handdator

Visa fullständig version : Hemlighet! (blinkers)



Sidor : 1 [2]

Mc-Bosse
2013-04-24, 14:00
Det blir dyrt för plånkan om man krockar vid rekommenderad hastighet 30 och man har hållit en högre hastighet i de områdena. Mitt svar var ett svar på vad du undrade med rekommenderad.

I rondell är det rekommenderat att man blinker vänster om man ska ut 3:e utfart eller vända. Inget tvång men bra att visa vart man ska. Tillhör grundregeln: att visa omdöme, hänsyn och ansvar. Är väl ingen som minns grundregeln i trafik än jag förstås...

Du tror stenhårt på att det är en rekommendation om vänsterblinkers skriven i de gällande reglerna eller argumenterar du efter vad du tycker.

Svaret på mitt mejl från Transportstyrelse om det är en rekommendation eller inte om vänsterblinkersen blev:

"Det finns inget krav på att ge tecken vid infart i cirkulationsplats." och länkar till sina egna sidor och pdf:n jag länkat till där det står just det. Inget om rekommendation i svaret så jag utgår faktiskt från att det inte finns en skriven rekommendation. Det är ju faktiskt Transportstyrelsen jag mejlat med som är en statlig myndighet så de borde ju veta.

Edit: Till detta lägger jag till att ingen kan hålla stenhårt på en regel för det finns som Nina skriver en grundregel som innehåller, hänsyn, sunt förnuft och att försöka undvika olyckor i möjligaste mån.

TheCrow
2013-04-24, 18:21
Nja, det står antagligen ingenting alls vilket betyder att båda är rätt. Den ena är bara lite mer upplysande än den andra. Det blir ungefär som med fartsänkande åtgärder där de smalnar av gatan. Finns inget rätt eller fel över vem som har företräde.

Är man osäker åker man väl inte in i rondellen hur som haver, vilket jag är lite tacksam över nu när jag övningskör med mc och glömmer blinken på hela tiden :)

/Freddo

Mc-Bosse
2013-04-24, 19:34
Nja, det står antagligen ingenting alls vilket betyder att båda är rätt.
/Freddo

Så kan man också resonera.

engström67
2013-04-24, 21:33
Lustigt det som jag hela tiden sagt men blivit idiot förklarad för,diskuteras utan mig:)Vänsterblink när jag rundar rondell dock ej krav påhittad av nån korkad men underlättar för andra,höger blink om jag tar första höger men dock ej blink vid körning rakt fram,alltså in i rondell och ut i 2,a där brakade tugget igång men rätt logiskt att jag ska dit eftersom jag inte blinkar vänster.Tydligen fler som är inne på min linje:).Alltså allt för flyt i trafiken.Om inte kör fram till rondell stanna och gissa vad folk ska:rolleyes::rolleyes:

TheCrow
2013-04-24, 22:53
Saken är ju den att förr blev man ju utbildad på det viset. Körskolan jag går på nu tycker det är bra om man gör så men säger att det inte är krav. Enda kravet är blink ut.
/Freddo

Mc-Bosse
2013-04-24, 23:32
Saken är ju den att förr blev man ju utbildad på det viset. Körskolan jag går på nu tycker det är bra om man gör så men säger att det inte är krav. Enda kravet är blink ut.
/Freddo

Det resonemanget kan jag köpa för det överensstämmer med de skriva reglerna eftersom det inte uttryckligen står att vänsterblinkersen inte får användas.

Jag köper det som sagt men tycker att regeln i dess enklaste användning inte inkluderar vänsterblinkersen överhuvudtaget. Högerblink räcker anser jag (och de som författat regeln) om nu alla hade använt den alla gånger de lämnar en rondell.

De som fortsatt efter alla framlagda bevis ändå vill köra efter gamla regler kan ju inte jag göra någonting åt.

Zeeuus
2013-04-25, 06:12
Efter vad jag förstått, är rondell inte att betrakta som en svängd väg.
Så länge du är följer rondellen, kör du rakt fram. Inte förrän du lämnar den "svänger" du och skall visa med tecken att du vill svänga.

Alltså inget "krav" på blink vänster, men kuggad om man missar höger.

Så fick jag det förklarat när jag tog kortet förra sommaren.

Olle Å
2013-04-25, 07:59
Efter vad jag förstått, är rondell inte att betrakta som en svängd väg.
Så länge du är följer rondellen, kör du rakt fram. Inte förrän du lämnar den "svänger" du och skall visa med tecken att du vill svänga.

Alltså inget "krav" på blink vänster, men kuggad om man missar höger.

Så fick jag det förklarat när jag tog kortet förra sommaren.

SLUT PÅ DENNA VIRRIGA DISKUSSION tycker jag. Kan det bli enklare?????:evil::evil::evil:

räven
2013-04-25, 08:12
Häromdagen blev jag sugen att köra rakt fram i en rondell. Då lägger man i offroadläget på ESAn, ettans växel, Rätt över kullen så penseer å annat nyplanterat flyger i luften. Det är rakt fram i rondellen.

Olle Å
2013-04-25, 08:14
Häromdagen blev jag sugen att köra rakt fram i en rondell. Då lägger man i offroadläget på ESAn, ettans växel, Rätt över kullen så penseer å annat nyplanterat flyger i luften. Det är rakt fram i rondellen.

Jo men visst är det så. Men hoppas du inte glömmer blinka höger då du skall därifrån:eek::eek::eek:

räven
2013-04-25, 08:29
Jo men visst är det så. Men hoppas du inte glömmer blinka höger då du skall därifrån:eek::eek::eek:

Näää, Olle blinka är tramsigt, inget tuffa gubbar hålls med.

magnusda
2013-04-25, 08:41
Lustigt det som jag hela tiden sagt men blivit idiot förklarad för,diskuteras utan mig:)Vänsterblink när jag rundar rondell dock ej krav påhittad av nån korkad men underlättar för andra,höger blink om jag tar första höger men dock ej blink vid körning rakt fram,alltså in i rondell och ut i 2,a där brakade tugget igång men rätt logiskt att jag ska dit eftersom jag inte blinkar vänster.Tydligen fler som är inne på min linje:).Alltså allt för flyt i trafiken.Om inte kör fram till rondell stanna och gissa vad folk ska:rolleyes::rolleyes:

Enda problemet är att du har fel om jag förstår dig rätt. Du blinkar altså inte ut ur rondell när du ska rakt fram?

Detta gäller oavsett vad du tycker om det!
Blinka gärna in i rondell men inte krav.
Blinka ALLTID ut ur rondell, även om du ska rakt fram.

Lägger med länken igen: http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Ganska ointressant vad man har för egen åsikt. Jag som medtrafikant har rätt svårt att veta vilka regler just du kör efter.

namn
2013-04-25, 08:55
Häromdagen blev jag sugen att köra rakt fram i en rondell. Då lägger man i offroadläget på ESAn, ettans växel, Rätt över kullen så penseer å annat nyplanterat flyger i luften. Det är rakt fram i rondellen.

App ap," tagande av olovlig väg"
Penningböter 400 SEK

Hoppas nu att det anses klargjort hur man ska ge tecken vid körnings cirkulationsplats, och att även "engströmare" har förstått hur reglerna/lagen fungerar...
Blinka höger när ni lämnar cirkulationsplatsen, oavsett vilken avfart ni ska ut.

Så enkelt att tom jag klarar av att förstå det trots några kalla öl efter en vecka i lastbilen.

Jag skulle ha blivit en grym trafikpolis :D

magnusda
2013-04-25, 12:28
Så enkelt att tom jag klarar av att förstå det trots några kalla öl efter en vecka i lastbilen.
Jag skulle ha blivit en grym trafikpolis :D

Va? Dricker du öl i lastbilen? :beer: :)

namn
2013-04-25, 12:50
App ap," tagande av olovlig väg"
Penningböter 400 SEK

Hoppas nu att det anses klargjort hur man ska ge tecken vid körnings cirkulationsplats, och att även "engströmare" har förstått hur reglerna/lagen fungerar...
Blinka höger när ni lämnar cirkulationsplatsen, oavsett vilken avfart ni ska ut.

Så enkelt att tom jag klarar av att förstå det trots några kalla öl EFTER en vecka i lastbilen.

Jag skulle ha blivit en grym trafikpolis :D

:thumpdown:
Läs igen... Avseende spydigheter från föregående helg...

Ove
2013-04-25, 14:56
:) Den här tråden har säkert givit information om rondellkörning så att alla förstår hur man ska blinka. Ja nästan alla iallafall. :rolleyes:

Olle Å
2013-04-25, 15:55
:) Den här tråden har säkert givit information om rondellkörning så att alla förstår hur man ska blinka. Ja nästan alla iallafall. :rolleyes:

Jo, men hur många varv får man köra????:eek:

Ove
2013-04-25, 17:48
Jo, men hur många varv får man köra????:eek:

:) Det är oftast minst 1/4 varv men åt andra hållet finns ingen begränsning. Mina peronliga rekord är när vag visade väg på mc med ett gäng efter mig och nån byggt om stan - 2 1/2 varv innan vi var på fel spår men ändå ute ur karusellen. Med bil blev det typ >3 varv innan kartläsaren kom med en idé om vart vi skulle. Men det var lugnt, jag fortsatte bara i samma fil så jag behövde inte blinka. ;)

magnusda
2013-04-25, 18:22
:thumpdown:
Läs igen... Avseende spydigheter från föregående helg...

Det var ett försök från min sida att vara rolig. Tolkade du det på annat sätt ber jag om ursäkt. Självklart förstod jag att du menade efter körning.
Magnus

namn
2013-04-25, 19:07
Det var ett försök från min sida att vara rolig. Tolkade du det på annat sätt ber jag om ursäkt. Självklart förstod jag att du menade efter körning.
Magnus

Sorry, men det här är en fråga som jag brinner för då jag drabbas av "engströmare" varje dag i jobbet , och när så kallade yrkesmän/kollegor ifrågasätter mig , trots att dom själva inte ens kan ta till sig lagar och regler, så jag kan låta "lite" tvär.
Inte gjorde jag det lättare för mig när jag missade dina smilies, f-låt

I verkligheten är jag rätt trevlig trots att jag både är lite tjock och rätt ful ;)

Stefan
:beer:

Ove
2013-04-25, 19:18
I verkligheten är jag rätt trevlig trots att jag både är lite tjock och rätt ful ;)
Stefan
:beer:

:D :D Jag kan bekräfta det första men resten får någon annan bedöma. :)

engström67
2013-04-25, 19:20
Sorry, men det här är en fråga som jag brinner för då jag drabbas av "engströmare" varje dag i jobbet , och när så kallade yrkesmän/kollegor ifrågasätter mig , trots att dom själva inte ens kan ta till sig lagar och regler, så jag kan låta "lite" tvär.
Inte gjorde jag det lättare för mig när jag missade dina smilies, f-låt

I verkligheten är jag rätt trevlig trots att jag både är lite tjock och rätt ful ;)

Stefan
:beer:

:pcguru::pcguru:konstigt att varenda kotte jag känner och kolleger håller med mig,men blåbär och söndagsseglare vet väl bäst.Inte konstigt att dom smäller eller kör av vägen.

Mc-Bosse
2013-04-25, 19:24
Min buss för kvällen. Vänsterblinkersen fungerar inte i cirkulationsplatser... :)

engström67
2013-04-25, 19:27
Min buss för kvällen. Vänsterblinkersen fungerar inte i cirkulationsplatser... :)

Duktig du,skapa förvirring men som jag sa tidigare,va beredd på att tvärnita:banghead:Skönt att se att 9 av 10 yrkeschaufförer här uppe vet vad som är smidigt vid rondellkörning.Till och med elever jag haft med hela veckan håller med och får lära sig lika,mycket konstigt.Äh vi är väl idioter allihop,OCH vem bryr sig.

Ove
2013-04-25, 19:37
:pcguru::pcguru:konstigt att varenda kotte jag känner och kolleger håller med mig,men blåbär och söndagsseglare vet väl bäst.Inte konstigt att dom smäller eller kör av vägen.

:rolleyes: Ante mig att dina kollegor och vänner är blåbär och söndagsseglare. Men lyssna på proffsen och peta till den där lilla spaken till vänster om ratten när du ska ut ur rondellen så blir ju allt lugnt. :)

engström67
2013-04-25, 19:43
:rolleyes: Ante mig att dina kollegor och vänner är blåbär och söndagsseglare. Men lyssna på proffsen och peta till den där lilla spaken till vänster om ratten när du ska ut ur rondellen så blir ju allt lugnt. :)

Proffsen???veckans skratt men håller med ,det räcker nu.Och visst andvänder den lilla spaken mer än andra tydligen bara för att vara tydlig för mina medtrafikanter.Men ej RAKT fram för det hjälper ju ingen.:D.Är ju lika korkat att stå vid ett trafikljus och blinka vänster trots att den filen bara leder till vänster:cool:

engström67
2013-04-25, 19:49
Nä nu kan ni fortsätta tugga utan mig.Detta tidsfördriv har jag ej tid med för nu är mc säsongen igång,kör så det ryker.Och ni..kom ihåg ATT slå av blinkersen när ni är ute och åker hoj.Allt för vanligt att många glömmer..och pang.

magnusda
2013-04-25, 20:38
Nä nu kan ni fortsätta tugga utan mig.Detta tidsfördriv har jag ej tid med för nu är mc säsongen igång,kör så det ryker.Och ni..kom ihåg ATT slå av blinkersen när ni är ute och åker hoj.Allt för vanligt att många glömmer..och pang.

Engström: En seriös fråga. Om det finns regler vilket det uppenbarligen gör och som dessutom lärs ut på körskolor, varför är du så ovillig att rätta dig efter det?
Om du tyckte att det var vansinnigt dumt (vilket jag inte hoppas) att stanna för rött, hade du då gjort som du tyckte var bäst, altså köra mot rött.

Jag kan tycka vad jag vill om regler i trafiken, men följer dem av det enkla skälet att det då fungerar. Tycker jag det är fel får jag försöka bilda opinion mot lagstiftarna, inte skapa mina egna regler.

Jag är inte yrkeschauför, men har många mil på vägarna i jobbet. När jag "hör" hur du resonerar blir jag orolig. Är det fler yrkeschauförer som resonerar som du? Vilket du faktiskt vittnar om.

För inte kan väl din ovilja att följa regler gälla enbart rondellkörning?

Jag och många andra ser ju er yrkeschaufförer som föredömmen i trafiken. Om ni gör på ett visst sätt är det lätt att ta efter eftersom ni ju borde veta. Ni är ju faktiskt proffsen på våra vägar.

När det gäller rondellen undrar jag hur du gör i en större cirkulationsplats? Det kanske inte finns ett tydligt "rakt fram". Avgör du då själv när du ska blinka eller inte och forutsätter du att jag som medtrafikant, om än amatör, begriper vad du tänkt dig då?

magnusda
2013-04-25, 20:42
Sorry, men det här är en fråga som jag brinner för då jag drabbas av "engströmare" varje dag i jobbet , och när så kallade yrkesmän/kollegor ifrågasätter mig , trots att dom själva inte ens kan ta till sig lagar och regler, så jag kan låta "lite" tvär.
Inte gjorde jag det lättare för mig när jag missade dina smilies, f-låt

I verkligheten är jag rätt trevlig trots att jag både är lite tjock och rätt ful ;)

Stefan
:beer:

Förstår att det var ett missförstånd och jag hade absolut ingen avsikt att förolämpa dig.
Kanske snarare sunt att du reagerade som du gjorde! :)

Mc-Bosse
2013-04-25, 21:38
Någon som håller koll på reglerna kan ju faktiskt få för sig att gå över på ett övergångsställe vid en utfart men har ändå vett att se sig för litegrann och inte bara spatsera ut så där bara.

Långtradaren kommer visserligen där borta men blinkar ju inte höger och då ska den ju inte av på denna avfarten var jag ämnar nyttja det obevakade övergångsstället. Jag går...

Kanske skulle personen liggandes på intensiven hållit koll på var långtradaren kom ifrån och veta att vid avfart i andra avfarten så räknas det som "rakt fram" och blinkers användas inte.

Även bilister kan vara ute och promenera väl medvetna om gällande trafikregler.

räven
2013-04-25, 23:12
Bra exempel Bosse, men fins massvis med exempel varför det är en fördel att visa vart man är på väg.

Olle Å
2013-04-26, 10:01
Vet inte om värmlänningar är speciella, men de verkar resonera så här: jag vet vart jag ska, men det har ingen annan med att göra.:eek::eek::eek:

räven
2013-04-26, 10:19
Vet inte om värmlänningar är speciella, men de verkar resonera så här: jag vet vart jag ska, men det har ingen annan med att göra.:eek::eek::eek:

engström är nog värmlänning ?

Susie
2013-04-26, 12:52
-Börjar få tics, kan inte sluta följa den här helt "galna" tråden. Men den visar glasklart hur tänket kring blinkers och körning ser ut hos övriga befolkningen även utanför det här forumet I guess!

Susie
2013-04-26, 13:22
Underbart kunde inte låta bli och tur nu tråden inte handlar om cyklister
Inbyggd blinkers som man aktiverar med en Bluetoothkontroll på styret

http://youtu.be/ZIiLKjXO5hQ

räven
2013-04-26, 14:13
Underbart kunde inte låta bli och tur nu tråden inte handlar om cyklister
Inbyggd blinkers som man aktiverar med en Bluetoothkontroll på styret

http://youtu.be/ZIiLKjXO5hQ

Även cyklister bör blinka

Olle Å
2013-04-26, 19:10
Även cyklister bör blinka

Hur ser man det bakifrån?:D:D

Värmepumpen
2014-02-25, 00:19
Proffsen???veckans skratt men håller med ,det räcker nu.Och visst andvänder den lilla spaken mer än andra tydligen bara för att vara tydlig för mina medtrafikanter.Men ej RAKT fram för det hjälper ju ingen.:D.Är ju lika korkat att stå vid ett trafikljus och blinka vänster trots att den filen bara leder till vänster:cool:

Har läst hela tråden och fastnat mest för det som du som yrkeschaufför av lastbil skriver. Du verkar köra egna race mest hela tiden. Hade du betett sig som du gör under en uppkörning hade du aldrig någonsin fått körkort för B ens.

Att inte blinka vänster i en fil för endast vänstersvängande eller inte blinka ur en rondell alltid hade resulterat i att du efter avslutat förarprov inte fått körkort. Du har körkort redan, jag skriver bara vad som hänt om du inte haft det.

Du verkar inte heller ta till dig av andras högst intelligenta och sansade inlägg utan bara kör på med att du vet bäst och ingen ska tala om för dig hur du ska göra.

Du är faktiskt en skam för er som kör de stora fordonen. Vi andra i privatbilar beundrar er att ni kan framföra dessa stora fordonen och sen läser vi vad du skriver...

Du tillhör ju faktiskt de få och skönt är ju det för den absoluta majoriteten av lastbilsförarna vet hur man gör och föregår med gott exempel.

Streetfighter
2014-02-25, 02:08
... men skiter väl ja i.

Darwinpriset går till...

engström67
2014-02-27, 00:56
Har läst hela tråden och fastnat mest för det som du som yrkeschaufför av lastbil skriver. Du verkar köra egna race mest hela tiden. Hade du betett sig som du gör under en uppkörning hade du aldrig någonsin fått körkort för B ens.

Att inte blinka vänster i en fil för endast vänstersvängande eller inte blinka ur en rondell alltid hade resulterat i att du efter avslutat förarprov inte fått körkort. Du har körkort redan, jag skriver bara vad som hänt om du inte haft det.

Du verkar inte heller ta till dig av andras högst intelligenta och sansade inlägg utan bara kör på med att du vet bäst och ingen ska tala om för dig hur du ska göra.

Du är faktiskt en skam för er som kör de stora fordonen. Vi andra i privatbilar beundrar er att ni kan framföra dessa stora fordonen och sen läser vi vad du skriver...

Du tillhör ju faktiskt de få och skönt är ju det för den absoluta majoriteten av lastbilsförarna vet hur man gör och föregår med gott exempel.

Har gått på körskola och fått lärt mig det som jag gör,och rätt logiskt.Sedan kom Eu in i bilden och det vart ändringar.MEN du ska veta att nu börjar dom lära ut på Trafikskolorna igen som det en gång va.Du är välkommen att följa med mig en dag så skulle du nog få se och lära dig nått som du inte har en aning om.Och efter snart 30 år som yrkeschaufför så är jag van att dom små i trafiken alltid vet hur det ska vara.Jag vet vad jag håller på med och som vanligt aldrig fått en prick för nått så kanske jag drömmer ändå pga att andra vet bäst.:cool:Fel av mig att ens kommentera i denna tråd från första början då garnnystanet från syjuntan är hur långt som helst.

Nina
2014-02-27, 13:12
Har läst hela tråden och fastnat mest för det som du som yrkeschaufför av lastbil skriver. Du verkar köra egna race mest hela tiden. Hade du betett sig som du gör under en uppkörning hade du aldrig någonsin fått körkort för B ens.

Att inte blinka vänster i en fil för endast vänstersvängande eller inte blinka ur en rondell alltid hade resulterat i att du efter avslutat förarprov inte fått körkort. Du har körkort redan, jag skriver bara vad som hänt om du inte haft det.

Du verkar inte heller ta till dig av andras högst intelligenta och sansade inlägg utan bara kör på med att du vet bäst och ingen ska tala om för dig hur du ska göra.

Du är faktiskt en skam för er som kör de stora fordonen. Vi andra i privatbilar beundrar er att ni kan framföra dessa stora fordonen och sen läser vi vad du skriver...

Du tillhör ju faktiskt de få och skönt är ju det för den absoluta majoriteten av lastbilsförarna vet hur man gör och föregår med gott exempel.

Det här är ett rent påhopp! Skriv aldrig och döm ut folk du inte ens känner.

räven
2014-02-27, 13:56
Jag har faktiskt kollat en stund hur man blinkar i rondell. Köerna i rondell skulle minska till hälften om folk visade vart dom va på väg. Att försvara ett felaktigt sätt att framföra sitt fordon ber man väl nästan om en skopa ?

EVK
2014-02-27, 14:27
Har gått på körskola och fått lärt mig det som jag gör,och rätt logiskt.Sedan kom Eu in i bilden och det vart ändringar.
Skrattar alltid när något hugger til med detta kraftfulla argument.

Väntar för övrigt på att alla som tog körkort före -67 ska parkera bilen. Kommer bli så mycket lugnare i trafiken, när alla kör på samma sida av vägen.

Olle Å
2014-02-27, 18:56
Skrattar alltid när något hugger til med detta kraftfulla argument.

Väntar för övrigt på att alla som tog körkort före -67 ska parkera bilen. Kommer bli så mycket lugnare i trafiken, när alla kör på samma sida av vägen.

Tycker vi som är födda före 67 har en massa problem med blåbär på vägarna.:D:D:D
Misstolka inte det här nu.:cool:

räven
2014-02-27, 19:05
Tycker vi som är födda före 67 har en massa problem med blåbär på vägarna.:D:D:D
Misstolka inte det här nu.:cool:

Trots dom inte va födda 3 sept 1967 har dom inte fattat att vi nu har högertrafik

TheCrow
2014-02-27, 19:50
Möjligen har det ändrats sen september 2013 när jag tog körkort senast men då var det väldigt tydligt att man ska blinka ut ur rondellen, ALLTID. Inte heller hade några lärare någon annan uppfattning. Det enda som man kunde göra trots att man inte måste är att blinka VÄNSTER om man nu skulle vänster. Men man var fortfarande tvungen att blinka ut.

Ibland önskar man att polisen ställde sig och bara plockade idioter som inte fattat vad blinkers är bra till. Som omväxling till hastighetskontroller...

/F

EVK
2014-02-27, 20:39
Möjligen har det ändrats sen september 2013 när jag tog körkort senast men då var det väldigt tydligt att man ska blinka ut ur rondellen, ALLTID. Inte heller hade några lärare någon annan uppfattning. Det enda som man kunde göra trots att man inte måste är att blinka VÄNSTER om man nu skulle vänster. Men man var fortfarande tvungen att blinka ut.
Fick själv reda på att man blir kuggad om man inte blinkar vänster vid vänstersväng. Kände dock inte att den luddiga hänvisningen till "tydlighetsprincipen" var helt övertygande.

Tycka vad man vill om hur det borde vara. Helt klart är att reglerna kring detta är otydliga. Jag kan inte förstå varför. Hur svårt kan det vara att fastslå tydliga regler om hur man kör och blinkar i en cirkulationsplats? Nuvarande situation där vissa inte har en aning och andra är helt säkra på sins emellan motsatta versioner, kan det inte finnas några fördelar med.

RobbeS
2014-02-27, 23:33
Möjligen har det ändrats sen september 2013 när jag tog körkort senast men då var det väldigt tydligt att man ska blinka ut ur rondellen, ALLTID. Inte heller hade några lärare någon annan uppfattning. Det enda som man kunde göra trots att man inte måste är att blinka VÄNSTER om man nu skulle vänster. Men man var fortfarande tvungen att blinka ut.

Ibland önskar man att polisen ställde sig och bara plockade idioter som inte fattat vad blinkers är bra till. Som omväxling till hastighetskontroller...

/F

Vid cirkulationsplaster finns det egentligen inga regler för hur man ska blinka, mer rekommendationer som kan ses som regler men ändå inte är det.
Själv blinkar jag både och, då jag lämnar cirkulationsplatsen och då jag kör in om jag ska vänster eller höger. Alltså precis som vid en vanlig korsning. Sen vet jag att jag gör rätt i perioder om ca fyra år för att sen göra fel de kommande fyra åren. Det viktiga för mig är att medtrafikanterna ser vart jag ska och inte att följa EU direktiv.

erikn
2014-02-28, 00:18
Det har ingentig med EU-direktiv att göra. Tyvärr vet jag inte vad för regler som gäller i andra länder, skulle vara kul att veta och jämföra. Ursprunget till det här eländet (ja, jag tycker elände (B-kort 1982)) är en olycka i en stor rondell 1989. Den här rondellen lär vara gigantisk, och högsta domstolen tog 5 år på sig att komma med ett domslut där man jämför rondellen som en enkelriktad väg där man ska blinka vid filbyte och ut ur rondellen (jämför högersväng i en vanlig korsning).

Dåvarande Vägverket lär ha sagt vid tillfälle att man ska kunna betrakta cirkulationsplatser ur två perspektiv, som enkelriktad väg (stor rondell) och som korsning (liten rondell) och det köper jag. Det är löjligt att blinka höger när man åker rakt fram i en liten cirkulationsplats, men helt befogat om den är stor, för då lämnar man filen.

Samma sak med att blinka vänster i en stor är meningslöst, men en liten som betraktas som en korsning är det befogat.

Tyvärr har de aldrig svarat på frågor om hur stora de ska vara för att skilja dem åt.

Nuvarande regler tror jag dock enbart definierar dem som enkelriktade vägar vilket blir absurt när de är så små där det bara är målat en prick i gatan. Nuvarande regler tycker jag fungerar skit i cirkulationsplatser som har en radie under 50 meter.

engström67
2014-02-28, 01:43
Det har ingentig med EU-direktiv att göra. Tyvärr vet jag inte vad för regler som gäller i andra länder, skulle vara kul att veta och jämföra. Ursprunget till det här eländet (ja, jag tycker elände (B-kort 1982)) är en olycka i en stor rondell 1989. Den här rondellen lär vara gigantisk, och högsta domstolen tog 5 år på sig att komma med ett domslut där man jämför rondellen som en enkelriktad väg där man ska blinka vid filbyte och ut ur rondellen (jämför högersväng i en vanlig korsning).

Dåvarande Vägverket lär ha sagt vid tillfälle att man ska kunna betrakta cirkulationsplatser ur två perspektiv, som enkelriktad väg (stor rondell) och som korsning (liten rondell) och det köper jag. Det är löjligt att blinka höger när man åker rakt fram i en liten cirkulationsplats, men helt befogat om den är stor, för då lämnar man filen.

Samma sak med att blinka vänster i en stor är meningslöst, men en liten som betraktas som en korsning är det befogat.

Tyvärr har de aldrig svarat på frågor om hur stora de ska vara för att skilja dem åt.

Nuvarande regler tror jag dock enbart definierar dem som enkelriktade vägar vilket blir absurt när de är så små där det bara är målat en prick i gatan. Nuvarande regler tycker jag fungerar skit i cirkulationsplatser som har en radie under 50 meter.

Meningslöst att blinka vänster i en stor säger du..Vi stora som fraktar din mat,medicin och kanska 30 ton andra livsviktiga saker,och som kommer från andra hållet ska stanna och spela fia och gissa vart ni ska.Ska du rakt fram och blinkar höger ur ser man ju inte ändå.Vad är problemet att visa att man ska till vänster.:hmmmm2:.Men,men man är ju van vid eländet nu så ser man ingen blink så åker man.:)

engström67
2014-02-28, 01:44
Det här är ett rent påhopp! Skriv aldrig och döm ut folk du inte ens känner.

Det där är man van vid,inget jag bryr mig om.:) Men tack för att nån begriper.:)

Ankan1
2014-02-28, 02:00
http://i57.tinypic.com/2ptxyzq.jpg

:D:confused::D:confused::D:confused::D

engström67
2014-02-28, 02:45
http://i57.tinypic.com/2ptxyzq.jpg

:D:confused::D:confused::D:confused::D

Måste ju vara en skåning.:)

TheCrow
2014-02-28, 07:50
Man blir inte kuggad för att inte ha blinkat vänster, eller man ska inte bli det i alla fall. Jag blev det inte när jag körde upp heller.

Här finns en folder som många verkar behöva läsa...

http://transportstyrelsen.se/Publikationer/Vag/Trafikant/Att-kora-i-cirkulationsplats/

/Freddo

räven
2014-02-28, 09:46
Problemet är att folk som vill in i rondellen inte vet om 60tonnaren ska köra runtirunt i rondellen eller svänga ut. Därför bli köerna onödigt långa. När tio bilar svängt ut utan att blinka börjar det chansas. Kraaaccchhh.

Olle Å
2014-02-28, 10:39
Problemet är att folk som vill in i rondellen inte vet om 60tonnaren ska köra runtirunt i rondellen eller svänga ut. Därför bli köerna onödigt långa. När tio bilar svängt ut utan att blinka börjar det chansas. Kraaaccchhh.

Jävligt irriterande, så blinka för f-n.
Om inte annat så kan väl flera som infört detta att bli lite mera hänsynstagande i trafiken.
Att visa hänsyn kostar nog inget.:D:D:D

erikn
2014-02-28, 11:08
Meningslöst att blinka vänster i en stor säger du..Vi stora som fraktar din mat,medicin och kanska 30 ton andra livsviktiga saker,och som kommer från andra hållet ska stanna och spela fia och gissa vart ni ska.Ska du rakt fram och blinkar höger ur ser man ju inte ändå.Vad är problemet att visa att man ska till vänster.:hmmmm2:.Men,men man är ju van vid eländet nu så ser man ingen blink så åker man.:)
Nej, jag tycker inte att det är relevant att blinka vänster när man kör in i den här cirkulationsplatsen när man ska ut borta vid pilen. Det bara förvirrar. Jag menar alltså STORA cirkulationsplatser, de som har en radie med minst 50 meter.

Jag tycker att dagens regler är helt fel (bara blinka vid filbyte och ut från rondell) när det är mindre cirkulationsplatser än det. De cirkulationsplatserna borde betraktas som korsningar och man blinkar höger när man ska höger, och vänster när man ska vänster.

http://www.abc.se/~eny/hojen/140228_Rondell.jpg

EVK
2014-02-28, 12:30
Det är löjligt att blinka höger när man åker rakt fram i en liten cirkulationsplats, men helt befogat om den är stor, för då lämnar man filen.

Det vore löjligt, om man kunde lita på att alla som ska svänga vänster, blinkar vänster. Men det kan man inte. Så när man ska in i en rondell, och det kommer någon från andra hållet som inte blinkar, har du ingen aning om ifall de ska vänster eller rakt fram.

Tydligast är därför att blinka höger/vänster när du kör in i rondellen, och alltid blinka höger när du ska köra ut ur den. Risken för missförstånd är minst, och tycker du det är svårt att blinka en extra gång, så prova att lägga undan telefonen.

EVK
2014-02-28, 12:34
Nej, jag tycker inte att det är relevant att blinka vänster när man kör in i den här cirkulationsplatsen när man ska ut borta vid pilen. Det bara förvirrar. Jag menar alltså STORA cirkulationsplatser, de som har en radie med minst 50 meter.
http://www.abc.se/~eny/hojen/140228_Rondell.jpg
I det här fallet borde det snarare var filvalet som styr. Ska du lägga dig i vänsterfilen, så ska du blinka vänster för filbyte. Ska du köra i högerfilen, så är det direkt missvisande att blinka vänster.

erikn
2014-02-28, 14:06
Det vore löjligt, om man kunde lita på att alla som ska svänga vänster, blinkar vänster. Men det kan man inte. Så när man ska in i en rondell, och det kommer någon från andra hållet som inte blinkar, har du ingen aning om ifall de ska vänster eller rakt fram.

Tydligast är därför att blinka höger/vänster när du kör in i rondellen, och alltid blinka höger när du ska köra ut ur den. Risken för missförstånd är minst, och tycker du det är svårt att blinka en extra gång, så prova att lägga undan telefonen.

Ja, och därför säger jag att REGLERNA för körning i cirkulationsplatser är idiotiska som de är utformade nu. Det är därför som det blir knas, för en del kör efter inga regler alls, en del kör efter gamla regler (korsning, blinka vänster/höger inget rakt fram) och en del efter de gällande reglerna där man bara ska blinka vid utfart eller filbyte.

Jag hävdar fortfarande att det borde vara olika regler beroende på storlek.

Jag läste på ett annat forum där han testade polisen på de nya reglerna genom att åka vänster i högerfilen utan att blinka, polisbilen bredvid i vänsterfil som hade tänkt åka rakt fram. De följde efter honom en bra bit, men stoppade honom aldrig. De hade väl en diskussion i polisbilen om reglerna gissade vi.

EVK
2014-02-28, 15:45
Ja, och därför säger jag att REGLERNA för körning i cirkulationsplatser är idiotiska som de är utformade nu. Det är därför som det blir knas, för en del kör efter inga regler alls, en del kör efter gamla regler (korsning, blinka vänster/höger inget rakt fram) och en del efter de gällande reglerna där man bara ska blinka vid utfart eller filbyte.
Ja, det är helt klart ett problem. Jag ser det dessutom som ett helt onödigt problem. Löses enkelt genom att fastslå tydliga regler, utan "bör" och "kan". Informera, och låt polisen se till att de efterföljs.


Jag hävdar fortfarande att det borde vara olika regler beroende på storlek.
Visst, bara det är tydligt i varje enskilt fall vad som gäller.

engström67
2014-02-28, 18:54
.................................................. ...................................

räven
2014-02-28, 19:07
Ja, det är helt klart ett problem. Jag ser det dessutom som ett helt onödigt problem. Löses enkelt genom att fastslå tydliga regler, utan "bör" och "kan". Informera, och låt polisen se till att de efterföljs.


Visst, bara det är tydligt i varje enskilt fall vad som gäller.

Större fordon behöver inte blinka menar du ?

erikn
2014-02-28, 20:04
Vem har pratat om stora fordon?

Gaijin
2014-02-28, 20:17
Många i denna tråd som inte skulle klara uppkörningen i dag.

engström67
2014-02-28, 21:10
Många i denna tråd som inte skulle klara uppkörningen i dag.

Är nog risk för det i tanke på alla blåbär.;)

engström67
2014-02-28, 21:17
Ha ha diskuterade med Farsan om just alla trådar på detta forum,han åker med hoj sedan 50 år tillbaka och har inte hört talas om Hojen.se.Han sa..hur örkä du holl på o tugga...du vet väl va Stenmark sa...så sant,så sant.Ja man kan ju undra.;)

EVK
2014-02-28, 21:33
Många i denna tråd som inte skulle klara uppkörningen i dag.
Borde vara obligatoriskt att förnya körkortet var tionde år. Dvs nytt teoriprov och uppkörning.

Ankan1
2014-03-01, 01:15
Borde vara obligatoriskt att förnya körkortet var tionde år. Dvs nytt teoriprov och uppkörning.

AAAALLLLDDDDRRRRIIIIGGGG I LIVET ... Det är dyrt nog redan som det är. :D

Ankan1
2014-03-01, 01:16
Många i denna tråd som inte skulle klara uppkörningen i dag.

Nähä, finns det någon dold skadeglädje i det då ... !?.

engström67
2014-03-01, 02:07
Herregud.Alla har väl glömt mycket sedan man tog körkort.Så man kan mycket väl kugga sig på nån fråga.Det kan då jag erkänna:)

Olle Å
2014-03-02, 14:09
Herregud.Alla har väl glömt mycket sedan man tog körkort.Så man kan mycket väl kugga sig på nån fråga.Det kan då jag erkänna:)

Ja det här med trafikregler är inte lätt. Kolla bara vad som gäller vid cirkulationsplatskörning:D:D

räven
2014-03-02, 18:02
Ja det här med trafikregler är inte lätt. Kolla bara vad som gäller vid cirkulationsplatskörning:D:D

Vi som kör äventyrare kan väl köra rakt fram. Eller?

LowTech
2014-03-02, 20:10
Vi som kör äventyrare kan väl köra rakt fram. Eller?

En helt OT-story hämtad från verkligheten:
En bekant kom hem från en tur med en mindre lastbil, detta var på vänstertarfiktiden..
- Jag blev upp-prejad på gräsmattan i xxx- rondellen av en kärring för en stund sen..
DET kan jag tåla - men inte att kärringen tutade på mig när jag körde bort från gräsmattan ut på gatan på andra sidan..

pewa
2014-03-14, 23:08
Tråd låst
Vill någon fortsätta att diskutera blinkers, utan att dra iväg om
vem som gör vad, är den välkommen att starta en ny tråd.