Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Suzuki DR650 SE

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1

    Question Suzuki DR650 SE

    Hej.

    Jag är ny här och passar på att säga hej till alla. Hej alla!

    Jag tänker ta MC-kortet (A) under våren/sommaren och äger en Suzuki DR650. Men jag är tyvärr osäker på om den klassas som mellantung eller tung. Den är endast på 32 kw men enligt Transportstyrelsen så kan den ändå vara tung.

    Saxat från deras sida:

    Tung motorcykel: En motorcykel på två eller fyra hjul vars motor har en slagvolym som överstiger 125 kubikcentimeter, en netto-effekt som överstiger 11 kilowatt eller ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som överstiger 0,1 kilowatt/kilogram.

    Om jag förstår det rätt så räknar jag ut värdet genom att dividera nettoeffekten med tjänstevikten, vilket i mitt fall innebär 32/165, och det ger ett värde på 0,193939. Då måste den väl räknas som tung? Eller är jag helt ute och cyklar?


    Vänligen, Annica i Umeå

  2. #2
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Kan med säkerhet säga att den klassas som tyngsta av alla nuvarande mc klasser.







    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  3. #3
    Medlem Cy2s avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Söder
    Inlägg
    351
    Citat Ursprungligen postat av Annica75 Visa inlägg
    Hej.

    Jag är ny här och passar på att säga hej till alla. Hej alla!

    Jag tänker ta MC-kortet (A) under våren/sommaren och äger en Suzuki DR650. Men jag är tyvärr osäker på om den klassas som mellantung eller tung. Den är endast på 32 kw men enligt Transportstyrelsen så kan den ändå vara tung.

    Saxat från deras sida:

    Tung motorcykel: En motorcykel på två eller fyra hjul vars motor har en slagvolym som överstiger 125 kubikcentimeter, en netto-effekt som överstiger 11 kilowatt eller ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som överstiger 0,1 kilowatt/kilogram.

    Om jag förstår det rätt så räknar jag ut värdet genom att dividera nettoeffekten med tjänstevikten, vilket i mitt fall innebär 32/165, och det ger ett värde på 0,193939. Då måste den väl räknas som tung? Eller är jag helt ute och cyklar?


    Vänligen, Annica i Umeå
    http://www.svmc.se/smc/SMCs
    Här hittar du svar på din fråga, men länken fungerade inte.
    Väljer att ge dig svar så här istället.
    Är du över 24 år är det smart att gå på A behörighet med en gång.
    Om du gör det är din hoj för liten för uppkörningen, se nedan.
    A1

    Körkortsbehörigheten A1 ger rätt att köra lätta motorcyklar vars motor har en slagvolym av högst 125 kubikcentimeter, en effekt av högst 11 kilowatt och ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,1 kilowatt/kg.

    Åldersgränsen för A1 är 16 år.

    A2

    Körkortsbehörigheten A2 ger rätt att köra mellanstora motorcyklar vars nettoeffekt är högst 35 kilowatt och som har ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,2 kilowatt/kg. Om fordonets originalutförande har ändrats, får fordonet inte ha sitt ursprung i ett fordon med en nettoeffekt högre än 70 kW.

    Åldersgränsen för A2 är 18 år.

    A

    Körkortsbehörigheten A ger rätt att köra alla tvåhjuliga motorcyklar oavsett slagvolym eller motoreffekt.

    Åldersgränsen för A är 24 år. Men har du haft behörigheten A2 i minst två år kan du ta körkort behörighet A från 20 års ålder.

    Har du haft körkort med behörigheten A-begränsad i minst två år övergår behörigheten automatiskt till A. Du behöver inte byta ut körkortet. Datumet då körkortet utfärdades visar om du uppfyller detta.
    Senast redigerat av Cy2 den 2017-04-26 klockan 16:20.

Liknande ämnen

  1. Inställning förgasare suzuki dr650 rs-90
    Av tomas40 i forum Offroad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-06-30, 22:22
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-06-09, 16:20
  3. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-08-03, 09:51
  4. Suzuki GSX dör vid gas
    Av martin_m i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-15, 10:10
  5. Suzuki GS 500
    Av MagnusD i forum Veteran
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 06:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •