Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Byte av hoj

  1. #1

    Byte av hoj

    Ja ibland gör man sina misstag och nu måste jag tyvärr sälja min pärla som jag köpte i augusti.
    Dock så skall jag försöka få till en affär så att jag åtminstone kan ha något att köra med.
    Har tittat lite på en VFR 800-99 (50års jubileums modellen) och hittat en som gått 1500 mil för 40 000:-
    Någon som vet om det är en bra hoj? Vill ju ha något sportigt men ändån skönt att köra. Har ju en Yamaha FZ8 idag. Någon som har andra tips på en bra hoj i 40000:- klassen?

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag vet ju inte vad du har för tidigare erfarenheter av mc-åkning. du vill ha något sportigt, då är ju vfr 800 en fin maskin. Kollade vad sägs om bränsleförbrukningen. ca 0,7
    Jag vill ge dig ett tips om en hoj du kan prova. Det är Hondas Varadero. Några kg tyngre . ungefär lika stark. Visserligen med en mera upprätt körställning, men mycket fin att köra. Med en sådan hoj behöver du inte heller bekymra dig vad det är för typ av väg du vill åka. Vill du åka på asfalt eller grus, så spelar det ingen roll. På Norgeturer brukar den dra ca 0,5 l/mil.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    nja, 0.7 på en vfr -99? nää då får man nog ha väldigt tung högerhand, min drog alltid runt 0.5 vid långresor på ca 100-150mil vid en hastighet runt 100-120, 0.43 var rekordet..

    Men visst är varaderon fin, har själv gått från vfr till en glidare och nu en varadero 1000 -04 med abs och är väldigt nöjd med den körmässigt så det är ett mycket bra tips om man nu inte vill ha en sportig hoj.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av cribbe Visa inlägg
    Ja ibland gör man sina misstag och nu måste jag tyvärr sälja min pärla som jag köpte i augusti.
    Dock så skall jag försöka få till en affär så att jag åtminstone kan ha något att köra med.
    Har tittat lite på en VFR 800-99 (50års jubileums modellen) och hittat en som gått 1500 mil för 40 000:-
    Någon som vet om det är en bra hoj? Vill ju ha något sportigt men ändån skönt att köra. Har ju en Yamaha FZ8 idag. Någon som har andra tips på en bra hoj i 40000:- klassen?
    Sportigt och ändå skönt att köra ?? Nja,för mig känns detta som två skilda världar,åtminstone
    om du har tänkt dig köra längre rutter med många mil på dynan.
    Varaderon är nog inte fel,men så väldans sportig vet jag inte.Du skrev inte vad som var fel på din förra hoj och VARFÖR du vill byta så då kan ju varaderon ha samma "fel".
    Mitt råd som så många gånger är-Fundera på vad du tänkt använda hojen till mestadels-Ut och prova hojar som passar in på ditt användande-Prova länge OCH kritiskt-Och till sist-Eftersom inte den ultimata hojen existerar blir man tvungen att kompromissa.Även om du hittar en bra hoj lär du nog få anpassa denna till att passa dig som person(höja/sänka styre,sadel m.m m.m.)
    Accepterar man inte att man måste kompromissa kommer du att byta hoj lika ofta som en annan byter kalsonger,och detta lär bli dyrt i längden.
    Älskar man att köra långtouring samt att grussprätta är det ide att införskaffa två hojar i annat fall blir något av delarna en besvikelse.

  5. #5
    Jåke
    Gäst
    För att bara svara på din fråga: Ja, det är en bra hoj. En 750 av de sista årsmodellerna är förmodligen en ännu bättre hoj, då man slipper det halvdana VTEC-systemet. Extremt lagom på typiskt Hondavis, med god hållbarhet och vettig ekonomi.

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.
    Senast redigerat av Jåke den 2011-11-07 klockan 13:20.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    vfr800 98-01 har ej v-tech men kuggdrivna kammar
    från -02 kom v-tech och även abs fanns som tillval.
    Alla vfr800 har insprut medans 750 har förgasare

  7. #7
    Får väl se vad det blir, skall iväg idag och titta på en VTR1000F, en 05:- som gått 800mil för drygt 40 000:- bra pris tycker jag och vad jag hört skall det vara en trevlig hoj. Får väl se vad jag säger efter min provkörning. :-)

  8. #8
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pinnen Visa inlägg
    vfr800 98-01 har ej v-tech men kuggdrivna kammar
    Tack, jag hade glömt den uppdateringen.

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

  9. #9
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av cribbe Visa inlägg
    VTR1000F, en 05:- som gått 800mil för drygt 40 000:- bra pris tycker jag
    Som nytt ju, det kan aldrig vara fel. Den hojen drar dock en del soppa, men många som har en vägrar sälja dem ändå. Ett gott betyg...

    Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

  10. #10
    Ja då har man varit och provkört idag och jag måste säga att jag gillar VTR:n. Det var oerhört härligt med V-twinnen och det var en härlig känsla att köra den. Nu var det ju riktigt kallt så det blev bara en runda på 15minuter men dock :-)h

Liknande ämnen

  1. BYTE AV BLINKERS, HUR?
    Av MrDrewOne i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-06-17, 21:16
  2. Byte av däck!?
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2013-08-22, 22:48
  3. Byte drivpaket
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-21, 01:02
  4. Laddning - byte av kol
    Av jrutgers i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 08:32
  5. Byte av bromsklotsar
    Av Hasse i Kristianstad i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •