Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Transalp, hackar

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4

    Transalp, hackar

    Hej!

    Har köpt en gammal transalp från 94a, en 600 med förgasare.
    Tänkte ha denna att övningsköra med.

    Har nyligen byta koppling och servat den, dock nu efter allt är påmonterat så går motorn lite konstigt vid gaspådrag. (Jag har ej rört motor eller liknande)
    Är den i neutral kan man gasa hela registret utan problem, men när man kör med den så över 5000varv börjar den hacka och gå ojämnt.

    Tips eller förslag på vad det kan vara? Eller vad jag ska felsöka?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Välkommen till forumet!

    Vi gamle som har skruvat det vi behöver provar gärna STP förgasarrengöring som ofta hjälper bra. Ge en reell överdos och kör några mil och se vad som händer.

    Det är inte skadligt på något vis och om det inte funkar är det väl att skruva och rengöra...
    Ove

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av clintann Visa inlägg
    Hej!

    Har köpt en gammal transalp från 94a, en 600 med förgasare.
    Tänkte ha denna att övningsköra med.

    Har nyligen byta koppling och servat den, dock nu efter allt är påmonterat så går motorn lite konstigt vid gaspådrag. (Jag har ej rört motor eller liknande)
    Är den i neutral kan man gasa hela registret utan problem, men när man kör med den så över 5000varv börjar den hacka och gå ojämnt.

    Tips eller förslag på vad det kan vara? Eller vad jag ska felsöka?
    Oves förslag är det enklaste att ta till.
    Du kan också öppna locket på sidan och kolla luftfiltret, så att de ser rent ut. Tar du ut det så kan det renblåsas försiktigt inifrån. Är det ett KN-filter så skall det tvättas. Kan också hänga på stiften 4 st. har den gått långt? Kanske en ventilkoll skulle vara aktuellt, men de brukar gå ganska långt om justeringen är rätt gjord. Min Transalp har gått 4500 mil sedan förra kollen.

    Vid 5000 var så gör den ca 100km/h. Då kan det ju vara att den får för lite soppa. Kolla med STP.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Välkommen till forumet!

    Vi gamle som har skruvat det vi behöver provar gärna STP förgasarrengöring som ofta hjälper bra. Ge en reell överdos och kör några mil och se vad som händer.

    Det är inte skadligt på något vis och om det inte funkar är det väl att skruva och rengöra...
    Tack, jag skall prova.


    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Oves förslag är det enklaste att ta till.
    Du kan också öppna locket på sidan och kolla luftfiltret, så att de ser rent ut. Tar du ut det så kan det renblåsas försiktigt inifrån. Är det ett KN-filter så skall det tvättas. Kan också hänga på stiften 4 st. har den gått långt? Kanske en ventilkoll skulle vara aktuellt, men de brukar gå ganska långt om justeringen är rätt gjord. Min Transalp har gått 4500 mil sedan förra kollen.

    Vid 5000 var så gör den ca 100km/h. Då kan det ju vara att den får för lite soppa. Kolla med STP.


    Jag har nyligen servat den, men stift dock 2st? Var sitter de andra?
    Luftfiltret är rengjort och legat på tork.
    Den har gått ca 7800mil..

    Jag köpte den för ett par månaders sedan för en billig peng och tänkte börja köra med den. Den verkade gå bra då när vi provade den lite snabbt, dock slirade kopplingen och vajern var kass. Så vi monterande ner det, lackerade om den lite och byte koppling och vajern, samt stift, olja och rengjorde luftfiltret.

    Nu går den ojämnt, dock märkte jag att gasa man sakta upp så går den utan problem jämnt, men drar man för mycket så är det precis som blandningen blir fel.

    För övrigt är där ingen existerande historik på cyklen.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4
    Hittade att det fanns två "dolda" tändstift till, jag har beställt stift och byter de så fort jag kan.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av clintann Visa inlägg
    Hittade att det fanns två "dolda" tändstift till, jag har beställt stift och byter de så fort jag kan.
    Faktiskt inte ovanligt att köpare av Transalp som brukar meka själva missar de två stiften. Sedan finns det de som blivit fly förbannade då de debiterats för 4 stift i tron att de blivit lurade.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Faktiskt inte ovanligt att köpare av Transalp som brukar meka själva missar de två stiften. Sedan finns det de som blivit fly förbannade då de debiterats för 4 stift i tron att de blivit lurade.
    Upptäckte varför den gick dåligt.
    Tog ut de två stiften vi stoppat in och båda metallpinnarna var nertryckta i stiftet?
    Varför de var så har jag ingen aning, om de kom från fabrik eller de blivit så inne i motorn?

    Aja, justerade tillbaka dem med en skruvmejsel så gick den mycket bättre, men inte bra nog.
    Har beställt stift igen så ska byta alla 4 nu och hoppas på det bästa .

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av clintann Visa inlägg
    Upptäckte varför den gick dåligt.
    Tog ut de två stiften vi stoppat in och båda metallpinnarna var nertryckta i stiftet?
    Varför de var så har jag ingen aning, om de kom från fabrik eller de blivit så inne i motorn?

    Aja, justerade tillbaka dem med en skruvmejsel så gick den mycket bättre, men inte bra nog.
    Har beställt stift igen så ska byta alla 4 nu och hoppas på det bästa .
    Råkade själv ut för ett problem med min gamla Transalp. Den hade ju två CDIboxar,
    den ena glappade ibland varvid den gick bara på en cylinder. Provade för skojs skull en CDIbox som var till en Dominator och hojen gick sedan flera tusen mil felfritt.

Liknande ämnen

  1. Transalp 98
    Av Ello i forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-05-12, 08:41
  2. TDM900 hackar o stannar när motorn är varm
    Av AgRos i forum Mekhörnan
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2016-03-05, 11:08
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-06-12, 05:01
  4. Motor missar/hackar
    Av rolfmm i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 13:48
  5. Intruder 1400, spikar, hackar
    Av keithian i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •