Sidan 6 av 7 FörstaFörsta ... 4567 SistaSista
Resultat 51 till 60 av 63

Ämne: Min hoj :-( (missljud)

  1. #51
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Någon skrev att avgasläckage kan orsaka mystiska oljud men jag trodde inte på det förens jag youtubade :-) ämnet och hittade denna film.

    http://www.youtube.com/watch?v=qorO_kacNb4 Om det blir tillräckligt varmt framöver ska jag ta fram min hoj och undersöka deta. Men vad tror ni?
    Det här med missljud kan vara lite skumt. Jag sålde en motor till en Dominator som gick väldigt fint och varken jag eller en som jobbat mycket med hojar hörde något fel. Sålde hojen till en dam vars pojkvän var mekaniker på speedwayhojar.
    Jäklar vilket liv det blev. Enligt honom var det bara skrot hon köpt. Han var inte med vid affären. Att en Dominator som gått ca 6000 mil och är heltyst finns nog inte.

  2. #52
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det här med missljud kan vara lite skumt. Jag sålde en motor till en Dominator som gick väldigt fint och varken jag eller en som jobbat mycket med hojar hörde något fel. Sålde hojen till en dam vars pojkvän var mekaniker på speedwayhojar.
    Jäklar vilket liv det blev. Enligt honom var det bara skrot hon köpt. Han var inte med vid affären. Att en Dominator som gått ca 6000 mil och är heltyst finns nog inte.
    Brukar ju vara som så att självutnämnda experter ofta ser ner på andras inköp om de själva inte fått vara med och bedöma objektet inför köpet.Tyvärr inget ovanligt.

  3. #53
    Hondamannen
    Gäst
    Killen som laddade upp videon med missljudet, som är likadant som i min hoj, har löst problmet. Han har tagit ut kamkedjespännaren och oljat in den och monterad den i motsatt riktning. Han säger att han inte tror att det spelar ngn roll i vilken riktning man monterar tillbaks den och tror att det är oljan som har löst bekymret.

    VS, verkar det vara rimligt i dina öron?

    Jag trodde att kamkedjespännaren fick smörjning då den är inne i motorn?

  4. #54
    Fräck lagning, fast i min värld så byter man ju den.

    Aldrig tänkt på om den går att vända.
    Nu har jag ju haft upp en sträckare för kontroll precis som den på film(CB500). Den gängas automatiskt ut allteftersom kedjan blir slak.
    Egentligen så ser jag väl ingen anledning till att den skulle vara på ett visst sätt, bara det att jag brukar stoppa in dom med den instansade texten uppåt, känns mer naturligt. Ser heller ingen anledning till varför ljudet/spänningen skulle bli annorlunda.

    Mellan dom sitter en skruv(10mm skalle). Nyckeln vid sidan om är den man skruvar upp fjädern med(vid montering tillbaka).
    Ser du denna skruv på din så är den en likadan.


    På CBR 600:an är den med oljetryck. Stoppar man in den fel eller kletar igen oljekanalen med packningslim så blir det galet....efter ett tag


    Sen finns det ju andra olika varianter, typ manuell/automatiskt(oftast på äldre hojar) samt manuell(en del rejskillar verkar gilla dom, men då måste man nog kunna sin sak).
    Finns säkert ytterligare andra varianter. Hur dom ser ut vet jag inte.

    Nån som vet andra sträckarvarianter än dom fyra nämnda?

  5. #55
    Hondamannen
    Gäst
    Vs, den första ser bekant ut.


    http://www.cb500club.net/t305-cam-chain-rattle

    http://www.cb500club.net/t305p15-cam-chain-rattle

    http://www.cb500club.net/t305p30-cam-chain-rattle

    Enligt den här hemsidan så får den helt enkelt för lite olja och på sätt kan spännaren fastna i ett läge.

    Köper du denna teori?

    Vad är det för en "bricka" som är med på första bilden?
    Senast redigerat av Hondamannen den 2014-01-16 klockan 17:51.

  6. #56
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Angående "Anlasserfreilauf" så skulle det ju vara frihjulskransen som startmotorn är kopplad till. Ett fel som kan uppstå på min typ av hoj, Honda CB 650.
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  7. #57
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Vs, den första ser bekant ut.



    Enligt den här hemsidan så får den helt enkelt för lite olja och på sätt kan spännaren fastna i ett läge.

    Köper du denna teori?

    Vad är det för en "bricka" som är med på första bilden?
    Det vet jag inte. Brukar väl annars vara att fjädern i spännaren ger upp eller nåt sånt. Finns tydligen också fjädrar som man kan byta. Eftersom dessa experiment har så lite att vinna och så mycket att förlora så byter jag helst....till original.

    "Brickan" på bild är hemmagjord nyckel för att låsa fast fjädern när man monterar tillbaka spännaren. Spännarna varierar så man får göra en ny varje gång. Kostar väl annars cirka 200:-

    Senast redigerat av V Saarela den 2014-01-17 klockan 05:46.

  8. #58
    Hondamannen
    Gäst
    Vad är det som kostar 200 kr? Spännaren köpte jag för 700 kr har jag för mig men om du känner till ngn billigare ställe får du gärna tipsa mig om det.

    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Det vet jag inte. Brukar väl annars vara att fjädern i spännaren ger upp eller nåt sånt. Finns tydligen också fjädrar som man kan byta. Eftersom dessa experiment har så lite att vinna och så mycket att förlora så byter jag helst....till original.

    "Brickan" på bild är hemmagjord nyckel för att låsa fast fjädern när man monterar tillbaka spännaren. Spännarna varierar så man får göra en ny varje gång. Kostar väl annars cirka 200:-


  9. #59
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Hej,

    Verkstaden kontaktade mig idag och sa att de ännu inte har kunnat lokalisera oljudet i min motor och bad om att fa öppna ventillocket.

    Min cbf 500, har nu gatt 6000 mil. Är det inte lite tidigt för motorkrangel?

    Kan det vara sa att när en honda handlare gjorde 4200 mila servicen inte har kollat ventilspelet och latit hoj vara som den var, kan det vara sa att ventilspelet har blivit sa javla stort att det later mer som klickande ljud...vad jag menar är vad händer när ventilspelet är ovanligt stort och later det?

    Mvh

    Hondamannen
    Missljud?? nyss var det bästa hojmärket

  10. #60
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Missljud?? nyss var det bästa hojmärket
    Nickar
    Jan

Liknande ämnen

  1. Missljud Honda CBR600F -89
    Av Karocko i forum Mekhörnan
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-18, 22:34
  2. Missljud vid regn
    Av nickenordmark i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 20:02
  3. aprilia 125 futuna af1 -91 (missljud)
    Av orka i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 10:18
  4. Missljud vid gaspådrag
    Av Reject i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 10:43
  5. Missljud i motorn
    Av Daimbag i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 16:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •