Sidan 516 av 548 FörstaFörsta ... 16416466506514515516517518526 ... SistaSista
Resultat 5 151 till 5 160 av 5473

Ämne: 60+

  1. #5151
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om vi sedan går over till lufttorkat tegel, så blir det ju mera trä över. ´Mitt hus har stått sedan 1905 och är av torkat lertegel
    Ett alldeles utmärkt men nästan bortglömt byggmaterial. Det är väl bara du och den danske bonden i "100% bonde" som bor i hus byggda av torkat lertegel.

    Kräver lite extra just när det görs för det finns inte att köpa men man får väldigt mycket fina egenskaper när det används rätt. Synd bara att man inte kan ha det på taket för där skulle det snart regna bort.
    Ove

  2. #5152
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ja men, då har vi ju kommit till gengasen. Tänk vad många arbetstillfällen det skulle ge. Då skulle nog skogsskötseln bli bättre. Man ser ju fruktansvärt mycket areal vildvuxen ogallrad skog då man är ute och åker.
    Om vi sedan går over till lufttorkat tegel, så blir det ju mera trä över. ´Mitt hus har stått sedan 1905 och är av torkat lertegel
    Tyvärr går det dåligt att sälja flisris numera. Vissa värmeverk importerar soppor från kontinenten. Naturligtvis är trä bästa byggmatrealet eftersom jag hugger timmer åt husbyggarna. Som sagt det kan finansera någon hojresa också.
    Jan

  3. #5153
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Tyvärr går det dåligt att sälja flisris numera. Vissa värmeverk importerar soppor från kontinenten. Naturligtvis är trä bästa byggmatrealet eftersom jag hugger timmer åt husbyggarna. Som sagt det kan finansera någon hojresa också.
    Jag har nog en liten nostalgisk tanke bakom gengasdrift. Den borde ju kunna framställas industriellt i värmeverk och saluföras i typ gasolbehållare. Då kunde vi ju ha gasdrift i stället för bensin.

  4. #5154
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag har nog en liten nostalgisk tanke bakom gengasdrift. Den borde ju kunna framställas industriellt i värmeverk och saluföras i typ gasolbehållare. Då kunde vi ju ha gasdrift i stället för bensin.
    Koloxid på tank med ett jäddra tryck eller nedkylt så det är i vätskeform? Mja kanske funkar både ock, men om man har kyltank är det bäst att den är välisolerad så att man inte förfryser klockorna i dalen...
    Ove

  5. #5155
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag har nog en liten nostalgisk tanke bakom gengasdrift.
    Kom just från TV;n. Tittade på en snubbe som bygger hus av skrot. Dom behövde ladda batterier utan att använda elnätet. Dom fyllde en tunna med en blandning av ko- och fårgödsel och tätade till, bara ett rör var öppet. Sen eldade dom under tills det kom gas ur röret. Då kopplade dom till en slang som var istucken i luftrenaren på en gammal generator - och den startade och orkade tydligen ladda batterierna. Kanske det funkar med mix av ko- och hästskit och då har du bränslet från egen gård.
    Ove

  6. #5156
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Gubbar, i vår tid verkar bensinen räcka till våra hojar. Bekvämt att tanka på någon minut å köra ca 40 mil. Kanske ska man vara tacksam att levt i denna tid. Förmodligen utvecklas nya drivmedel när behovet blir allvar på allvar.
    Jan

  7. #5157
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kom just från TV;n. Tittade på en snubbe som bygger hus av skrot. Dom behövde ladda batterier utan att använda elnätet. Dom fyllde en tunna med en blandning av ko- och fårgödsel och tätade till, bara ett rör var öppet. Sen eldade dom under tills det kom gas ur röret. Då kopplade dom till en slang som var istucken i luftrenaren på en gammal generator - och den startade och orkade tydligen ladda batterierna. Kanske det funkar med mix av ko- och hästskit och då har du bränslet från egen gård.
    Om det gick till på det sättet, så borde det ju vara någon form av gengas som uppstod. Annars så blir det ju metangas om man lagrar gödsel och låter luften komma åt. Men det tar ju ganska lång tid.

  8. #5158
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om det gick till på det sättet, så borde det ju vara någon form av gengas som uppstod. Annars så blir det ju metangas om man lagrar gödsel och låter luften komma åt. Men det tar ju ganska lång tid.
    Stämmer, bränner man man organiskt material syrefattigt bildas kolmonoxid(=gengas) men om man låter det jäsa och ruttna bildas metangas. Båda är brännbara men det är nog ganska svårt att få med sig en rötkammare med tillräckligt stor kapacitet på hojen så det är bättre att frakta med sig metangasen i en tank. Gengasen kan man producera under resans gång.

    Kanske jag nämnt mitt experiment med metan tidigare men.. Jo, jag vadade omkring för att kolla in en dyig botten och bubblor killade skönt på benen. Lukten var inte lika trevlig så jag gjorde ett test - slängde en tändsticka i vattnet. Vooof sa det och sen behövde inte mina skanker rakas på bra länge...
    Senast redigerat av Ove den 2016-12-20 klockan 18:45.
    Ove

  9. #5159
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Stämmer, bränner man man organiskt material syrefattigt bildas kolmonoxid(=gengas) men om man låter det jäsa och ruttna bildas metangas. Båda är brännbara men det är nog ganska svårt att få med sig en rötkammare med tillräckligt stor kapacitet på hojen så det är bättre att frakta med sig metangasen i en tank. Gengasen kan man producera under resans gång.

    Kanske jag nämnt mitt experiment med metan tidigare men.. Jo, jag vadade omkring för att kolla in en dyig botten och bubblor killade skönt på benen. Lukten var inte lika trevlig så jag gjorde ett test - slängde en tändsticka i vattnet. Vooof sa det och sen behövde inte mina skanker rakas på bra länge...
    Du måste blivit 10år yngre.
    Jan-Olov

  10. #5160
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Du måste blivit 10år yngre.
    Jag blev iallafall väldigt intresserad av att svalka huden med ett kallt bad
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •