Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Ilska?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510

    Ilska?

    Såg idag en lång kö med bilar efter en EUmoppe på E18 utanför Grums. Såg faktiskt skrattretande ut med alla dessa tradare och husbilar som fick krypa fram. Men...... mopedisten hade haft FLERA MÖJLIGHETER ATT KÖRA ÅT SIDAN.
    På samma sträcka hade en bilförare försökt ursäkta för hög hastighet, då en ambulans körde efter honom med blåljus. Det fanns minst ett tiotal ställen för bilföraren att stanna. KK försvann ett tag.
    Alla skall faktiskt visa hänsyn till andra och inte skapa onödig irritation. Annars, så tycker jag att sommarens trafik har flutit på bra

  2. #2
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    alltså jag är bara med om detta fenomen i Sverige. Vi har en 80 väg i närheten här med en del kameror. dock en bra bit av vägen utan kameror. Minst en gång i veckan kör jag denna väg i jobbet och ibland kommer jag ifatt en konvoj med bilar som kryper i typ 50 efter en atraktor eller nåt liknande, varpå jag svänger ut i vänster filen och kör om hela tåget så fort ingen mötande trafik !
    vad de sysslar med som inte kör om moppen eller epa vet jag inte, och är inte speciellt intresserad av att veta heller. Men vi har ju en hel del stollar på vägarna, så mycket är klart


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  3. #3
    Ska man inte mer än "hjälpa till" om man kör "avsevärt långsammare" är omgivningen???
    En EU-moppes 45 kmh är väl nästan alltid det utom möjligen på 50 sträcka..

  4. #4
    Jag har sett två cyklister göra samma sak, det var uppför och en skymd kurva så tradaren fick ligga bakom en bra bit för han vågade inte köra om.

  5. #5
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    I förra veckan kom en cyklist fram och skällde ut mig efter noter. Han tyckte jag blockerade hela vägen med lastbilen. Och det ska han säga som kom cyklandes mot enkelriktat?

    Där jag stod var det parkerade bilar på högersidan, inte en chans att jag kunde ställa lastbilen på annorlunda vis än där jag stod.

  6. #6
    Medlem Buddass avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Såg idag en lång kö med bilar efter en EUmoppe på E18 utanför Grums. Såg faktiskt skrattretande ut med alla dessa tradare och husbilar som fick krypa fram. Men...... mopedisten hade haft FLERA MÖJLIGHETER ATT KÖRA ÅT SIDAN.

    Alla skall faktiskt visa hänsyn till andra och inte skapa onödig irritation. Annars, så tycker jag att sommarens trafik har flutit på bra
    Kan ju vara så enkelt att mopedisten nyss börjat köra och tycker att det känns lite skrämmande att köra ute på vägar bland tung trafik som oskyddad trafikant -han/hon kanske frös till? Det ursäktar inte hans eller hennes oförmåga att väja undan och släppa fram trafiken men som du säger, "alla skall faktiskt visa hänsyn till andra och inte skapa onödig irritation" så varför inte göra det i detta läget istället för att visa ilska och skriva i versaler?

  7. #7
    Jag har ju varit i lite olika länder och rest med moped, även då i sydligare länder. Kört även med pullpackad moped på vägen nämnda Grums.

    Jag hade då inga problem med att låta trafiken flyta på förbi mig där trots mina 42 knyck i topfart. Däremot måste jag säga att, av alla länder jag åkt i så beter sig den svenska bilisten klart värst av alla. Ingen tålamod alls

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Däremot måste jag säga att, av alla länder jag åkt i så beter sig den svenska bilisten klart värst av alla. Ingen tålamod alls
    Kan hålla med om att Sverige är inget "lätt" land att köra i. Kanske är trafiken för gles för att vi ska tvingas att acceptera att det finns flera trafikanter.

    Jag har nu inte så stor erfarenhet av utrikeskörningar men jag gillade bäst att köra på Kreta. Trafikrytm och sättet att vara på vägen passade mig perfekt - alla körde ungefär som jag. Men så blev körkortet lag där först omkr. -90.
    Ove

  9. #9
    Medlem Buddass avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    45
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Däremot måste jag säga att, av alla länder jag åkt i så beter sig den svenska bilisten klart värst av alla. Ingen tålamod alls.
    Jag säger Italien och italienarna. Så fort trafiken står still börjar man tuta, skrika och vifta med armarna.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Körde bil i södra Spanien för några år sedan, det var inga större problem, kanske lite hetsigt, men berodde nog mycket på att del flesta bilarna var ganska små.
    Däremot visar de norska bilförarna mera hänsyn till mcåkare än vad de svenska gör.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •