Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 89

Ämne: En sliten Kawasaki rullar in, men vad ska rulla ut?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301

    En sliten Kawasaki rullar in, men vad ska rulla ut?

    Nu har jag varit och handlat ett nytt projekt
    Jag hämtade upp en Kawasaki gpz 900 r från - 84 i Torsdags!
    Efter att ha kört en ansenlig bit för att titta på en båge som skulle vara i snudd på startbart skick så hamnade jag i en kall maskinhall med en herre som tyckte att han hade en toppen båge till salu, så var inte fallet.
    Växlarna bråkade, endast ettan och friläge gick att få i.
    Förgasarbryggan var avplockad sedan en tid sedan och jag hade ingen möjlighet att prova om den ens gick runt.
    Jag stod i begrepp att skippa hela köpet och åka hem men farbrorn ville hemskt gärna bli av med den, jag chansade till slut eftersom priset ramlade ner till intressant läge för att kunna få tillbaka pengarna på att sälja den i delar om det skulle visa sig vara skrot.
    Projekt Top Gun har startat och nu åker garagekläderna på.
    Hjälp gärna till med att hålla tummarna från nu och lite framåt.
    DG

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Fan va kul , gillar dom gamla kawarna
    Skal du klyva motorn mm för att kolla växlarna?
    Har 2 växellådor från kawasaki zrx 1200 som möjligen kan finnas delar som passar , dom motorerna är rätt så lika i övrigt , finns annat över med ifall att.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Kollade snabbt nu och ifall det är dåliga gafflar så skal mina passa enligt parts number koll .

    Kolla växelspaken så den sitter bra , min lossade förra eller förr förra året lite ifrån fotpinnefästet och jag fick värdens problem få in växlarna.

    Sedan måste du ha lite fart på bakhjulet för att få in 2an och dom andra växlarna på dessa hojar , måste köras nästan , tänkte ifall du stog stilla och bara gungade den fram och bak för att prova växlna.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Hade gärna haft närmare för då skulle jag nog varit och tittat över axeln på dig

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Hade gärna haft närmare för då skulle jag nog varit och tittat över axeln på dig
    😊 Jo det har utan tvekan varit en spännande dag.
    Jag började med att dra runt motorn med spärrskaftet och den går runt, vad jag kan se så gör den det utan problem.
    Eftersom tändningslåset är trasigt så fick jag koppla in mig med batteriet och sedan skruvmejsel för att kolla startmotorn, den fungerar också
    Jag har nog en del el jobb framför mig är jag rädd, men startmotorn drar runt kawan och allt verkar funka om än med lite glapp.
    Visuellt ser det oförskämt bra ut vid insugen också.
    Jag hann även med att göra en helrengöring av förgasarna också och de ser numera fina ut, innan var de duktigt skitiga.
    Jag har tömt ut den gamla motoroljan och fyllt på med ny billig olja för att möjligen kunna provstarta den och se att allt fungerar, hoppas bara Växlarna går att lösa.
    Dagen är avslutad och jag kan förhoppningsvis sova skapligt gott inatt..

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Låter som du haft en kanondag och fått mycket gjort redan , växlarna tror jag kommer om du bara får rull på hojen.
    Jag kan heller inte få in mer än 1an och neutral utan hojen rullar lite , dom lådorna är sån bara , bli inte rädd om den slår i 1an hårt heller för det är lite kawa bara

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Inte nog med detta!
    Idag har jag till och med fått igång den
    Test av gnista och på med förgasarna.
    Jag såg att 2 av dem flödade över initialt men provstartade den ändå..
    Den gick först igång med lite startgas men efter ett par gånger så gick den igång på choke.
    Problemet är att den nu rusar iväg till 6000rpm utan choke eller gaspådrag.
    Fick inte koll på det nu och vågar inte rusa en motor som sovit i 15 till 20 år
    Tips på nästa steg mottages gärna.
    Ps förgasarna slutade flöda över nästan direkt och verkar inte läcka något nu..

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    780
    Gött den startade men liiiiite jobbigt med 6000 varv på tomgång , om det är vacuum förgasare så är läcker det nog inget så länge motorn inte är igång.
    Risken finns att den börjar läcka igen sen men men hoppas inte.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av baggen1970 Visa inlägg
    Kollade snabbt nu och ifall det är dåliga gafflar så skal mina passa enligt parts number koll .

    Kolla växelspaken så den sitter bra , min lossade förra eller förr förra året lite ifrån fotpinnefästet och jag fick värdens problem få in växlarna.

    Sedan måste du ha lite fart på bakhjulet för att få in 2an och dom andra växlarna på dessa hojar , måste köras nästan , tänkte ifall du stog stilla och bara gungade den fram och bak för att prova växlna.
    Dessa inläggen har jag missat!
    Det låter ju grymt bra!!
    Jag har inte hunnit kolla på alla delar än men allt ska ju kollas så något trasigt lär man ju hitta.
    Jag kommer nog inte klyva motorn om inte läckorna tvingar mig till det.
    Jag gissar att 'sumpen' läcker i packningen för det fanns en del olja i området däromkring.
    Det blir nästa koll, möjligen är Växlarna redan vid liv.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    301
    [QUOTE=baggen1970;111666]Gött den startade men liiiiite jobbigt med 6000 varv på tomgång , om det är vacuum förgasare så är läcker det nog inget så länge motorn inte är igång.
    Risken finns att den börjar läcka igen sen men men hoppas inte.[/QUOT


    Jo det är kei hin vacuum förgasare.
    Är det flottörerna som är ställda galet när det läcker så?
    Jag tyckte att jag fick igång nålarna på alla fyra förgasarna så det borde ju inte vara dem??

    Det blir sannolikt en ny nerplock och rengöring av alla fyra förgasarna oavsett..
    Senast redigerat av Den grå den 2020-03-01 klockan 15:56.

Liknande ämnen

  1. Rulla upp till Oxelösund
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-12, 08:51
  2. Det rullar på.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 11:49
  3. Ang. hur långt en hoj rullar
    Av Pronby i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 11:11
  4. Halkig och sliten sadel
    Av Oden68 i forum Mekhörnan
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-04-14, 20:43
  5. Hojen.nu rullar igen!
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 06:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •