Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 51 till 60 av 61

Ämne: Ljud eller oljud

  1. #51
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Du tycker att det är bättre om så ett ända liv går att rädda inte är värt att många är förbannade då tydligen....man har ju hör det åtskilliga gånger...jag såg han aldrig....nä tänk om han kaske hade hörts i stället skulle inte det varit bra?
    .

    Iof. Börjar likna ett extrembeteende där man är mindre utsatt för olyckor ju kortare tid man är på vägen. Dvs. köra fort som fan.

  2. #52
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    .

    Iof. Börjar likna ett extrembeteende där man är mindre utsatt för olyckor ju kortare tid man är på vägen. Dvs. köra fort som fan.
    Man hinner förbi innan älgen kommer ut på vägen oxå, rätt tänkt Olle
    Jan

  3. #53
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Självklart är raka rör och ett elakt buller inget att eftersträva. Det kan låta för jäkligt! Men ett "hälsosamt buller" gör gott. Både för själen (motor- och avgasljud är vackert för en del av oss!) och för trafiksäkerheten. Särskilt i städer.

    Jag har kört både tysta och mindre tysta hojar. Och det finns en skillnad, anser jag. Den tysta hojen råkar ut för fler märkliga filbyten där en bilist byter fil "rakt in i fotpinnen" utan att använda vare sig backspeglar eller blinkers. Medan den mer bullriga maskinen har bättre odds att få bilisten att fatta att det ligger en hoj i filen bredvid. Åtskillliga gånger har jag använt gashanden för att påtala "här är jag" när en bil har börjat vingla mot mittlinjen och närma sig på ett obehagligt sätt. Ett snabbt vrid på gasrullen, ett lika snabbt smatter, får bilisten att svänga tillbaka in i sin fil.

    Medan jag på den tysta hojen snabbt som ögat får klämma till bromsarna för att inte bli prejad.

    Kanske inte något stort problem ute i landet, men i stadstrafik är det en realitet. Det är enklare att ha åsikter om man inte behöver "buffas" med bilarna i städerna.

    *För att inte tala om att köra mellan filerna. En nödvändig realitet i de större städerna om man vill ta sig fram. Nu startade jag nog en ny diskussion... *
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-03-09 klockan 00:47.

  4. #54
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av TMax500 Visa inlägg
    Självklart är raka rör och ett elakt buller inget att eftersträva. Det kan låta för jäkligt! Men ett "hälsosamt buller" gör gott. Både för själen (motor- och avgasljud är vackert för en del av oss!) och för trafiksäkerheten. Särskilt i städer.

    Jag har kört både tysta och mindre tysta hojar. Och det finns en skillnad, anser jag. Den tysta hojen råkar ut för fler märkliga filbyten där en bilist byter fil "rakt in i fotpinnen" utan att använda vare sig backspeglar eller blinkers. Medan den mer bullriga maskinen har bättre odds att få bilisten att fatta att det ligger en hoj i filen bredvid. Åtskillliga gånger har jag använt gashanden för att påtala "här är jag" när en bil har börjat vingla mot mittlinjen och närma sig på ett obehagligt sätt. Ett snabbt vrid på gasrullen, ett lika snabbt smatter, får bilisten att svänga tillbaka in i sin fil.

    Medan jag på den tysta hojen snabbt som ögat får klämma till bromsarna för att inte bli prejad.

    Kanske inte något stort problem ute i landet, men i stadstrafik är det en realitet. Det är enklare att ha åsikter om man inte behöver "buffas" med bilarna i städerna.

    *För att inte tala om att köra mellan filerna. En nödvändig realitet i de större städerna om man vill ta sig fram. Nu startade jag nog en ny diskussion... *
    Vågar nog påstå att ett starktonhorn är vida överlägset i dessa situationer.
    Jag har inte något emot hojar som låter gott, men det skall förbanne mig inte skapa obehagliheter och irritation hos andra TRAFIKANTER FÖR EN IRRITERAD BILFÖRARE ÄR FARLIG.

  5. #55
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    ...det skall förbanne mig inte skapa obehagliheter och irritation hos andra TRAFIKANTER FÖR EN IRRITERAD BILFÖRARE ÄR FARLIG.
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    UNDRAR OM DU FATTAR HUR JÄKLA FÖRBANNADE EN DEL BLIR ÖVER DET JÄKLA OLJUDET EN DEL FÖR
    Jag tycker att tonläget börjar bli något högljutt. Det är inte bara ljuddämparna som är bullriga.

    Så, lugn och fin nu. Tänk på takt och ton. Versaler och arga gubbar uppfattas av många som aggressivt. Inget jättetrevligt samtalsklimat. Försök förstå att det finns andra åsikter.


    *Jag har ingen ambition att vara någon mästrande "stilpolis" på forumet, men någon måste säga ifrån när diskussionen får övertoner.*
    Senast redigerat av TMax500 den 2013-03-09 klockan 11:32.

  6. #56
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs down

    Nja, de är väl så att dom som bär sig illa åt (Buller eller buskörning) skitar ner för hela mckolektivet.
    Jan

  7. #57
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Du tycker att det är bättre om så ett ända liv går att rädda inte är värt att många är förbannade då tydligen....man har ju hör det åtskilliga gånger...jag såg han aldrig....nä tänk om han kaske hade hörts i stället skulle inte det varit bra?
    Snacket om att högt ljud skulle fungra som en varningssignal är bullshit. Vrålandet hör bilisten inte förrän man är vid sidan om han. Hinner bilisten inte se en beror det inte på avsaknad av buller och har man nicket "racer" kanske bilisten inte har en rimlig chans att hinna se en heller.

  8. #58
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av RobbeS Visa inlägg
    Snacket om att högt ljud skulle fungra som en varningssignal är bullshit. Vrålandet hör bilisten inte förrän man är vid sidan om han. Hinner bilisten inte se en beror det inte på avsaknad av buller och har man nicket "racer" kanske bilisten inte har en rimlig chans att hinna se en heller.
    Håller med dig

  9. #59
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    105
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Håller med dig
    Känns som det är ett mindre problem, verkar som att dom som ogillar buller är fast övertygade om att det inte fungerar och ingen hör en (vem störs då?)mer än möjligen dom som är bakom, då får väl de bilister som störs släppa av på gasen då och hålla avstånd så då gör det ju lite nytta ändå
    Jag som vet att det räddat mig ur farliga situationer ett flertal tillfällen fortsätter med min övertygelse att hörselsinnet är väldigt bra att använda sig av i trafiken

  10. #60
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av racer Visa inlägg
    Känns som det är ett mindre problem, verkar som att dom som ogillar buller är fast övertygade om att det inte fungerar och ingen hör en (vem störs då?)mer än möjligen dom som är bakom, då får väl de bilister som störs släppa av på gasen då och hålla avstånd så då gör det ju lite nytta ändå
    Jag som vet att det räddat mig ur farliga situationer ett flertal tillfällen fortsätter med min övertygelse att hörselsinnet är väldigt bra att använda sig av i trafiken
    Håller med om att många hojar ska låta=fränt men kör du om en bil typ så hörs ljudet när det är försent.Med mina 20000-25000mil per år efter vägarna och bra hörsel så borde ju man hört nått.Är väl samma sak om man är ute och kör hoj och kompisen bakom har buller på sin hoj,det hörs ej.Men som sagt ett mindre problem.Dom farliga situationerna är väl bara att undvika med rätt tänk och blick

Liknande ämnen

  1. Honda VF 750 F -83 oljud från toppen
    Av phille0 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-08-10, 20:30
  2. Ljud
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-07-10, 22:59
  3. Härlig ljud
    Av Olle Å i forum Off topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-14, 16:53
  4. Kymco Zing 125 oljud
    Av Allan K i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-08-09, 14:40
  5. ljus och ljud
    Av Nilsson i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 11:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •