Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 51 till 60 av 66

Ämne: top hastighet-glidare

  1. #51
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Intruder Visa inlägg
    Men den är ju ful !
    Måste en ha ful hoj om man gillar ax o vrid `????
    Ful?? ja vi har ju alla olika smak.Jag tycker dragstar är ful och sedan är alla dom där japanska glidarna hemskt slöa.Speciellt dom äldre.Lånade ut min hoj till min handlare en gång och tog en Kawasaki 1700 Voyager en gång och gud va slö den va.Värdelösa bromsar och riktigt tråkig.
    Senast redigerat av engström67 den 2015-01-31 klockan 22:23.

  2. #52
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Ful?? ja vi har ju alla olika smak.Jag tycker dragstar är ful och sedan är alla dom där japanska glidarna hemskt slöa.Speciellt dom äldre.Lånade ut min hoj till min handlare en gång och tog en Kawasaki 1700 Voyager en gång och gud va slö den va.Värdelösa bromsar och riktigt tråkig.
    Tycker inte att man skall kritisera någon hoj för att vara "ful".

  3. #53
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    min hoj kanske räknas som glidare, tycker själv så i alla fall
    hojen väger 620kg, sitter jag, tanten och lite packning på, så är vi uppe på ca 800kg
    Den axxar 0 till 200km/h under 6sek, med eller utan tanten, och då har jag inte lagt i 2.ans växel än, men säkert hört lite synpunkter av tanten
    Vad gäller topphastigheten så påverkas det definitivt av att ha tanten bak, hennes synpunkter efter 200km/h är svåra att ignorera

    annars är hojen som bäst i alla avseenden vid 40km/h och nästa gång vid 120km/h, näst efter det vet ej eftersom riktigt höga hastigheter har mer störningsmoment (vindbrus och smalnande väg känsla)
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  4. #54
    http://youtu.be/jXsoAdh5P5g

    En gammal goding....

  5. #55
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    min hoj kanske räknas som glidare, tycker själv så i alla fall
    hojen väger 620kg, sitter jag, tanten och lite packning på, så är vi uppe på ca 800kg
    Den axxar 0 till 200km/h under 6sek, med eller utan tanten, och då har jag inte lagt i 2.ans växel än, men säkert hört lite synpunkter av tanten
    Vad gäller topphastigheten så påverkas det definitivt av att ha tanten bak, hennes synpunkter efter 200km/h är svåra att ignorera

    annars är hojen som bäst i alla avseenden vid 40km/h och nästa gång vid 120km/h, näst efter det vet ej eftersom riktigt höga hastigheter har mer störningsmoment (vindbrus och smalnande väg känsla)
    Hmmm, Klaus, din hoj står ju en egen klass, snabb som en sporthoj på asfalten och går fint att glida med.

  6. #56
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    116
    Faktum är att om man ser på det rent fysikaliskt och räknar på att friktionstalet inte förändras så spelar det ingen roll om man lägger på 100kg på hojens vikt, bromssträckan blir ändå densamma. Men det förutsätter att bromsar, däck och underlag inte ger vika och att hojen inte slår över. I verkligheten kan det skilja men det behöver inte vara så stor skillnad.

    Detsamma gäller topphastighet. På en helt plan yta utan stigning så är det vid konstant hastighet endast friktion i olika former som bromsar hojen. Främst friktion genom luften men även i däck och lager. Friktionen i däck och lager kan öka något om man lägger på mer vikt men förutsatt att inte ytan ändras så kommer inte luftmotståndet öka och det är det som bromsar ner absolut mest. Med andra ord påverkar inte vikten topphastigheten särskilt mycket utan det är främst effekten och luftmotståndet.

    Accelerationen däremot påverkas i högsta grad av vikten. Det behövs en kraft av en newton för att ge massan 1kg en acceleration på 1 m/s2. Med andra ord ger dubbelt så hög vikt hälften så snabb acceleration.

  7. #57
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Rent fysiskt så ändras visst bromssträckan ifall vikten ökar och alla andra parametrar är de samma. Men du tänker nog på att man kan bromsa lite mera, eller att det sitter bättre bromsar där till att börja med på en tyngre hoj. Det är ju inte en slump att det ofta blir två skivor på de större hojarna.

  8. #58
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    116
    Om friktionstalet förblir konstant och bromsarna klarar av den större påfrestningen så blir bromssträckan 100% identisk om man ökar på vikten med 100kg. Det är så det fungerar rent fysiskt. I verkligheten kan dock underlaget/däcken ge efter (smulas sönder, smälta osv), bromsarnas kapacitet vara otillräcklig eller tyngdpunkten förändras vilket i sin tur påverkar bromssträckan. Det beror mycket på hoj till hoj. Har man bra däck, väl tilltagna bromsar och kör på en väg som inte smulas sönder så påverkas faktiskt inte bromssträckan särskilt mycket om det sätter sig en människa som väger 150kg i stället för 50kg på hojen. Men om bromsarna, däcken eller underlaget inte klarar av den större påfrestningen kan naturligtvis skillnaden bli stor.

  9. #59
    I ett fysikaliskt idealiskt fall påverkas inte bromssträckan av ökad vikt, som Delerium skriver. Dock kan ju begränsningar i fordonets bromssystem göra att så inte är fallet i praktiken.
    Att det stämmer så länge bromssystemen pallar trycket kan vi se genom att bilar och motorcyklar i princip har likvärdiga bromssträckor (i motsats till vad många tror).

    (Är inte så aktiv här, men har svårt att hålla mig borta från såna här fysikaliska godingar )

  10. #60
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Med ökad vikt får du ökad rörelseenergi. Den extra energin kan bara försvinna på två sätt, antingen längre bromssträcka(tid) eller högre bromstryck och därmed högre värmeutveckling. All energi måste omvandlas till något annat och det i särklass vanligaste är värme. I praktiken är det så att de flesta bromsar lite hårdare när det är tyngre. Om någon har möjlighet att bromsa med konstant tryck så kan ni ju prova.

    Dock är vikten en liten faktor jämfört med hastigheten.

Liknande ämnen

  1. Glidare
    Av glidare i forum Custom
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2015-01-19, 21:18
  2. Skakningar vid hastighet 70-100
    Av MIKKEH i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-06-05, 21:09
  3. Stora glidare
    Av Hondamannen i forum Custom
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 19:47
  4. glidare
    Av honda500 i forum Custom
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 20:20
  5. Rätt hastighet,,?
    Av pentti01 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-03, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •