Sidan 452 av 548 FörstaFörsta ... 352402442450451452453454462502 ... SistaSista
Resultat 4 511 till 4 520 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4511
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Gjorde en lite drygt 100-milaresa på hojen i helgen. for ner till Skåne för att övervaka mitt barnbarns konfirmation. Trevligt program i en fullsatt kyrka där dessutom grabben som sjöng solo. Körde genom Småland mad ett stopp i Rävlyan och tittade på blivande biffar och en välskött skog. Vi skulle egentligen tagit en tur ner genom Blekinge, men SMHI lovade regn så det fick vara till en annan gång.
    Nu är i alla fall bakdäcket slut , så nu monterar jag Anakee 3 på både bak och fram. Däckval kan ju alltid diskuteras, men jag provar dessa i sommar.
    Köpte en TomTom Raider i våras, men tycker att den gamla Garmin 500 var lättare att använda, speciellt om man ville ändra något under färd ( skall man inte göra).

  2. #4512
    ... och dagarna kom nästa faktura, för mars, på "infrastrukturavgift", sundsvallsbron, Nio spänn...
    Överklagade igen...

    Får väl hoppas att den planerade "svarta listan" mycket snart bli verklighet...

  3. #4513
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Gjorde en lite drygt 100-milaresa på hojen i helgen. for ner till Skåne för att övervaka mitt barnbarns konfirmation. Trevligt program i en fullsatt kyrka där dessutom grabben som sjöng solo. Körde genom Småland mad ett stopp i Rävlyan och tittade på blivande biffar och en välskött skog. Vi skulle egentligen tagit en tur ner genom Blekinge, men SMHI lovade regn så det fick vara till en annan gång.
    Nu är i alla fall bakdäcket slut , så nu monterar jag Anakee 3 på både bak och fram. Däckval kan ju alltid diskuteras, men jag provar dessa i sommar.
    Köpte en TomTom Raider i våras, men tycker att den gamla Garmin 500 var lättare att använda, speciellt om man ville ändra något under färd ( skall man inte göra).
    Kul att ha dig här Olle. Tyvärr lurade metrologerna oss, vi kunde gott kört till Blekinge.
    Jan

  4. #4514
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hoppsan!? Körförbud på Sigrid för att jag missat att den skulle besiktigas i April. Ringde och fick tid redan på onsdag och torsdag för även byrackan ska in på koll.

    Byrackans batteri var inte på hugget och behöver en laddning men var i hellskotta sitter det? Det är en Kymco Agility 150cc om någon känner till var jag ska börja leta...

    Ja jag vet - slarvigt att inte ha kol,l men våren har varit sådan att det har varit mycket annat och som restprodukt blir det så att man inte vill hålla för många bollar i elden samtidigt (eller var det järn i luften ) Skit samma, Greta finns kvar om lusten skulle pocka på alltför ivrigt.
    Ove

  5. #4515
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Gissar, på min moppe sitter det under fötterna.
    /Erik

  6. #4516
    Medlem E sparres avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    mellersta
    Inlägg
    7

    Exclamation Man kan bli less på vädret

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    60+ är ett gäng med omogna gubbar som haft en del hyss för oss. Mycke snacka och lite verkstad, men vi har ändå fått till några turer men olika teman.

    Eftersom vi är konstant ostruktuerade frågade jag om vi kunde få en egen avdelning, men vi får börja så här.

    Vi är för tillfället en handfull 60+;are men fler sådana av alla åldrar är välkomna till den här tråden.
    Hej Ove!
    Jag är också en 60+ are. Önskar ett tips "vibrerande backspeglar" börjar vid fart över 80 km
    Plåster, medicinskt ingrepp eller slakta speglarna. Hursomhelst det är lite irriterande man kan inte se om länsman ligger efter

    sparre

  7. #4517
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Gissar, på min moppe sitter det under fötterna.
    Hittat! Just där du säger bakom en skruvad kåpa. Nu är det bara att koppla in laddare så blir det nog bra.
    Ove

  8. #4518
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Ung. samma konstruktion med andra ord.
    /Erik

  9. #4519
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av E sparre Visa inlägg
    Hej Ove!
    Jag är också en 60+ are. Önskar ett tips "vibrerande backspeglar" börjar vid fart över 80 km
    Plåster, medicinskt ingrepp eller slakta speglarna. Hursomhelst det är lite irriterande man kan inte se om länsman ligger efter

    sparre
    Välkommen på tråden!

    Vibrationer kan bero på att hojen ruskar på sig eller på aerodynamiska fenomen. Hade problem när jag bytte till en högre ruta för några år sen - det kom en baston i hjälmen som jag inte förstod mig på förrän jag såg att jag inte såg kanten på rutan. Den vibrerade av vinden med ungefär i takt med brummandet. Jag tejpade fast en bit blykabel längs överkanten och det blev tyst. Tapen släppte efter ett par år så jag tog bort kabeln och då hade sol och ålder härdat plasten så den inte behövdes längre.

    Tips: Prova att göra spegeln tyngre genom att göra den tyngre eller byt spegel till en med annan form. DS

    PS: Glömde - enligt vad ungdomen tror kommer vi 60+ inte upp i 80 (). Men det finns lite andra sätt att lura vinden. Gör ett prov med något luddigt på vindsidan för att se vad som händer. Funderar också på om det går att hälla i lite sand bakom glaset på något sätt för att få samma effekt som i en studsfri gummiklubba? Det kommer naturligtvis att blästra bort spegelskiktet på baksidan av glaset men lite får man offra för vetenskapen.
    Senast redigerat av Ove den 2015-05-02 klockan 22:38.
    Ove

  10. #4520
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av E sparre Visa inlägg
    Hej Ove!
    Jag är också en 60+ are. Önskar ett tips "vibrerande backspeglar" börjar vid fart över 80 km
    Plåster, medicinskt ingrepp eller slakta speglarna. Hursomhelst det är lite irriterande man kan inte se om länsman ligger efter

    sparre
    Finns faktiskt vibrationshämmande fastsättningar till speglarna. hade sådana på min Transalp. Den ena spegeln gick sönder. hade bråttom och köpte 2 nya som inte passade i de gamla fästena utan monterade dem direkt på styret utan mellanbitarna.,fick då vibrerande backspeglar.
    Har haft hojar som det funnits vikter inlagda i styrändarna för att minska vibbarna där. Hörde tidigare om en som fyllt styret med finsand och satt korkar i ändarna. Gäller alltså att få något som kommer i otakt med vibbarna för att de skall upphöra.
    Over tips om en blykabel upptill på vindrutan skall jag prova.
    Senast redigerat av Olle Å den 2015-05-03 klockan 09:48.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •