Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur skrotar man en MC?

  1. #1
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816

    Hur skrotar man en MC?

    Fick syn på en annons på blocket på en XJ400 precis som jag har, som är paj. Funderar på att köpa den och plocka delar från, men då får man ju ett lik som man ska bli av med. Hur gör man en skrotning av en hoj som inte är komplett? Kostar det att skrota? Någon som har erfarenhet?
    /Erik

  2. #2
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Kolla upp om du har någon hojskrot i närheten och ring och snacka med dom om dom kan vara intresserad av att köpa, eller ta emot delarna som blir över.

    Jag har idkat byteshandel med min lokala hojskrot, Hojdelen i Haninge när jag har behövt något. Det har funkat klockrent.
    kan tänka mig att dom kan vara intresserad av att ta hand om det som blir över. Sen om du får något för delarna är en annan femma. Men du slipper ju i alla fall ha skrotet ligga i förrådet.

  3. #3
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Mmmm, får väl göra det. Ska prata med Kjelle i helgen (en av ägarna), han har stuga i samma område som vi på landet, hoppas att han är ute. Får se om hojen är kvar efter det.
    /Erik

  4. #4
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Låter ju som en strålande ide.
    Vet inte hur det ser ut på skrotarna bortåt Gladö kvarn när det gäller hojar.
    Handlar det bara om att du vill slippa lagra delarna och att de delarna är i sådant skicka att dom skulle kunna säljas så tycker jag att dom borde ta emot dom. Sen är det som sagt kanske inte något dom tänkt betala dig för men du slipper ju lagerhålla saker som du inte vill eller vet vart/hur du ska göra dig av med dom

  5. #5
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Storvik
    Inlägg
    1 232
    Passar på att kapa den här tråden, men bara lite,, ; är det någon som vet om Mc-skrotarna tillåter att få kika på mer än en del, vid tex. ombygge?
    Jag menar , jag kanske behöver en annan tank än original vid ombygge och vill kolla vilken som blir bäst.
    Tillåter dom det?

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Liten sökning på transportstyrelsen ger att man kan skrota själv:

    Skrotning av tunga lastbilar och bussar (totalvikt över 3 500 kg) samt av övriga fordonsslag

    Om fordonet skrotats, förstörts eller om du gjort något som innebär att fordonet inte längre kommer att användas i trafik, så ska det avregistreras. Du anmäler det på registreringsbeviset. Vi bedömer om fordonet ska avregistreras. Följande fordonsslag omfattas av dessa regler:
    tung lastbil eller tung buss
    släp
    motorcykel
    registrerad moped
    traktor
    registrerat motorredskap
    terrängfordon (tung terrängvagn, terrängskoter, snöskoter, terränghjuling och terrängsläp).
    För att vi ska kunna göra en bedömning behöver anmälan vara kompletterad med

    en redogörelse om vilka åtgärder som gjorts
    ett intyg eller liknande (uppgifterna bör styrkas)
    fordonets registreringsskylt.

  7. #7
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Tack för info. Blir ju lättare då. Men ska ändå prata med Kjelle, det är snart helg.

    via Tapatalk
    /Erik

  8. #8
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Citat Ursprungligen postat av pentti01 Visa inlägg
    Passar på att kapa den här tråden, men bara lite,, ; är det någon som vet om Mc-skrotarna tillåter att få kika på mer än en del, vid tex. ombygge?
    Jag menar , jag kanske behöver en annan tank än original vid ombygge och vill kolla vilken som blir bäst.
    Tillåter dom det?
    Som jag tokar dig så vill du strosa runt på skroten och ev ta med dig ett par delar där ifrån för att testa och se hur de skulle passa på din hoj.
    Jag tror inte det skulle vara några konstigheter över huvudtaget. Men det beror nog på hur skroten jobbar....
    Vissa skrotar säljer endast delar över disk och andra låter dig gå runt och härja mer eller mindre fritt. Personligen har jag inte ås mycket erfarenhet av skrotar. Nån bilskrot jag varit på sålde endast över disk.
    Hoj-skroten i Haninge har jag varit på ett par vändor och nån gång har jag fått grejerna jag har bett om framplockade och förberedda när jag kommit dit. En annan gång har jag fått gräva i lådorna på egen hand och bara samla ihop det jag velat ha och betalat. När polarn var där så skruvade dom bort delen direkt från den skrotade hojen när han var på plats.

    Så det finns några olika sätt dom jobbar på. Men frågar du om likte olika delar och förklarar ditt ärende så kan jag mycket väl tänka mig att du får låna grejer och se om dom passar. Funkar säkert om du mutar dom med en kaffekrans eller liknande

  9. #9
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Fick syn på en annons på blocket på en XJ400 precis som jag har, som är paj. Funderar på att köpa den och plocka delar från, men då får man ju ett lik som man ska bli av med. Hur gör man en skrotning av en hoj som inte är komplett? Kostar det att skrota? Någon som har erfarenhet?

    Jag har sett en del hojar på vår återvinningscentral. Nu bor ju jag på landet, men metall som metall antar jag?
    Ram å plåt i plåt osv..
    Vet inte om personalen godkänt det eller om personerna som önskat bli av med hojen kört en fuling dock..


    Så kan det gå…

Liknande ämnen

  1. MC-skrotar
    Av pewa i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-03-31, 09:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •