Sidan 500 av 548 FörstaFörsta ... 400450490498499500501502510 ... SistaSista
Resultat 4 991 till 5 000 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4991
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jodå! 25 st. år på sista kvarten - ett i taget...

    Bogserat hem min nya leksak idag. Massor att göra under vintern om jag ska vara klar till våren...
    Jag trodde du skulle släppa ner den i plurret direkt.

  2. #4992
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag trodde du skulle släppa ner den i plurret direkt.
    Hädu! Måste fixa en hel del. På däck är det nya steglister, knapar och en del att göra med skotpunkter och furlingsystemet. Mast och bom ska ses över. Barlast ska fixas så det räcker till, för lätt nu så jag funderar på jag ska kan göra - gjuta i bly eller betong? Behöver 150 - 180 kg totalt för att få den okanterlig.

    Skrovet behöver en total översyn så det blir att vända hanne på sidan så jag kommer åt att jobba. Roder behöver delvis nytillverkas och resten fixas till.

    Mast och segel ska hissas på land och sen blir det säkert en hel del som ska justeras och lackas.

    Får sätta mig i båten och fundera medan den ligger på land för att få en idé om hur jag kan få bästa komfort så jag kan segla heldag utan att bli ledbruten och måste få hjälp att ta mig ur båtskrället...
    Ove

  3. #4993
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hädu! Måste fixa en hel del. På däck är det nya steglister, knapar och en del att göra med skotpunkter och furlingsystemet. Mast och bom ska ses över. Barlast ska fixas så det räcker till, för lätt nu så jag funderar på jag ska kan göra - gjuta i bly eller betong? Behöver 150 - 180 kg totalt för att få den okanterlig.

    Skrovet behöver en total översyn så det blir att vända hanne på sidan så jag kommer åt att jobba. Roder behöver delvis nytillverkas och resten fixas till.

    Mast och segel ska hissas på land och sen blir det säkert en hel del som ska justeras och lackas.

    Får sätta mig i båten och fundera medan den ligger på land för att få en idé om hur jag kan få bästa komfort så jag kan segla heldag utan att bli ledbruten och måste få hjälp att ta mig ur båtskrället...
    Om du skall rigga den på land, så kanske du kan sätta hjul på den. Då slipper du ju att bli blöt.

  4. #4994
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om du skall rigga den på land, så kanske du kan sätta hjul på den. Då slipper du ju att bli blöt.
    Den står redan på hjul. Stämmer att masten ska på och seglet upp en solig och framför allt lugn dag för att se om och hur grejerna funkar. Ostagad mast som ska pluppas ner i ett hål och sen är det bara att hissa på - tar inte många minuter om det funkar som det är tänkt. Sen ner med allt igen för att börja vårrusta. säkrast att göra det på land innan jag har sett över barlast och sånt annars kan det bli blött..
    Ove

  5. #4995
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Den står redan på hjul. Stämmer att masten ska på och seglet upp en solig och framför allt lugn dag för att se om och hur grejerna funkar. Ostagad mast som ska pluppas ner i ett hål och sen är det bara att hissa på - tar inte många minuter om det funkar som det är tänkt. Sen ner med allt igen för att börja vårrusta. säkrast att göra det på land innan jag har sett över barlast och sånt annars kan det bli blött..
    Det där md barlast tycker jag verkar lite svårt om du gör en gjutning. I stället tycker jag du skall skaffa sandpåsar som rymmer ca 25 kg sand.
    Volymvikten på fuktig finsand (sandlådesand) är väl ca 2kg/dm3. Betong är väl ca 2,5 kg/dm3. Med sandpåsar kan du ju få en exakt position av barlasten, vilket är svårt om du gör en gjutning.
    Funderingar av en landkrabba.

  6. #4996
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det där md barlast tycker jag verkar lite svårt om du gör en gjutning. I stället tycker jag du skall skaffa sandpåsar som rymmer ca 25 kg sand.
    Volymvikten på fuktig finsand (sandlådesand) är väl ca 2kg/dm3. Betong är väl ca 2,5 kg/dm3. Med sandpåsar kan du ju få en exakt position av barlasten, vilket är svårt om du gör en gjutning.
    Funderingar av en landkrabba.
    Rätt! Betong väger 2,3 - 2,5 per liter. Eftersom jag onte kan vibrera betongen blir det väl åt det lättare hållet. Fördelen är att jag han forma bitar efter utrymmet och gjuta in fästpunkter för att fixera exakt som dom ska ligga + handtag för i och urlastning vid behov. Barlasten får inte röra sig alls om det blir en riktig kullslagning av vind + våg, något som faktiskt inträffar ibland.

    Kollat över idag och hittat en del fel som jag i och för sig redan anat. Liiite enkla lösningar här och var som lätt kan bli farliga om det havererar i "fel" läge.
    Ove

  7. #4997
    Skulle det inte gå att gjuta betongen i kraftiga plastsäckar, då skulle det gå att lyfta ut vid behov och passningen ganska bra till utrymmet.
    Jan-Olov

  8. #4998
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Skulle det inte gå att gjuta betongen i kraftiga plastsäckar, då skulle det gå att lyfta ut vid behov och passningen ganska bra till utrymmet.
    Blir lite åt det hållet. kommer att bygga upp form av typ liggunderlagsmaterial som kläs med tät plast på insidan för att betongen inte ska fastna. Sen tas plasten bort och bitarna passar som de vart gjutna. Samma metod som när man klär formen med Gladpac när man gör en fiskaladåb..
    Ove

  9. #4999
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Blir lite åt det hållet. kommer att bygga upp form av typ liggunderlagsmaterial som kläs med tät plast på insidan för att betongen inte ska fastna. Sen tas plasten bort och bitarna passar som de vart gjutna. Samma metod som när man klär formen med Gladpac när man gör en fiskaladåb..
    Tycker ändå att det låter lite makabert med betonggjutning i en segeljolle.

    Jag kommer nog och beskådar objektet. Skall nog bli intressant.

  10. #5000
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tycker ändå att det låter lite makabert med betonggjutning i en segeljolle.

    Jag kommer nog och beskådar objektet. Skall nog bli intressant.
    Det är faktiskt inte en jolle utan en microcruiser. Alltså en tung båt i liten förpackning. Deplacementsfart beräknad till runt 5 knop. Planing otänkbar pga tyngd och bottenform men den kan naturligtvis surfa iväg betydligt fortare om vind och vågor vill. Det är tyngden som gör den säker, utan barlast tål den nog inte ens masten...

    Du är välkommen att kolla in.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •