Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 49

Ämne: Svagt rassel

  1. #31
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Axeln glappar både ut och in samt mycket när man vickar uppåt och neråt. Mycket och räknat i centimeter.

    Hela paketet glappar någon m.m. När jag vickar upp och ner på den.

    Det blir nog att man monterar isär allt för att kolla. Om inte för att bli en bättre mekaniker. Gött att ha gjort de mesta åtminstone en gång innan man börjar greja med dyrare maskiner som man troligtvis kommer köpa senare.
    Den där axeln du skriver om; är det den axel kopplingskorgen sitter på (växellådans ingående axel) eller är det kopplingsstången?
    Om du kan, lägg gärna in några bilder med förklarande text.
    Lycka till!

  2. #32
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Det är koppligsstången (tror jag). Den sitter vågrätt in i mitten av kopplingen och är i hopsatt läge förbundet med en vertikal stång som går ut ur motorn och i sin tur är förbunden med kopplingsvajern. (svårt att förklara. tar en bild på lördag så ni förstår.)

  3. #33
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Det är koppligsstången (tror jag). Den sitter vågrätt in i mitten av kopplingen och är i hopsatt läge förbundet med en vertikal stång som går ut ur motorn och i sin tur är förbunden med kopplingsvajern. (svårt att förklara. tar en bild på lördag så ni förstår.)
    OK; då har vi nog fått en sammanblandning i svaren till dig.
    Det glapp vi andra talat om, gäller kopplingskorgen (den stora runda som lamellerna och stålskivorna ligger travade i). Den ska inte glappa radiellt eller axiellt i sin lagring. På samma sätt ska kopplingscentrum/splinesdrevet sätta stramt fast på sin axel (ingående växellådsaxeln).
    Tryckstången ska ju röra sig obehindrat ut och in genom växellådsaxeln. Observera att den på flertalet mc är delad i flera småstänger, oftast med en kula emellan bitarna (för att slippa "svarvning").
    Senast redigerat av Guzzi-Leif den 2009-10-15 klockan 23:03.

  4. #34
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Nu börjar det brinna i knutarna =)
    Sommaren är på ingång och jag har spenderat ett tag med att försöka hitta felet. Jag har bland annat haft isär kopplingen och skruvat ihop den igen efter jag försäkrat mig om att allt sitter fast.

    Trodde att jag löst problemet och gav mig ut på en tur. Dock så verkar det vara så att missljudet inte kommer då motorn är kall utan bara när den är varm. Efter flera starter så låter den inget när den är kall men missljudet kommer ganska snabbt efter det att den blivit lite varm.

    Eftersom vi kan avskriva problem med kopplingen undrar jag om ni kanske har fler förslag på vad det kan vara.

    Tack på förhand
    /gurra

  5. #35
    Moderator Gibsons avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Tyllinge (Västervik)
    Inlägg
    3 424
    Har du kollat kamkedjan och spännaren?
    Min hojblogg
    Min vardagsblogg
    Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.

  6. #36
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Jo det verkade inget fel på den. Hittade en mycket nyttig beskrivning på hur man gjorde på internet. Bilder och text just till en GS 850.

    Min Mekarkompis tog en titt på den häromdagen och konstaterade att de bakre ventilerna behövde justeras. så nu får man lära sig det. Naturligtvis under uppsikt eftersom jag tidigare inte monterat shims eller mätt ventilspel. Fint att man har både mekhandbok och kompis.

    Tänkte att ni kanske skulle kunna hjälpa mig att hitta en bra och prisvärd shimssats till Suzuki gs 850 eftersom jag har problem att hitta en själv. Naturligtvis tar jag gärna emot diverse tipps från er som tidigare justerat ventiler m.m. Ser verkligen fram emot detta lite mer avancerade mek. ''

    =)
    Ha det gött

  7. #37
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    Jo det verkade inget fel på den. Hittade en mycket nyttig beskrivning på hur man gjorde på internet. Bilder och text just till en GS 850.

    Min Mekarkompis tog en titt på den häromdagen och konstaterade att de bakre ventilerna behövde justeras. så nu får man lära sig det. Naturligtvis under uppsikt eftersom jag tidigare inte monterat shims eller mätt ventilspel. Fint att man har både mekhandbok och kompis.

    Tänkte att ni kanske skulle kunna hjälpa mig att hitta en bra och prisvärd shimssats till Suzuki gs 850 eftersom jag har problem att hitta en själv. Naturligtvis tar jag gärna emot diverse tipps från er som tidigare justerat ventiler m.m. Ser verkligen fram emot detta lite mer avancerade mek. ''

    =)
    Ha det gött
    Faktiskt ett ganska lätt jobb. Du måste dock ha ett specialverktyg för att kunna få bort shimset. Jobbigt om man inte har ett set med shims, man kan behöva några olika tjocklekar. Justeringen tycks hålla sig ganska länge. Körde 3.000 mil med min och behövde aldrig justera dom efter den första justeringen vid 100 mil, endast koll för min del. Om du har en verkstadshandbok är det inga problem för dig och kompisen att fixa.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #38
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Faktiskt ett ganska lätt jobb. Du måste dock ha ett specialverktyg för att kunna få bort shimset. Jobbigt om man inte har ett set med shims, man kan behöva några olika tjocklekar. Justeringen tycks hålla sig ganska länge. Körde 3.000 mil med min och behövde aldrig justera dom efter den första justeringen vid 100 mil, endast koll för min del. Om du har en verkstadshandbok är det inga problem för dig och kompisen att fixa.
    härligt. vad är det för specialverktyg du hade?

  9. #39
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Gurrag Visa inlägg
    härligt. vad är det för specialverktyg du hade?
    Det var ett verktyg jag köpte från Suzuki, till för att pressa ner ventilen för att på så vis kunna skifta shims. Bör synas i verkstadshandboken dels hur verktyget ser ut, dels hur det ska användas. Det var länge sedan jag hade min GS1000G, tjugoåtta år sedan. Tror, om jag minns rätt, att verktyget är absolut nödvändigt för att du ska kunna utföra jobbet. Spelet, däremot är enkelt att kolla utan specialverktyg. Endast bladmått i rätt storlek krävs.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2010-04-20 klockan 16:04.
    ~ Mats

    Min blogg

  10. #40
    Medlem Gurrags avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    736
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Det var ett verktyg jag köpte från Suzuki, till för att pressa ner ventilfjädern för att på så vis kunna skifta shims. Bör synas i verkstadshandboken dels hur verktyget ser ut, dels hur det ska användas. Det var länge sedan jag hade min GS1000G, tjugoåtta år sedan. Tror, om jag minns rätt, att verktyget är absolut nödvändigt för att du ska kunna utföra jobbet. Spelet, däremot är enkelt att kolla utan specialverktyg. Endast bladmått i rätt storlek krävs.
    Kommer du ihåg om den hade överliggande shims? där kamen trycker på shimet. Jag har nu en bild framför mig på en gs550 där det är så. Var det så även på din 1000 så borde de vara så på min 850 med. Jag kan tänka mig att man behöver verktyget då det verkar som om kammen håller ner shimsen och släpper man på kammen så borde de flesta shims flyga all värdens väg. Tänker jag rätt nu?

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Suzuki-GS550-DOHC.jpg

    Jag har också hittat företag som säljer specialverktyg för ändamålet. de flesta finns i USA. Du råkar inte ha kvar verktyget till din 1000 oanvänt i någon låda någonstans?

Liknande ämnen

  1. 3-1 blinkers lyser svagt
    Av AxJ i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-09, 07:18
  2. Suzuki Intruder 1400 rassel& skrammel ??
    Av Toff i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-12, 20:38
  3. Rassel/Gnissel från motorn
    Av Brännjack i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-19, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •