problemet me 85 e att alla gummidetaljer inte klarar etanol, membran + tätningar tar stryk
problemet me 85 e att alla gummidetaljer inte klarar etanol, membran + tätningar tar stryk
Det är tillåtet, ja. Men bolagen har ännu inte lanserat produkten E10 i Sverige. Det blev ett himla liv när man lanserade E10 i Tyskland och Finland. Man talade om driftstörningar, "förstörda" motorer etc i fordon som inte tålde E10. Vad som var verkliga problem, och vad som var s k högt tonläge vet jag inte. Fritt för var och en att själv Googla!
Så min tolkning är att bensinbolagen fick kalla fötter och därför dröjer med att lansera E10 på fler marknader. Som t ex Sverige. Någon här på forumet som jobbar i branschen och som kan kommentera?
Den enda vitsen eller måstet med 98 är om motorn är högkompad och inte har någon knackningssensor t.ex.
Innan spriten hälldes i även 98:an så fanns det empiriska bevis för att det högre energiinnehållet gav, givet att allt annat var likadant, lägre soppaförbrukning.
Det är alltså såvitt jag kan förstå idag meningsköst att "hälla" 98 i en motor som utan konstigheter går bra på 95, förutom av rent religiösa skäl då, förstås.
Anpassar farten efter omständigheterna.
Han har kört så i 6 år och 4500 mil.
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=44&t=3234
Jag har konverterat min 945:a, kört i drygt 4 år och snart 10000 mil. Endast E85, i.o.m. att jag bytt spridare så skulle den gå rätt dåligt på bensin.
Dotterns Polo blandtankar vi, den trivs bra på spriten utan att vi har gjort något. De senaste 5000 mil med den bilen har det blivit 50-80% E85 då vi kör i 10-15 liter bensin och sedan fyller upp med E85. Funderar på att skaffa en ny bränsletrycksregulator som ligger på 3,5 bar i stället, och då borde man kunna köra den på 100% E85 utan problem.
/Erik