Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 5678 SistaSista
Resultat 61 till 70 av 71

Ämne: bmw:s nya hoj (R Nine T)

  1. #61
    Hondamannen
    Gäst
    Vem gav dig då rätt att dra slutsatser om fotkoppling och handväxel samt om de som gillar köra dessa hojar? Det var väl du som började dra slutsatser ellerhur?

  2. #62
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Kan inte hjälpas, man blir ju lite influerad av det som ideligen upprepas. Skulle köpa bananer idag och funderade på om dom fanns med fotkoppling och handväxel.

    Nu återgår jag till att låta bli att bry mig om antikviteterna, i den mån det går eftersom dom kommer upp i vilka trådar som helst.
    Ove

  3. #63
    Hondamannen
    Gäst
    Ove, jag har inga bekymmer med att prata om bmw. Det jag inte gillar är att andra klankar ner på andras hojtyper samt det är bra eller dåligt.

    Kan man inte,vill man inte och gillar man inte andras hojar så är det helt ok för mig men man behöver inte se ner, dumförklara och klanka ner på andras hojar och deras intressen.

  4. #64

  5. #65
    Usch va ful

  6. #66
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Jag tillhör alltså den dumma kategorin människor, jag som kör antingen vänster- eller högerväxlat. För mig funkar det toppen, absolut inga problem att växla program i huvudet beroende på vilken motorcykel jag ska köra. Husqvarnan är en toppen-mc, på vintern har jag fotbromsen i höger handbroms, det fungerar inte att ståendes på ett par skidor bromsa med vänsterfoten på bromspedalen så därför så sitter det två handbromshandtag. Hojen är högerväxlad och jag har även en växelpinne bredvid tanken, en praktisk sak tycker jag. Sommartid växlar jag på bromsarna upp till handbromsen, då blir det fotbroms på vänster sida då jag inte har behov av några skidor i körningen.

    Min BSA från 1944 är också den högerväxlad fast där sitter växlarna tvärtom jämfört med Husqvarnan. Det här är absolut inga problem för mig.

    BMW gör fina motorcyklar, jag är mest insnöad på offroad-modeller. Vill ju kunna sticka av på en trevlig grusväg.

    Jag har gjort ungefär samma erfarenheter om än att det initialt var lite intressant att få kroppen att komma ihåg när och var vad som var vad...
    Fast när det väl var inövat så hade jag iaf inga större problem skifta emellan.
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  7. #67
    Medlem RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    I byn hemma
    Inlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    @Nina: Bara om du inte inser varför det är en sämre lösning än moderna hojar. Det hindrar inte att man kör dom.

    Om vi nu ska jämföra med bil så är risken betydligt mindre att man kör ihjäl sig om det skiter sig med bil. Men säkerhetsmässigt är det bättre med automatlåda. Ser man till utvecklingen av bilar så närmar sig de motorcyklar i det att man flyttar in kontroller, inklusive växling, till ratten så att man ska slippa ta händerna från den.

    Så det jag vänder mig mot är att handväxel skulle vara nått slags mått på hur bra förare man är. Det är som att välja bort ABS för att visa hur "bra" man är.

    Så nu ska jag inte förstöra tråden mer.
    Ett sista inslag av förstöra tråden....

    Vänsterkoppling tillsamman med högerväxel är mycket naturligare givet att gasen sitter i höger hand!
    Handen på hjärtat hur många av er är passgångare? Eller är de verkligen så illa att ingen klarade av "indianen" på skolgymnastiken?

    Det är givet hur vi går, står m.m mer självklart att göra en sak med vänster hand och en annan med höger fot...på diagonalen...kolla t.ex på skidåkarna i klassisk stil...inte många passgångare där inte...

    Slut på utvikningen...
    Anpassar farten efter omständigheterna.

  8. #68
    Det är väl så ! Är du trög i knoppen så håll dej till samma sak/grej ! Kan bli tung för knoppen

  9. #69
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Kan nån hjälpa mig . Jag minns inte riktigt hur det var med Hva. Rödmyra. Körde en sådan hel del på 50-talet, för ung , men roligt var det.
    Den hade ju koppling på vänster handtag , fotbroms till vänster????, tankväxel till höger och det gick även att växla med foten via en pedal som var för bunden med tankväxelspaken.
    Eller var de egentligen en fotväxel med tankväxeln som extra utrustning??????

  10. #70
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    36
    Skulle vara intressant med en tråd om BMW´s modell R nine T. Erfarenheter, synpunkter, frågor, länkar m m.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •