Sidan 26 av 33 FörstaFörsta ... 162425262728 ... SistaSista
Resultat 251 till 260 av 325

Ämne: Hemlighet! (blinkers)

  1. #251
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Nina Visa inlägg
    Det blir dyrt för plånkan om man krockar vid rekommenderad hastighet 30 och man har hållit en högre hastighet i de områdena. Mitt svar var ett svar på vad du undrade med rekommenderad.

    I rondell är det rekommenderat att man blinker vänster om man ska ut 3:e utfart eller vända. Inget tvång men bra att visa vart man ska. Tillhör grundregeln: att visa omdöme, hänsyn och ansvar. Är väl ingen som minns grundregeln i trafik än jag förstås...
    Du tror stenhårt på att det är en rekommendation om vänsterblinkers skriven i de gällande reglerna eller argumenterar du efter vad du tycker.

    Svaret på mitt mejl från Transportstyrelse om det är en rekommendation eller inte om vänsterblinkersen blev:

    "Det finns inget krav på att ge tecken vid infart i cirkulationsplats." och länkar till sina egna sidor och pdf:n jag länkat till där det står just det. Inget om rekommendation i svaret så jag utgår faktiskt från att det inte finns en skriven rekommendation. Det är ju faktiskt Transportstyrelsen jag mejlat med som är en statlig myndighet så de borde ju veta.

    Edit: Till detta lägger jag till att ingen kan hålla stenhårt på en regel för det finns som Nina skriver en grundregel som innehåller, hänsyn, sunt förnuft och att försöka undvika olyckor i möjligaste mån.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2013-04-24 klockan 14:13.

  2. #252
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Nja, det står antagligen ingenting alls vilket betyder att båda är rätt. Den ena är bara lite mer upplysande än den andra. Det blir ungefär som med fartsänkande åtgärder där de smalnar av gatan. Finns inget rätt eller fel över vem som har företräde.

    Är man osäker åker man väl inte in i rondellen hur som haver, vilket jag är lite tacksam över nu när jag övningskör med mc och glömmer blinken på hela tiden

    /Freddo

  3. #253
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Nja, det står antagligen ingenting alls vilket betyder att båda är rätt.
    /Freddo
    Så kan man också resonera.

  4. #254
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Lustigt det som jag hela tiden sagt men blivit idiot förklarad för,diskuteras utan migVänsterblink när jag rundar rondell dock ej krav påhittad av nån korkad men underlättar för andra,höger blink om jag tar första höger men dock ej blink vid körning rakt fram,alltså in i rondell och ut i 2,a där brakade tugget igång men rätt logiskt att jag ska dit eftersom jag inte blinkar vänster.Tydligen fler som är inne på min linje.Alltså allt för flyt i trafiken.Om inte kör fram till rondell stanna och gissa vad folk ska
    Senast redigerat av engström67 den 2013-04-24 klockan 21:35.

  5. #255
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Saken är ju den att förr blev man ju utbildad på det viset. Körskolan jag går på nu tycker det är bra om man gör så men säger att det inte är krav. Enda kravet är blink ut.
    /Freddo

  6. #256
    Mc-Bosse
    Gäst

    Sv: Hemlighet! (blinkers)

    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Saken är ju den att förr blev man ju utbildad på det viset. Körskolan jag går på nu tycker det är bra om man gör så men säger att det inte är krav. Enda kravet är blink ut.
    /Freddo
    Det resonemanget kan jag köpa för det överensstämmer med de skriva reglerna eftersom det inte uttryckligen står att vänsterblinkersen inte får användas.

    Jag köper det som sagt men tycker att regeln i dess enklaste användning inte inkluderar vänsterblinkersen överhuvudtaget. Högerblink räcker anser jag (och de som författat regeln) om nu alla hade använt den alla gånger de lämnar en rondell.

    De som fortsatt efter alla framlagda bevis ändå vill köra efter gamla regler kan ju inte jag göra någonting åt.

  7. #257
    Medlem Zeeuuss avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    136
    Efter vad jag förstått, är rondell inte att betrakta som en svängd väg.
    Så länge du är följer rondellen, kör du rakt fram. Inte förrän du lämnar den "svänger" du och skall visa med tecken att du vill svänga.

    Alltså inget "krav" på blink vänster, men kuggad om man missar höger.

    Så fick jag det förklarat när jag tog kortet förra sommaren.

  8. #258
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Zeeuus Visa inlägg
    Efter vad jag förstått, är rondell inte att betrakta som en svängd väg.
    Så länge du är följer rondellen, kör du rakt fram. Inte förrän du lämnar den "svänger" du och skall visa med tecken att du vill svänga.

    Alltså inget "krav" på blink vänster, men kuggad om man missar höger.

    Så fick jag det förklarat när jag tog kortet förra sommaren.
    SLUT PÅ DENNA VIRRIGA DISKUSSION tycker jag. Kan det bli enklare?????

  9. #259
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Häromdagen blev jag sugen att köra rakt fram i en rondell. Då lägger man i offroadläget på ESAn, ettans växel, Rätt över kullen så penseer å annat nyplanterat flyger i luften. Det är rakt fram i rondellen.
    Jan

  10. #260
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Häromdagen blev jag sugen att köra rakt fram i en rondell. Då lägger man i offroadläget på ESAn, ettans växel, Rätt över kullen så penseer å annat nyplanterat flyger i luften. Det är rakt fram i rondellen.
    Jo men visst är det så. Men hoppas du inte glömmer blinka höger då du skall därifrån

Liknande ämnen

  1. Blinkers
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 09:33
  2. Blinkers relä??
    Av Jonas76 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 07:49
  3. blinkers
    Av mallesan i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 16:37
  4. blinkers
    Av star 11000 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 19:58
  5. Blinkers.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 15:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •