busshållplast som dom står ett tag,där dom brukar gå ur och ta en paus.Frågade vad han sysslade med.Han vart väldigt chockad och kunde inte förstå varför han gjorde det.Men han var riktigt trevlig men chockad och ville nog sjunka igenom jorden.Men dom kan dom med och det är andra gången det sker här.Går många timmer bilar här från pappersbruket så han skall vara glad att det inte var en sådan,då hade den suttit i sidan på bussen.:cool:

Jourtjänst
2013-04-17, 23:32
Engström kör långtradare, och är det något jag har iakttagit i trafiken är att det görs massor av misstag av oss vanliga personbilsförare och där man ju kan undra hur en del av oss har fått körkort överhuvudtaget när man ser hur de hanterar sin bil. Det jag också har sett är att många av dessa grejer görs runt långtradare och jag förundras hela tiden över långtradarchaffisarnas tålamod. De helljusblinkar inte och tutar inte för att sätta oss andra på plats. De är vana på något sätt med korkad omgivning och ger sig till tåls och kör själva på ett sådant sätt att olyckor undviks.

Så jag tycker det är dags att ge Engström en brejk och lära oss leva med att folk ibland gör som dom vill. Och jag tror inte att Engström har bidragit till alltför mycket besvär i det stora hela med sin rondellkörning.

engström67
2013-04-17, 23:38
Engström kör långtradare, och är det något jag har iakttagit i trafiken är att det görs massor av misstag av oss vanliga personbilsförare och där man ju kan undra hur en del av oss har fått körkort överhuvudtaget när man ser hur de hanterar sin bil. Det jag också har sett är att många av dessa grejer görs runt långtradare och jag förundras hela tiden över långtradarchaffisarnas tålamod. De helljusblinkar inte och tutar inte för att sätta oss andra på plats. De är vana på något sätt med korkad omgivning och ger sig till tåls och kör själva på ett sådant sätt att olyckor undviks.

Så jag tycker det är dags att ge Engström en brejk och lära oss leva med att folk ibland gör som dom vill. Och jag tror inte att Engström har bidragit till alltför mycket besvär i det stora hela med sin rondellkörning.

Kul att du iakttagit det,nått som jag gör rätt ofta:) och har aldrig varit med om att nån sett frågande ut i trafiken hur jag kör,men det är väl för att jag alltid visar vad jag ska.:)

simonwellander
2013-04-17, 23:58
Har legat bakom en hel del bilar som alltid har blinkat i korsningar men aldrig i rondeller :confused: Jag förstår inte, anser de att det är mindre viktigt att blinka i en rondell eller vet de inte hur man gör, blir osäkra, och skiter i det? :p

Nina
2013-04-18, 08:32
Har legat bakom en hel del bilar som alltid har blinkat i korsningar men aldrig i rondeller :confused: Jag förstår inte, anser de att det är mindre viktigt att blinka i en rondell eller vet de inte hur man gör, blir osäkra, och skiter i det? :p

Snarare beror det på nonchalans, många tycks inte veta att den där spaken ingår i bilens standardutrustning, att den går att peta till utan att den går sönder och att den sitter på vänster sida om ratten samt fungerar både uppåt och nedåt. Däremot hittas den om och när de ljusblinkar på andra trafikanter… :rolleyes:

Nina
2013-04-18, 08:35
Engström kör långtradare, och är det något jag har iakttagit i trafiken är att det görs massor av misstag av oss vanliga personbilsförare och där man ju kan undra hur en del av oss har fått körkort överhuvudtaget när man ser hur de hanterar sin bil. Det jag också har sett är att många av dessa grejer görs runt långtradare och jag förundras hela tiden över långtradarchaffisarnas tålamod. De helljusblinkar inte och tutar inte för att sätta oss andra på plats. De är vana på något sätt med korkad omgivning och ger sig till tåls och kör själva på ett sådant sätt att olyckor undviks.

Så jag tycker det är dags att ge Engström en brejk och lära oss leva med att folk ibland gör som dom vill. Och jag tror inte att Engström har bidragit till alltför mycket besvär i det stora hela med sin rondellkörning.

Jag håller med!

räven
2013-04-18, 09:42
Det va där jag startade tråden, den hemliga spaken. Jag var väldigt nära att bli knosad av en halvstor firmabil på grund av att en gammal saab trodde att firmabilen oxå skulle svänga höger i rondellen. Rusningstid, 20 bilar väntar att komma in i rondellen, å så jag på hojen. 10 bilar svänger ur rondellen utan att blinka (alla engström). Saaben tror att nr 11 oxå ska svänga höger, men så va det inte. Då smäller det,just framför mitt framhjul. Naturligtvis blir jag riktigt rädd att firmabilen girar å tar mig. Bakrunden till min ilska över engströmmare.

engström67
2013-04-18, 11:23
Det va där jag startade tråden, den hemliga spaken. Jag var väldigt nära att bli knosad av en halvstor firmabil på grund av att en gammal saab trodde att firmabilen oxå skulle svänga höger i rondellen. Rusningstid, 20 bilar väntar att komma in i rondellen, å så jag på hojen. 10 bilar svänger ur rondellen utan att blinka (alla engström). Saaben tror att nr 11 oxå ska svänga höger, men så va det inte. Då smäller det,just framför mitt framhjul. Naturligtvis blir jag riktigt rädd att firmabilen girar å tar mig. Bakrunden till min ilska över engströmmare.

Konstigt att polisen aldrig tagit mig vid mitt körsätt:eek: haft dom bakom,framför många,många gånger och dom kör lika.Konstigt,vid mitt sätt så blir det ju aldrig funderingar och det flyter kanon:cool:Tror alla bräkande fått nått om bakfoten.:)Nä nu ska jag iväg och vara olaglig igen så ni får mat i affären.

namn
2013-04-18, 17:40
eftersom brasan verkar vara på väg att slockna så kastar jag lite bensin på elden... :D

http://www.aftonbladet.se/bil/article8135210.ab

Ur Trafikförordningens 3 kap. 65 §:
"När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.


Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.


En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.


Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad."



Brottet heter, "underlåtenhet att ge tecken" eller alt 2. "otillåten färdriktningsangivelse"
Att du sluppit böter betyder inte att det är rätt :deal:

Ove
2013-04-18, 18:00
:rolleyes: Får jag citera gamla tant Sofia: Det var på 70-talet när den sexuella frigörelsen stod i blom, alla satte på alla och det var väldigt friskråkigt bland folk och på alla media. När hon fick en naiv fråga om hon inte var chockerad av lössläpptheten svarade hon: "Det är väl ingen skillnad, vi gjorde allt det där när jag var ung också, det är bara det att då höll vi tyst."

Varför jag reagerar är i sig inte "det grova brottet" utan snacket om att man bara kan skita i regelverket. Jag har ofta brutit mot regler och kommer så att göra fastän jag försöker göra som det är tesagt.

Att det kan vara knöligt ibland att komma fram är en sak, t.ex. har jag väl varit med om att passera trafikdelare på fel sida med lång trailer för att överhuvudtaget komma fram, eller att blockera trafik genom att köra mot enkelriktat av samma anledning o.s.v...Rätt grova regelbrott i jämförelse men av goda skäl. Att inte vilja peta till en liten spak av principiella skäl tycker jag är bara fånigt att nämna.

Mr.Peter
2013-04-18, 20:47
Poliserna är inte bättre på att blinka ut ur rondell trots de skriver böter åt vanligt folk!

https://www.youtube.com/watch?v=ZsDCVJzNkWk

Rondell vid triumfbågen Paris!
Lägg märke till att de i rondellen har inte företräde!

https://www.youtube.com/watch?v=BliGIPQ_KHc

https://www.youtube.com/watch?v=smsmDrtA_OI

Roundabout!

https://www.youtube.com/watch?v=ONacAiKXe-8

engström67
2013-04-19, 06:30
Håller ni på än:):)ni kommer ju ingenstans ändå,bara att inse att 90%kör som jag och 10% ställer till det:D.Har haft extra koll den senaste tiden,men jisses hur folk kör igentligen.Tur man räddar livet på dom varje dag.Nä nu har jag fått hem min nya hoj nu ska den få lite kärlek så kan ni ju fantisera vidare,farväl.

V Saarela
2013-04-19, 06:45
Lycka till!

http://mc4kanten.fallens.se/tankar/mixat/mixbild/rondell2.jpg

swedan
2013-04-19, 07:15
...
Rondell vid triumfbågen Paris!
Lägg märke till att de i rondellen har inte företräde!

https://www.youtube.com/watch?v=BliGIPQ_KHc

https://www.youtube.com/watch?v=smsmDrtA_OI
...


Jag gillar avsaknaden av vägmarkeringar i Paris.
Allt ser ut som ett enda stort körfält.
:D

engström67
2013-04-19, 07:39
Lycka till!

http://mc4kanten.fallens.se/tankar/mixat/mixbild/rondell2.jpg

Huga:)

Olle Å
2013-04-19, 08:07
Huga:)

Det skall visst finnas minst 4 st såna här cirkulationsplatser i England. Det är för övrigt en del högertrafik på de ställena. Antagligen nog bara för att förvilla.:):):)

Kimmo
2013-04-19, 08:50
Huga:)

Fick lite huvudbry när vi var i England och åkte hoj för några år sedan.
Hamnade då i en rondell som var fyra rondeller som satt ihop.
Tog följe efter en bil som tur nog skulle åt samma håll gäller att lite
tur ibland.

Nina
2013-04-19, 08:58
Ur Trafikförordningens 3 kap. 65 §:
"När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.

Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.

En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.

Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad."

Ja gissa vad jag får sitta och göra på Husqvarnan (och BSA:n). J*vligt tydliga handtecken, missar folk dem är de blinda. ;)

räven
2013-04-19, 11:35
Ganska tidigt i vår fordonshistoria kom man på att det va en fördel för övriga trafikanter att visa vart man va på väg.

Hamre
2013-04-19, 12:12
Ganska tidigt i vår fordonshistoria kom man på att det va en fördel för övriga trafikanter att visa vart man va på väg.

Gäller nog inte yrkeschaufförer verkar det som!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Jourtjänst
2013-04-20, 00:07
Gäller nog inte yrkeschaufförer verkar det som!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Yrkeschaffisar är rätt bra på att ge tecken tycker jag. Mycket oftare amatörer som struntar i det.

engström67
2013-04-20, 01:02
Gäller nog inte yrkeschaufförer verkar det som!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Vad fick du luft ifrån då???undra vilka du menar.Dom som visar vad dom ska eller svennepelle som bara ska hem.Det är ju tydligt att det är många som inte har en aning om vad som är bäst.Men det är ju tydligen modernt nu för tiden att inte lära sig någonting.Men det smäller ju hela tiden med,och det är ju 95% svensson som har fullt upp med facebook och annat nöje bakom ratten,bla bla

engström67
2013-04-20, 01:06
Ganska tidigt i vår fordonshistoria kom man på att det va en fördel för övriga trafikanter att visa vart man va på väg.

Det har jag ju sagt hela tiden,men ni envisas med att man ENDAST ska blinka när man lämnar rondell,hjälper föga andra.sluta inbilla er att ni vet vad som är smidigaste vid rondellkörning,herregud vakna.Jag jobbar i trafiken och kör 20000mil per år och gjort det prickfritt i 30år snart vad fan tror ni,patetiskt:cool:

namn
2013-04-20, 02:09
Det har jag ju sagt hela tiden,men ni envisas med att man ENDAST ska blinka när man lämnar rondell,hjälper föga andra.sluta inbilla er att ni vet vad som är smidigaste vid rondellkörning,herregud vakna.Jag jobbar i trafiken och kör 20000mil per år och gjort det prickfritt i 30år snart vad fan tror ni,patetiskt:cool:

Snälla,
du och jag har ungefär samma jobb... 2080 (heltid) timmar per år plus max 250 timmar övertid (200 utan dispens ) med en snittfart på 76 km /h är ungefär 17500 mil... och jag antar att du även lastar eller lossar någonstans...
Nå väl ditt liv ditt beslut...

Så skippa skitsnacket--->
arbetar/kör du mer då har du precis bevisat att du begår betydligt grövre brott än "underlåtenhet att ge föreskrivet tecken" .
Jo just det... du tror att jorden stannar om du inte levererar dina varor till ICA, fundera då lite på, vem som levererar din Diesel...! och han använder, hoppas jag blinkers när han byter körfält/lämnar cirkulationsplats, precis som jag. jag har precis som andra trafikanter en dålig dag ibland, så jag är långt ifrån felfri... men att sedan sitta och förneka mina brister , ???
Nä jag står för dom felen jag begår, framförallt om jag är medveten om dom. men gällande lagstiftning är jag väldigt anpassningsbar till.. oavsett vad jag tycker om den.


Nu är jag lite påverkad av alkohol....men jag ville verkligen få det sagt, bara för historien !

och så den här jävla :cheers: så att alla förstår:cheers: !

Mc-Bosse
2013-04-20, 03:04
Nu är jag lite påverkad av alkohol....men jag ville verkligen få det sagt, bara för historien !

och så den här jävla :cheers: så att alla förstår:cheers: !

Ibland kan alkohol få fram förvånansvärt kloka kommentarer! :-)

Ove
2013-04-20, 08:19
Ibland kan alkohol få fram förvånansvärt kloka kommentarer! :-)

:) Kan bara instämma! :D

räven
2013-04-20, 08:58
Hmmm, min uppfattning är att alkohol gör folk ärliga.
Tack namn att du kör efter reglementet.

engström67
2013-04-20, 20:59
Snälla,
du och jag har ungefär samma jobb... 2080 (heltid) timmar per år plus max 250 timmar övertid (200 utan dispens ) med en snittfart på 76 km /h är ungefär 17500 mil... och jag antar att du även lastar eller lossar någonstans...
Nå väl ditt liv ditt beslut...

Så skippa skitsnacket--->
arbetar/kör du mer då har du precis bevisat att du begår betydligt grövre brott än "underlåtenhet att ge föreskrivet tecken" .
Jo just det... du tror att jorden stannar om du inte levererar dina varor till ICA, fundera då lite på, vem som levererar din Diesel...! och han använder, hoppas jag blinkers när han byter körfält/lämnar cirkulationsplats, precis som jag. jag har precis som andra trafikanter en dålig dag ibland, så jag är långt ifrån felfri... men att sedan sitta och förneka mina brister , ???
Nä jag står för dom felen jag begår, framförallt om jag är medveten om dom. men gällande lagstiftning är jag väldigt anpassningsbar till.. oavsett vad jag tycker om den.


Nu är jag lite påverkad av alkohol....men jag ville verkligen få det sagt, bara för historien !

och så den här jävla :cheers: så att alla förstår:cheers: !

Har du nyktrat till eller.Man kan ju fundera på vad du druckit eller är du blind.Du snackar om att blinka vid fil byte,vadå vem fan har sagt att man inte gör det.Det ENDA jag sagt är att jag inte blinkar när jag kör rakt fram i en rondell och tycker det underlättar om folk blinkar vänster,med och då brakar skiten loss.Så läs och skippa skitsnacket själv.Finns ju yrkeschaufförer OCH yrkeschaufförer.

engström67
2013-04-20, 21:03
Ibland kan alkohol få fram förvånansvärt kloka kommentarer! :-)

Kloka?? klart kommer ju från en busschaufför,Vart ju nästan ihjälkörd av en sådan häromdagen ju 2,a gången när jag åker person bil.Kör ju blint och rätt ut i vägen,väldigt vanligt.Så sitt inte där och bräk.Man törs ju knappt skicka barnen med bussen i tanke på vad Nobina placerar bakom ratten

Ove
2013-04-20, 22:00
Kloka?? klart kommer ju från en busschaufför,Vart ju nästan ihjälkörd av en sådan häromdagen ju 2,a gången när jag åker person bil.Kör ju blint och rätt ut i vägen,väldigt vanligt.Så sitt inte där och bräk.Man törs ju knappt skicka barnen med bussen i tanke på vad Nobina placerar bakom ratten

:hmmmm2: Blir man bara så där kaxig av att köra varubil?? :hmmmm2:

Hamre
2013-04-20, 22:14
:hmmmm2: Blir man bara så där kaxig av att köra varubil?? :hmmmm2:

Det blir så när man anser sej själv som störst,bäst och vackrast! Då kan man inte tåla att nån säger emot en!
Nä Engström e en jävla besserwisser som inte tål att ifrågasättas!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

engström67
2013-04-20, 22:23
Det blir så när man anser sej själv som störst,bäst och vackrast! Då kan man inte tåla att nån säger emot en!
Nä Engström e en jävla besserwisser som inte tål att ifrågasättas!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

bla,bla,bla :) att ni orkar.:cool: byt tråd och prata om nått intressant istället.och kalla mig vad som helst,ligger knappast sömnlös för det.

Jourtjänst
2013-04-20, 23:47
Jag håller med Engström - prata om något annat istället. Och personligt är bra så länge det är med hjärtat men jag tycker det börja bli lite utan hjärta nu så jag föreslår att vi stänger tråden.

Mc-Bosse
2013-04-21, 07:18
Kloka?? klart kommer ju från en busschaufför,Vart ju nästan ihjälkörd av en sådan häromdagen ju 2,a gången när jag åker person bil.Kör ju blint och rätt ut i vägen,väldigt vanligt.Så sitt inte där och bräk.Man törs ju knappt skicka barnen med bussen i tanke på vad Nobina placerar bakom ratten

Tål engström67 inte att bli emotsagd eller att någon tycker olika? För att jag tycker att ett inlägg är bra trots att han som skriver det är lite på lyset så blir jag påhoppad med att kollegor på Nobina inte skulle vara lämpliga att handa en buss och än mindre att köra barn.

Vi är yrkesförare båda två och går du inte för långt med påhopp inom din egen yrkesgrupp genom att vräka av dig som du gör? Och då speciellt mot mig, tillika yrkeschaufför, som du vet jobbar hos företaget ifråga? Du borde skämmas! Jag har i tidigare inlägg sagt att det finns rötägg även inom gruppen busschaufförer men det finns precis lika många idioter som kör långtradare.

Med risk för att bli anmäld så skriver jag att engström67 borde lära sig lite ödmjukhet i sin roll som yrkeschaufför och hur han skriver kommentarer och inte hela tiden försöka sitta på sin höga häst och tro att alla andra inte kan. Vad gäller just yrkestrafik så anses just att köra buss vara det mest ansvarsfulla man kan göra på vägarna just för att vi har människor ombord. Det hänger direkt på oss bakom ratten, felar vi så kan katastrofen vara ett faktum för alla vet att bussolyckor brukar inte alls vara trevliga.

Vem som sitter och bräker är ju en tolkningsfråga och anledningen till din avoghet mot mig grundar sig ju i att du egentligen är överbevisad om hur reglerna gäller i en cirkulationsplats eftersom jag framlagt bevis om detta i tidigare inlägg men föredrar att köra en blandning av gamla och nya regler. Fortsätt du med din regeltolkning men kasta inte skit på mig för jag kommer att bemöta den, tro inget annat.

magnusda
2013-04-21, 10:06
Svårt att veta vad tråden numer handlar om. Personligt slagfält mellan 2 yrkeschaufförer eller blinkandets vara eller inte vara. Jag är ju också rätt ny här och då får man försöka hålla en låg profil ett tag! :-) Men detta med blinkers vara eller inte vara är ett för mig, viktigt ämne så jag kanske inte lyckas med det.

Jag kör inte yrkesmässigt, men kör mycket i jobbet. Min uppfattning är att de flesta buss- och lastbischafförer är fantastiskt duktiga när det gäller att framföra fordonet. Jag har sett exempel på när 24 meters tradare backar in på en gård när det teoretiskt borde vara omöjligt.

Men tycker också att de allra flesta av yrkeschafförerna, både buss och lastbil kör nonchallant. "Störst vinner". Väldigt sällan man ser en buss elle lastbil med blinkers.

Men om man nu ska diskutera vem som blinkar sämst.... Hojåkare blinkar väldigt sällan om blinkers ens finns.

Enligt körskolornna idag behöver man inte blinka in i rondell men SKA blinka ut ur rondell. Själv tycker jag det underlättar om man även talar om vart man ska INNAN man kör in. Sen kan det vara problemeatiskt i lite större rondeller. I en fyrvägsrondell är det ju enkelt att tala om, om man ska till vänster innan man kör in. Å andra sidan gör så många fel att man ändå inte kan lite på det! Och varför är det så svårt att blinka sig ut ur rondellen om man ska rakt fram? Att alltid blinka vänster i rondell känns för mig meningslöst. Ingen kör väl högersväng?

Ett annat underbart fenomen är att man väntar med att blinka tills man faktiskt svänger! Då är det liksom försent. Då ser jag ju att denna någon svänger. En regel jag fick lära mig som är riktigt bra, blinka innan du börjar bromsa.

Hoppas jag nu inte trampar någon på tårna med mina åsikter om yrkescahufförer och hur dessa och folk i allmänhet använder blinkers. Mina åsikter är väldigt generaliserande, det vet jag. Självklart finns det undantag! :-)

Foosi
2013-04-21, 11:00
jag är också ute och kör en del i mitt job, fast personbil då. ibland tom kan jag ta hojen på kundbesök ;o)
Jag kan lätt och utan överdrift eller påhopp på någon särskild säga att en del folk, både privata och yrkesförare kör som kompletta idioter/egoister/nonchalant eller vad man nu skall kalla det. Det kommer vi ALDRIG komma ifrån. Där jag kan talar jag om det också för vederbörande. Det finns liksom inte så mycket annat att göra än att tala om för någon att den kör som en idiot, och hoppas att KANSKE sipprar något av det där in..... trots att i ögonblicket såklart går flesta till försvars ställning etc. Men jag talar om det snabbt och formellt och drar vidare. Inte att jag ställer mig och börjar tjafsa. Men de som kör som om de ägde vägen och allt runtomkring och dessutom vore helt ensamma på vägen är ju inte riktigt bra att ha bakom ratten/styret alla ggr !

För vår trafik på vägarna skall fungera krävs det en del VILJA TILL SAMARBETE förutom regler, lagar och sunt förnuft. Viljan till att för att alla skall komma smidigast och säkrast fram krävs det att man är med liksom... ser andra och drar sitt strå till stacken för att det skall FLYTA PÅ !
Den här saken är det fan många misstänker jag som lämnar hemma av någon dj***a anledning.

Det här landet kryllar av små regelryttare som kan sina lagar till fullo, det är ofta inte det som är felet skulle jag vilja påstå... utan det är "känslan" för att det skall flyta på.... för alla. tex fortfarande alla de som bromsar innan rondell och fortfarande väntar på bilar på andra sidan... så allt hakar upp sig. det var ett lite exempel på ett onödigt stopp för en lång bilkö..... men många har liksom har ännu inte förstått hur man kör i en rondell för bövelen !
Jag vet inte om det är verkligen mer skola som behövs eller det bara är så att vissa har inte direkt känslan/trafikvett som krävs. Det kvittar om man så kört i hundra år... det är tyvärr ofta olyckor med fullkomligt olämpliga yrkeschaufförer bakom ratten också tyvärr, och DE ställer man högre krav på än en äldre tant som tvärbromsar vid varenda rondell tills den är tom på bilar typ ;)
Jag HAR mer tålamod/förståelse för den gamla tanten ÄN jag har för en yrkeschaufför som framför ett tåg på vägen !
För att den där känslan/trafikvettet skall finnas behöver man såklart vara berikad med en viss gnutta självinsikt om att man inte är fullkomlig på något sätt.. för då är det annan slags hjälp man behöver.
Det är ingen trafik skola vad jag vet som håller på med psykologi. Utan då bör man leta annan stans. Problemet med det är ju att ofta är ju inte psykopater och narcisisster medvetna om sin åkomma själva :)

Därav händer det att jag påpekar när jag fått gå omvägar för att slippa bli påkörd eller annat liknande om det kan vara så att någon skulle kanske kolla upp om den vore i behov av sådan hjälp men inte vore medveten om det :) alternativet att åka omkring som någon vägpolis och notera Reg nummer för ev anmälan har jag liksom ingen tid eller intresse utav. då hade jag ju valt bli polis. Men att tala om vissa saker kan man ju göra... det finns alltid en stor chans att när man lugnat ner sig så kommer man ihåg iaf vad som hänt och faktiskt fastnar en del i ens hjärna, tror jag definitivt på iaf. Jag må vara ute och cyklar :/
jag vet inte bäst ... men jag vet lite.... och jag VET att många människors självupptagenhet är orsaken.
Precis som i trafiken kan man undra över alla dessa människor som får för sig att när de möter någon de känner I DÖRREN in till en stormarknad för att ta ett exempel till, så stannar de upp där med sina vagnar och allt mitt i dörren och verkar helt omedvetna om att de just då stoppar upp all trafik in och ut ifrån affären ! Det är precis samma sorts total självupptagenhet som gör att samma sak skär i trafiken när dessa människor sitter bakom en ratt... det är liksom nåt som fattas.....

simonwellander
2013-04-21, 11:01
Enligt körskolornna idag behöver man inte blinka in i rondell men SKA blinka ut ur rondell.

Bra, då har jag lärt mig rätt :rolleyes:

Olle Å
2013-04-21, 15:20
Bra Foosi. Du har lyckats träffa många spikar på skallarna. men det är nog som du skriver, en del fattar dåligt.:mad::mad:

Mc-Bosse
2013-04-21, 15:32
Svårt att veta vad tråden numer handlar om. Personligt slagfält mellan 2 yrkeschaufförer eller blinkandets vara eller inte .

Det gäller både och. Grunden till mina inlägg är att en av oss yrkesförare har vett att följa trafikregeln om högerblinkersen ut ur en rondell och den andra inte. När jag sen blir påhoppad så måste jag få svara för mig. Konstigare är det inte.

magnusda
2013-04-21, 16:29
Det gäller både och. Grunden till mina inlägg är att en av oss yrkesförare har vett att följa trafikregeln om högerblinkersen ut ur en rondell och den andra inte. När jag sen blir påhoppad så måste jag få svara för mig. Konstigare är det inte.

Missförstå mig inte. Jag tar inte ställning över huvud taget i er diskussion. Däremot anser jag att alla, inklusive yrkesförare bör använda sin blinkers. Kanske ännu viktigare med en stor buss eller lastbil. Sen tror jag att ni yrkesförare till viss del blir förebilder som man tar efter. Blinkar inte yrkeschauffören, varför ska jag då göra det?
Håller med Foosi. Det handlar om att vi tar hänsyn i trafiken och använder sunt förnuft. Gäller inte bara blinkers. Lika ofta som nya fina fordon saknar denna blinkande lampa, saknar de ofta backspegel också. Inte heller helt fel att använda denna ibland. Men foosi har rätt. Inte alltid mer utbildning som behövs. Fast just när det gäller rondellkörning och privatpersoner tror jag det. Man vet helt enkelt inte vad som gäller.
Själv uppskattar jag när någon tydligt och i tid markerar var de ska ta vägen. I rondell såväl som vid filbyten. Det underlättar mycket.

Mc-Bosse
2013-04-21, 16:55
Missförstå mig inte.

Jag missförstår dig inte. Jag bara förklarar varför jag går till mothugg.

Det är som det är i trafiken och alla kan inte vara experter och inte jag heller för alla kan missa någon gång och känna att "fan det där var inte alls bra gjort" och att bli förbannad och gå till handgripligheter i trafiken mot andra som missar ligger inte för mig. Jag tutar inte ens eller glor surt på de som beter sig egendomligt, jag snarare bara tittar på dem på ett uttryckslöst sätt om jag får ögonkontakt och bromsar så de kan göra sitt och försvinna ur trafiksituationen. Det gäller oavsett om jag kör buss, bil eller motorcykel.

Tycker att de flesta gör på det sättet och låter bli att hetsa upp sig för en bagatell. Vad jag med bestämdhet hävdar är att om alla åtminstone försöker följa gällande trafikregler så fungerar det bättre.

magnusda
2013-04-21, 17:33
Jag missförstår dig inte. Jag bara förklarar varför jag går till mothugg.

Det är som det är i trafiken och alla kan inte vara experter och inte jag heller för alla kan missa någon gång och känna att "fan det där var inte alls bra gjort" och att bli förbannad och gå till handgripligheter i trafiken mot andra som missar ligger inte för mig. Jag tutar inte ens eller glor surt på de som beter sig egendomligt, jag snarare bara tittar på dem på ett uttryckslöst sätt om jag får ögonkontakt och bromsar så de kan göra sitt och försvinna ur trafiksituationen. Det gäller oavsett om jag kör buss, bil eller motorcykel.

Tycker att de flesta gör på det sättet och låter bli att hetsa upp sig för en bagatell. Vad jag med bestämdhet hävdar är att om alla åtminstone försöker följa gällande trafikregler så fungerar det bättre.

Tja.... kan bara instämma! :)

räven
2013-04-21, 17:34
Som Mc förare vet jag att man är mycket illa ute om det blir krock med andra fordon. Försöker noga läsa vad som är på gång i trafiken. Naturligtvis ser jag det som en olycksrisk när någon skiter i regler å kör som dom vill.

engström67
2013-04-21, 19:44
Tål engström67 inte att bli emotsagd eller att någon tycker olika? För att jag tycker att ett inlägg är bra trots att han som skriver det är lite på lyset så blir jag påhoppad med att kollegor på Nobina inte skulle vara lämpliga att handa en buss och än mindre att köra barn.

Vi är yrkesförare båda två och går du inte för långt med påhopp inom din egen yrkesgrupp genom att vräka av dig som du gör? Och då speciellt mot mig, tillika yrkeschaufför, som du vet jobbar hos företaget ifråga? Du borde skämmas! Jag har i tidigare inlägg sagt att det finns rötägg även inom gruppen busschaufförer men det finns precis lika många idioter som kör långtradare.

Med risk för att bli anmäld så skriver jag att engström67 borde lära sig lite ödmjukhet i sin roll som yrkeschaufför och hur han skriver kommentarer och inte hela tiden försöka sitta på sin höga häst och tro att alla andra inte kan. Vad gäller just yrkestrafik så anses just att köra buss vara det mest ansvarsfulla man kan göra på vägarna just för att vi har människor ombord. Det hänger direkt på oss bakom ratten, felar vi så kan katastrofen vara ett faktum för alla vet att bussolyckor brukar inte alls vara trevliga.

Vem som sitter och bräker är ju en tolkningsfråga och anledningen till din avoghet mot mig grundar sig ju i att du egentligen är överbevisad om hur reglerna gäller i en cirkulationsplats eftersom jag framlagt bevis om detta i tidigare inlägg men föredrar att köra en blandning av gamla och nya regler. Fortsätt du med din regeltolkning men kasta inte skit på mig för jag kommer att bemöta den, tro inget annat.

Inte dig personligen Mc bosse jag menar.Men efter många tycker att jag är så olaglig som visar vad jag ska.Sedan smutskasta lasbilschaufförer.Då ville jag bara påpeka att det finns Busschaufförer som kan med.Och det är Nobina här i Borlänge jag syftar på.Dom har problem att få tag på personal därav lite blandat bakom ratten.Ber så mycket om ursäkt om du känner dig kränkt.Jag ger mig aldrig vad jag anser är smidigast i rondellkörning och aldrig sett någon visa irritation pga mig i en rondell heller.

Mc-Bosse
2013-04-21, 22:15
Inte dig personligen Mc bosse jag menar.Men efter många tycker att jag är så olaglig som visar vad jag ska.Sedan smutskasta lasbilschaufförer.Då ville jag bara påpeka att det finns Busschaufförer som kan med.Och det är Nobina här i Borlänge jag syftar på.Dom har problem att få tag på personal därav lite blandat bakom ratten.Ber så mycket om ursäkt om du känner dig kränkt.Jag ger mig aldrig vad jag anser är smidigast i rondellkörning och aldrig sett någon visa irritation pga mig i en rondell heller.

Då vet vi vart vi har varandra och då är det bra med det och jag kommer inte fortsatta diskussionen. Lev väl!

Ove
2013-04-21, 22:16
Inte dig personligen Mc bosse jag menar.Men efter många tycker att jag är så olaglig som visar vad jag ska.Sedan smutskasta lasbilschaufförer.Då ville jag bara påpeka att det finns Busschaufförer som kan med.Och det är Nobina här i Borlänge jag syftar på.Dom har problem att få tag på personal därav lite blandat bakom ratten.Ber så mycket om ursäkt om du känner dig kränkt.Jag ger mig aldrig vad jag anser är smidigast i rondellkörning och aldrig sett någon visa irritation pga mig i en rondell heller.

:rolleyes: Jadu engström67, Bosse har fått en del och Svensson har fått en väldig massa. Det måste kännas väldigt bra att veta att man är bäst i världen på att köra varubil och kunna rädda livet på alla idioter som kommer i vägen. Konstigt bara att det finns så många av den sorten utefter din runda när dom verkar förekomma mera sporadiskt i resten av landet, ja utom här på forumet förståss. :rolleyes:

engström67
2013-04-22, 16:41
:rolleyes: Jadu engström67, Bosse har fått en del och Svensson har fått en väldig massa. Det måste kännas väldigt bra att veta att man är bäst i världen på att köra varubil och kunna rädda livet på alla idioter som kommer i vägen. Konstigt bara att det finns så många av den sorten utefter din runda när dom verkar förekomma mera sporadiskt i resten av landet, ja utom här på forumet förståss. :rolleyes:

yes:):)

Nina
2013-04-23, 09:04
Den här bilden sammanfattar allt så solklart det bara går, observera att det inte står att man måste blinka ut ur en rondell som reglerna är i dag. Dock BÖR man blinka vänster för att underlätta för övrig trafik men är inget tvång.

De som noterat en sak är ju att de nya rondellerna är platta utåt kanterna, detta för att tunga fordon ska kunna köra igenom utan att riva saker med sig. Så då har man börjat göra rondellerna platta i ytterkanterna för att underlätta för tung trafik. Somliga rondeller är så små att det inte går att köra runt och då kan chaufförer i tunga fordon välja att köra rakt över rondellen. Den minsta rondell jag har i min kommun ligger mitt i en parkering utanför Coop Forum (!).

räven
2013-04-23, 11:57
Nu när Mc folket tar ut sina hojar, så blir skräcken för oväntade manövrar i trafiken påtaglig. Läste just på FB om nära nermanglingsupplevelse. BLINKA MERA !

Mavve65
2013-04-23, 15:36
I går morse; Jag på väg in i mindre rondell, då kommer en dam i Volvo V70 kombi från höger och körde med hög hastighet in i rondellen framför mig, utan att titta till vänster, Såg henne dock i tid och och bromsade och tutade.....ja, så var säsongen igång....

räven
2013-04-23, 16:16
I går morse; Jag på väg in i mindre rondell, då kommer en dam i Volvo V70 kombi från höger och körde med hög hastighet in i rondellen framför mig, utan att titta till vänster, Såg henne dock i tid och och bromsade och tutade.....ja, så var säsongen igång....

Hon va bergis på att högerregeln gäller i rondell. Problemet med egna regler i trafiken.

engström67
2013-04-23, 18:25
Hon va bergis på att högerregeln gäller i rondell. Problemet med egna regler i trafiken.

Ja kärringen hade väl problem.Nina har ju lagt in en beskrivning ovan som rekomenderas,exakt som jag hela tiden menat,men vart ett jävla rabalder,men skiter väl ja i.:cool:

räven
2013-04-23, 20:04
Blir väl lugnare på vägarna om transport strejkar

Mc-Bosse
2013-04-23, 20:13
Blir väl lugnare på vägarna om transport strejkar

Dagens bästa kommentar! :)

Ps: Jag är med i Kommunal.

engström67
2013-04-23, 20:22
Dagens bästa kommentar! :)

Ps: Jag är med i Kommunal.

Vad bra,är inte med i nått sånt :)

engström67
2013-04-23, 20:31
Blir väl lugnare på vägarna om transport strejkar

Gör dom:rolleyes:

TheCrow
2013-04-23, 20:36
Den här bilden sammanfattar allt så solklart det bara går, observera att det inte står att man måste blinka ut ur en rondell som reglerna är i dag. Dock BÖR man blinka vänster för att underlätta för övrig trafik men är inget tvång.

De som noterat en sak är ju att de nya rondellerna är platta utåt kanterna, detta för att tunga fordon ska kunna köra igenom utan att riva saker med sig. Så då har man börjat göra rondellerna platta i ytterkanterna för att underlätta för tung trafik. Somliga rondeller är så små att det inte går att köra runt och då kan chaufförer i tunga fordon välja att köra rakt över rondellen. Den minsta rondell jag har i min kommun ligger mitt i en parkering utanför Coop Forum (!).

Nyligen hemkommen från en körlektion kan jag meddela att man måste blinka ut ur en rondell, det är fetkuggning på uppkörningen om man missar det. Läste nånstans tidigare det räknas som filbyte.

Varför måste man då inte blinka in i rondellen undrar någon. Jo för där anser man att det är så uppenbart att man ska in i rondellen. Det finns ju som regel ingen annanstans att ta vägen till skillnad från när man redan är inne i rondellen.

Däremot är det helt okej att blinka in i rondellen som en ren service åt sina medtrafikanter.

Information är från halv åtta tiden i morse...

/Freddo

Mc-Bosse
2013-04-23, 21:45
Nyligen hemkommen från en körlektion kan jag meddela att man måste blinka ut ur en rondell, det är fetkuggning på uppkörningen om man missar det. Läste nånstans tidigare det räknas som filbyte.

Varför måste man då inte blinka in i rondellen undrar någon. Jo för där anser man att det är så uppenbart att man ska in i rondellen. Det finns ju som regel ingen annanstans att ta vägen till skillnad från när man redan är inne i rondellen.

Däremot är det helt okej att blinka in i rondellen som en ren service åt sina medtrafikanter.

Information är från halv åtta tiden i morse...

/Freddo

Intressant info från en "färsking". Vi som kört i närmare 30 år tar till oss! Inte alla men en del av oss i varje fall. :-)

Ankan1
2013-04-23, 22:53
... på väg hem från ett besök i garaget med renovering av bromsar på bilen idag så stannar jag till vid en mindre rondell där en kvinna i bil med mobilen tryckt nära örat snurrar runt.Ingen vänsterblink så jag vet inte om hon snurrat färdigt eller möjligtvis ska ta ett varv till !?.Tyvärr blinkar den dumma fan inte ens höger när hon ska ut ur rondellen så trafiken står rent still medan denna unga dam håller lekstuga för sig själv.Jävla kossa skulle man ju vilja skriva. :thumpdown:

simonwellander
2013-04-23, 23:22
Varför måste man då inte blinka in i rondellen undrar någon. Jo för där anser man att det är så uppenbart att man ska in i rondellen. Det finns ju som regel ingen annanstans att ta vägen till skillnad från när man redan är inne i rondellen.

Precis så jag också tänker! Varför ska man blinka när man åker in i rondellen? Det är väl ganska självklart vart man ska ta vägen, inte kör man väl rakt i rondellen eller? ;)

Jourtjänst
2013-04-24, 00:39
Precis så jag också tänker! Varför ska man blinka när man åker in i rondellen? Det är väl ganska självklart vart man ska ta vägen, inte kör man väl rakt i rondellen eller? ;)

Det blir tydligare för den som ska in i rondellen att du kommer att fortsätta att köra runt om du blinkar vänster. Om du inte blinkar vänster kan du ju tänkas vara en som ska lämna rondellen men som inte blinkar höger. Så för tydlighetens skull och för bra och säker kommunikation i trafiken är det bra att visa vart man ska, dvs blinka vänster så länge du ska fortsätta att svänga runt i rondellen.

Fullständigt solklart tycker jag!

simonwellander
2013-04-24, 00:53
Det blir tydligare för den som ska in i rondellen att du kommer att fortsätta att köra runt om du blinkar vänster. Om du inte blinkar vänster kan du ju tänkas vara en som ska lämna rondellen men som inte blinkar höger. Så för tydlighetens skull och för bra och säker kommunikation i trafiken är det bra att visa vart man ska, dvs blinka vänster så länge du ska fortsätta att svänga runt i rondellen.

Fullständigt solklart tycker jag!

Jo, det fattar jag, och tack för förklaringen. Men om man ska av på, ja låt oss säga andra avfarten, så är det väl onödigt? Men förstår absolut att det gör det lite tydligare för medtrafikanter om man ska svänga av på typ näst sista avfarten eller något (i en större cirkulationsplats menar jag nu). :o

Mc-Bosse
2013-04-24, 02:08
Regeln är solklar: fordonet som kommer från vänster (oavsett i vilken fil det kommer i) blinkar inte höger och då väjer jag för fordonet kommer att fortsätta inne rondellen och korsa min väg när jag ska in i densamma. Blinkar fordonet höger innan min infart i rondellen ska fordonet av där och jag kan köra.

Jag hittar ingen otydlighet alls i ovanstående, gör ni?

TheCrow
2013-04-24, 06:18
Att blinka vänster inne i rondellen bara för att visa att man ska vara kvar tycker jag också är onödigt. Blinkar inte folk höger förutsätter jag att de tänker vara kvar. Svänger de ut ur rondellen utan blinka så må det vara hänt. Blink höger är ju främst inte en service till dem som vill in i rondellen utan en varning till dem som eventuellt ligger på utsidan eller som tänker åk in i rondellen precis efter.

Själv blinkar vänster om jag ska till vänster, blinkar inte alls om jag ska rakt fram och till höger om jag ska till höger. I samtliga fall blinkar jag höger när jag väl ska ut ur rondellen. Förr vad detta en riktigt bra grej när man inte fick ligga i högerfil i rondellen om man skulle till vänster. Det är väl borttaget numera tror jag. Hur som så visade det tydligt för medtrafikanter om de kunde köra in i rondellen lite beroende på vart de skulle själva. Nu har det mest betydelse i små rondeller.

/Freddo

swedan
2013-04-24, 07:31
Har ett nytt förslag:
Innan man kör in i rondellen så slår man på varningsblinkersen och låter den vara på tills man lämnar rondellen.
På det viset är man helgarderad. Oavsett om man svänger höger, vänster, kör rakt fram eller stannar i rondellen så har man uppmärksammat mottrafikanterna vad man avser att göra.
:banana:

räven
2013-04-24, 08:27
Regeln är solklar: fordonet som kommer från vänster (oavsett i vilken fil det kommer i) blinkar inte höger och då väjer jag för fordonet kommer att fortsätta inne rondellen och korsa min väg när jag ska in i densamma. Blinkar fordonet höger innan min infart i rondellen ska fordonet av där och jag kan köra.

Jag hittar ingen otydlighet alls i ovanstående, gör ni?

Så är min uppfattning oxå, men nu blir det att vänta för man vet inte vart långtradaren är på väg (engströmsmodellen)

Jourtjänst
2013-04-24, 09:14
Regeln är solklar: fordonet som kommer från vänster (oavsett i vilken fil det kommer i) blinkar inte höger och då väjer jag för fordonet kommer att fortsätta inne rondellen och korsa min väg när jag ska in i densamma. Blinkar fordonet höger innan min infart i rondellen ska fordonet av där och jag kan köra.

Jag hittar ingen otydlighet alls i ovanstående, gör ni?

Jag är helt enig med dig, men för att vara ännu tydligare är det inte FEL att blinka vänster. All ökad tydlighet i kommunikationen i trafiken är positiv.

Jourtjänst
2013-04-24, 09:15
Att blinka vänster inne i rondellen bara för att visa att man ska vara kvar tycker jag också är onödigt.

Ingen konstruktiv kommunikation i trafiken är helt onödig.

Jourtjänst
2013-04-24, 09:16
Själv blinkar vänster om jag ska till vänster, blinkar inte alls om jag ska rakt fram och till höger om jag ska till höger. I samtliga fall blinkar jag höger när jag väl ska ut ur rondellen.

/Freddo

Detta är exakt vad jag skrev tidigare och jag är helt enig med dig.

magnusda
2013-04-24, 10:03
Jag tycker det är aningen märkligt hur många olika åsikter det finns om rondellkörning.
Själv förstår jag inte hur jag ska hålla reda på vilka regler mina medtrafikanter själva bestämt sig för, borde gälla i en rondell.

För att det ska fungera borde rimligen alla följa det som gäller. Detta oavasett vad man tycker.

Man behöver inte blinka in, men SKA blinka ut.

http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Om alla följer de regler som faktiskt finns, oavsett vad man tycker om dessa regler så fungerar det rätt bra! :)

Mc-Bosse
2013-04-24, 12:58
Jag tycker det är aningen märkligt hur många olika åsikter det finns om rondellkörning.
Själv förstår jag inte hur jag ska hålla reda på vilka regler mina medtrafikanter själva bestämt sig för, borde gälla i en rondell.

För att det ska fungera borde rimligen alla följa det som gäller. Detta oavasett vad man tycker.

Man behöver inte blinka in, men SKA blinka ut.

http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Om alla följer de regler som faktiskt finns, oavsett vad man tycker om dessa regler så fungerar det rätt bra! :)

Mystiken tätnar! :)

I din länk står det i fetstil att det är rekommenderat att blinka vänster för tydlighetens skull. I min länk (http://www.transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Vag/Trafikant/Att-kora-i-cirkulationsplats/) från Transportstyrelsen står det "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning" och inte ett ord om någon rekommendation.

Jag undrar vad den rätta och exakta ordalydelsen är för det finns en sådan men den går tydligen inte att hitta. Tills vi vet exakt vad regeln säger så är diskussionen rätt meningslös vad gäller om man måste eller inte måste och om rekommendationen att använda vänsterblinkersen finns.

Jag hävdar med bestämdhet att korkortonline har fel när de skriver att det finns en rekommendation (kanske är de dåligt uppdaterade/inte håller koll). Jag tror på Transportstyrelsen.

Mc-Bosse
2013-04-24, 13:10
Har nu sänt iväg ett mejl till Transportstyrelsen med en vädjan om att bli informerad om de exakta reglerna. Kanske att ordalydelsen är fel i pdf:n. Jag vill helt enkelt vara 110% på vad som gäller.

magnusda
2013-04-24, 13:13
Mystiken tätnar! :)

I din länk står det i fetstil att det är rekommenderat att blinka vänster för tydlighetens skull. I min länk (http://www.transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Vag/Trafikant/Att-kora-i-cirkulationsplats/) från Transportstyrelsen står det "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart eftersom det endast finns ett val av körriktning" och inte ett ord om någon rekommendation.

Jag undrar vad den rätta och exakta ordalydelsen är för det finns en sådan men den går tydligen inte att hitta. Tills vi vet exakt vad regeln säger så är diskussionen rätt meningslös vad gäller om man måste eller inte måste och om rekommendationen att använda vänsterblinkersen finns.

Jag hävdar med bestämdhet att korkortonline har fel när de skriver att det finns en rekommendation (kanske är de dåligt uppdaterade/inte håller koll). Jag tror på Transportstyrelsen.

Fast det står ju: "Det finns inget krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska"

Har även noterat att våra polisstuderande i Växjö gör så. Iofs ingen garanti för att det är rätt! :-)

Nina
2013-04-24, 13:20
Fast det står ju: "Det finns inget krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska"

Har även noterat att våra polisstuderande i Växjö gör så. Iofs ingen garanti för att det är rätt! :-)

Precis, inget tvång men underlättar för övriga trafiken att visa vart man ska. Däremot måste man blinka ut. Jag blinkar vänster om jag ska vänster och ska jag ut så blinkas det åt höger. På Husqvarnan viftas det tydligt och jag slår extra koll över axlarna.

Mc-Bosse
2013-04-24, 13:20
Fast det står ju: "Det finns inget krav på att blinka vid infart, eftersom det endast finns en körriktning. Däremot är det rekommenderat att även blinka in, eftersom det tydligare visar vart du ska"

Har även noterat att våra polisstuderande i Växjö gör så. Iofs ingen garanti för att det är rätt! :-)

Det är rekommendationen som är den springande punkten. De som blinkar anser sig då göra rätt eftersom det är en rekommendation. Om nio bilar blinkar vänster och den tionde inte gör det när du ska in i rondellen och ska väja för bilarna så blir det gärna så att den siste är en nonchalant jävel vilket han ju inte är om han följer gällande regel och om den inte innehåller rekommendationen om vänsterblinkers.

Jag vill veta den exakta ordalydelsen på samma sätt som jag vet att det finns en regel som säger att man stannar för rött ljus. Det finns inte varianter på den regeln där det är en rekommendation på något ställe på nätet. Det måste finnas en exakt ordalydelse och då är det ju den som gäller.

Nina
2013-04-24, 13:29
Det är rekommendationen som är den springande punkten.

Det finns blå fyrkantiga 30-skyltar, de är bara en rekommendation på hastighet men inget tvång. Däremot om man krockar och haft högre fart än 30 så blir det tråkigt. Den skylten är bara en rekommendation. Hade den varit tvingande skulle färgen vara gul med röd bård och rund i formen. :)

Sen finns förstås de svarta fyrkantiga skyltarna med siffran 30 i, hittas vid vägbyggen. Inget tvång men rekommenderad fart förbi. Jag håller alltid 30 oavsett blå, svart eller gul rund skylt. :)

Mc-Bosse
2013-04-24, 13:41
Det finns blå fyrkantiga 30-skyltar, de är bara en rekommendation på hastighet men inget tvång. Däremot om man krockar och haft högre fart än 30 så blir det tråkigt.

Med tråkigt menar du att smällen blir värre (jag vet att den blir det) eller att det anses att körningen i hastigheten över den rekommenderade, 30 men max den gällande, 50 resulterar i ett allvarligare sätt att se på olyckan?

Om nu inte rekommendationen om vänsterblinkers finns i en rondell så faller din jämförelse hur som helst.

Nina
2013-04-24, 13:50
Med tråkigt menar du att smällen blir värre (jag vet att den blir det) eller att det anses att körningen i hastigheten över den rekommenderade, 30 men max den gällande, 50 resulterar i ett allvarligare sätt att se på olyckan?

Om nu inte rekommendationen om vänsterblinkers finns i en rondell så faller din jämförelse hur som helst.

Det blir dyrt för plånkan om man krockar vid rekommenderad hastighet 30 och man har hållit en högre hastighet i de områdena. Mitt svar var ett svar på vad du undrade med rekommenderad.

I rondell är det rekommenderat att man blinkar vänster om man ska ut 3:e utfart eller vända. Inget tvång men bra att visa vart man ska. Tillhör grundregeln: att visa omdöme, hänsyn och ansvar. Är väl ingen som minns grundregeln i trafik än jag förstås...