Sidan 6 av 9 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 51 till 60 av 82

Ämne: att vara eller inte vara rasist ! Ej Hoj

  1. #51
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Hur många rasister ser sig själva som rasister förutom de mest urblåsta?

    Som till och från jobbandes i just media tänkte jag att jag kanske kan bidra med några ord. Till att börja med så är det olagligt att sprida sådant som kan falla in under "hets mot folkgrupp". Så tidningar får helt enkelt inte publicera vad som helst. Jag är inte direkt avundsjuk på de som är ansvariga utgivare när det kommer till att hantera SD:s olika uttalanden i olika sammanhang, för att inte tala om insändare.

    Men sen är de så också att jag tror inte jag träffat på en enda svensk som faktiskt har kritiserat just invandringsPOLITIKEN när man träffar dem genom tidningens försorg. Det finns några saker som är nästan alltid är återkommande.

    Jag är inte rasist men... är ett av dem. Sedan håller man en lång utläggning om rådande situation och i slutet kommer fram till att det beror på för många invandrare och att vi tar emot för många. Det är vad folk anser vara invandrarpolitik. Hur många, vart och varifrån de kommer. Idag hör vi inga som klagar på finnar, det lät annorlunda på 70-talet kan jag meddela. När folk jag möter pratar "invandrarpolitik" så pratar de om muslimer och inget annat, företrädesvis från mellanöstern.

    Sedan kommer skolan med nationalsången på tal som förs fram som ett allmängiltigt förbud, vad jag vet så har det bara inträffat på ett fåtal skolor. Tillika historierna om pepparkaksgubbarna. Källan är för det mesta samma media som kritiseras för att misskreditera de politiskt inkorrekta som man gärna kallar sig. Då är media helt plötsligt fullt trovärdiga, eller när man skriver att ambulans/räddningstjänst inte åker in i oroliga områden. Om någon tidning verkligen skrivit att de inte "vågar" vet jag inte, finns säkert i nått pratminus. Men det står aldrig, vad jag sett, att de inte får pga arbetsmiljöregler.

    Finns det inga som kritiserar invandrarpolitiken? Jo, de jag har träffat som gjort det är invandrare. De tycker att den fungerar skit och dom sitter fast i den.

    Svenskar fastnar i resonemang om delikatessbollars namn och inte som om det vore det största problemet av dem alla. Om tidigare nämnda bolls namn är neutralt och betydelselöst, varför är det då så viktigt för somliga att hänga kvar vid det?

    När det kommer till minareter så vet dom flesta inte ens vad dom pratar om. De har målat upp en bild av nått som ska skråla som en tupp på bondgården. Jag var nyligen i en muslimsk stad där man såg minareter i stort sett över allt. Om man koncentrerade sig så kunde man höra när de satte igång, men stadens brus överröstade med lätthet utropet för alla som var mer än ett-två kvarter bort.

    Folk får gärna ifrågasätta invandringspolitiken för min del, det gör jag också, men då får de fan vara pålästa och relevanta om de inte vill att jag ska sätta rasistflagga på dem.

    /F

  2. #52
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Yttrandefrihet kontra hets mot folkgrupp har pratats och debatterats om länge...

    Hur som helst... Väl talat
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  3. #53
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Men sen är de så också att jag tror inte jag träffat på en enda svensk som faktiskt har kritiserat just invandringsPOLITIKEN när man träffar dem genom tidningens försorg.
    Väl rutet! Egentligen hade jag tyckt färdigt men... Vi kanske skulle träffas vid tillfälle så finge du träffa en.

    Finns det inga som kritiserar invandrarpolitiken? Jo, de jag har träffat som gjort det är invandrare. De tycker att den fungerar skit och dom sitter fast i den.
    Instämmer helt! Först "internering" i någon flyktingförläggning i sysslolöshet och ovisshet skitlänge. Därefter försöka skaffa sig en tillvaro där man kan försörja sig och helst komma till någon integration i samhället. Getton med arbetslöshet och en massa sociala strul är inte bara invandrarnas problem, dom behöver hjälp, av oss som kanske skulle kunna kallas allmänheten, myndigheter och arbetsgivare.

    Svenskar fastnar i resonemang om delikatessbollars namn och inte som om det vore det största problemet av dem alla.
    Den nivån av förståelse, att byta namn på smågodis, är väl ungefär vad man mäktat med hittills. Så, nu har jag även fått förklara ironin för dom som inte förstått.

    Den största fördomen man kan ha är att man är fördomsfri!
    Senast redigerat av Ove den 2013-12-03 klockan 21:09.
    Ove

  4. #54
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Ja det där med yttrandefriheten brukar ju komma upp. YF är inte, och har aldrig varit, helt utan restriktioner. Men de flesta som åberopar den har aldrig läst den utan tror att det är nått som ska garantera att man kan säga vad som helst hur som helst. Det finns fler restriktioner förutom "hets mot folkgrupp", bara att läsa den.

    Sen kan man naturligtvis ha åsikter om huruvida innehållet i denna lag är rätt eller inte, men vi har väl åsikter om hastighetsbegränsningar också gissar jag. Fast förändrar ju inte det faktum att det är olagligt att överskrida dom.

    /F

    /Freddo

  5. #55
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    544
    Jag gillar jämförelsen, den var faktiskt riktigt bra
    -------------------------------------------------------

    "If at first you don't succeed, skydiving is not for you." - Arthur McAuliff

    Facebook ---> https://www.facebook.com/anders.holtbusk

  6. #56
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Hur många rasister ser sig själva som rasister förutom de mest urblåsta?

    Som till och från jobbandes i just media tänkte jag att jag kanske kan bidra med några ord. Till att börja med så är det olagligt att sprida sådant som kan falla in under "hets mot folkgrupp". Så tidningar får helt enkelt inte publicera vad som helst. Jag är inte direkt avundsjuk på de som är ansvariga utgivare när det kommer till att hantera SD:s olika uttalanden i olika sammanhang, för att inte tala om insändare.

    Men sen är de så också att jag tror inte jag träffat på en enda svensk som faktiskt har kritiserat just invandringsPOLITIKEN när man träffar dem genom tidningens försorg. Det finns några saker som är nästan alltid är återkommande.

    Jag är inte rasist men... är ett av dem. Sedan håller man en lång utläggning om rådande situation och i slutet kommer fram till att det beror på för många invandrare och att vi tar emot för många. Det är vad folk anser vara invandrarpolitik. Hur många, vart och varifrån de kommer. Idag hör vi inga som klagar på finnar, det lät annorlunda på 70-talet kan jag meddela. När folk jag möter pratar "invandrarpolitik" så pratar de om muslimer och inget annat, företrädesvis från mellanöstern.

    Sedan kommer skolan med nationalsången på tal som förs fram som ett allmängiltigt förbud, vad jag vet så har det bara inträffat på ett fåtal skolor. Tillika historierna om pepparkaksgubbarna. Källan är för det mesta samma media som kritiseras för att misskreditera de politiskt inkorrekta som man gärna kallar sig. Då är media helt plötsligt fullt trovärdiga, eller när man skriver att ambulans/räddningstjänst inte åker in i oroliga områden. Om någon tidning verkligen skrivit att de inte "vågar" vet jag inte, finns säkert i nått pratminus. Men det står aldrig, vad jag sett, att de inte får pga arbetsmiljöregler.

    Finns det inga som kritiserar invandrarpolitiken? Jo, de jag har träffat som gjort det är invandrare. De tycker att den fungerar skit och dom sitter fast i den.

    Svenskar fastnar i resonemang om delikatessbollars namn och inte som om det vore det största problemet av dem alla. Om tidigare nämnda bolls namn är neutralt och betydelselöst, varför är det då så viktigt för somliga att hänga kvar vid det?

    När det kommer till minareter så vet dom flesta inte ens vad dom pratar om. De har målat upp en bild av nått som ska skråla som en tupp på bondgården. Jag var nyligen i en muslimsk stad där man såg minareter i stort sett över allt. Om man koncentrerade sig så kunde man höra när de satte igång, men stadens brus överröstade med lätthet utropet för alla som var mer än ett-två kvarter bort.

    Folk får gärna ifrågasätta invandringspolitiken för min del, det gör jag också, men då får de fan vara pålästa och relevanta om de inte vill att jag ska sätta rasistflagga på dem.

    /F
    vem du vill sätta en rasistflagga på eller inte är ju totalt upp till dig liksom, frågan är om någon bryr sig om det är relevant eller inte ! Varför tycker du det är en viktig poäng ?


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  7. #57
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Av samma anledning som folk tycker det är viktigt att poängtera att dom inte är rasister men...

    /F

  8. #58
    Medlem Foosis avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    skogen
    Inlägg
    479
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Av samma anledning som folk tycker det är viktigt att poängtera att dom inte är rasister men...

    /F
    jo, men det är just här poängen ligger... FÖR många verkar blanda ihop rashat/rasism med att ha invändningar mot invandringspolitiken, vilket innefattar ganska stor fråga.
    Kanske ni som direkt sätter ett = här, kan definiera vad Rasism är för något ?
    Det kanske ligger nåt dött begravet här någonstans. OM nu många väljer att sätta rasistflagga på alla som har invändningar emot invandringen direkt så är det lavinartad ökning av fullblodsrasister i sverige överallt. DET visar SD väljarsiffror.
    ÄR det så tror ni ? Plötsligt har alla dessa rashatare kommit ut ur garderoben
    Det är något korkat förenklad bild ju.
    Om man anser att ett land tagit emot mer invandrare än de kan ta hand om, utbilda, integrera, ge arbete, ge ett drägligt liv, gör inte en person automatisk till en rashatare !
    lägg ner med dessa fördummande förenklingar. Tänk lite längre än näsan räcker.

    Om man fortsätter stoppa ner huvudet i sanden och låtsas som om man inte fattar frågan här, och att ens ta upp frågan VARFÖR partier som SD får massa väljare men samtidigt säger sig bekämpa rasism, är något motsägelsefullt !
    Det är ju ett faktum. Inte min personliga åsikt alls, det är bara att se på väljareundersökningen. Vilka är tagna på sängen, de som har ingen koll på samhället....
    men kanske borde ha det.....


    akt garage:
    Buell X1 Lightning



    tidigare hojar:

    Kawasaki ZZR 1200
    Yamaha XV1600 Wildstar
    BMW R1150RT
    Aprilia SL1000 Falco
    Intruder 1400 *2
    Kawasaki VN900 Classic
    Honda CB600 Hornet
    Suzuki 380

    SMC medlem
    SCRC Medlem


  9. #59
    Medlem TheCrows avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    720
    Apropå att tänka långt så är ju rasism inte en digital värld där man antingen är extremrasist eller inte alls. Det är en glidande skala.

    Och det är inte någon lavinartad ökning av rasister heller för den delen. De har funnits där rätt länge och har inte så mycket med SD att göra.

    Men som jag skrev tidigare, är man påläst och har argument som inte går ut på för många, det finns länder som tar emot betydligt fler flyktingar än sverige, hela tiden så har jag inga problem med att folk är kritiska.

    /F

  10. #60
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430
    Citat Ursprungligen postat av TheCrow Visa inlägg
    Idag hör vi inga som klagar på finnar, det lät annorlunda på 70-talet kan jag meddela.
    Jag blev retad i skolan och kallad finnjävel, jävla finnpajsare och att jag skulle dra hem till Finland igen. Det blev lugnare när fokus byttes till muslimer. Nu är man accepterad som finnjävel när man kommer från norden.

    Visst har jag önskat jag kunnat dra hem till Finland men det finns inga jobb där i bygden, i alla fall inga som jag är utbildad för. Som 20-åring försökte jag få jobb och flytta hem, likaså tio år senare. Nu är jag inne på spåret att som pensionär flytta hem. Och funkar inte det heller så tänker jag i alla fall bli begravd där.
    Alla mina förfäder ligger ju där, finns bara två släktingar som är begravda i Sverige.

Liknande ämnen

  1. Vad kan detta vara?
    Av jrutgers i forum Veteran
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-07-22, 22:22
  2. Märkeskläders vara eller icke vara..
    Av Tjita1 i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-12-30, 07:06
  3. ABS - vara eller inte vara?
    Av Motormannen i forum Mekhörnan
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2012-12-22, 00:09
  4. Nej nu får det vara bra.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-01, 10:44
  5. Inte lätt att vara kille!
    Av Nina i forum Off topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 07:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •