Jag är en modern person som gillar teknik och eftersom jag också tourar en hel del så vill jag gärna kunna köra på ej förutbestämda rutter. Det där med att sitta hemma flera månader innan en tänkt avresa och planera rutter är definitivt inte min grej utan ibland bestämmer jag mig för att jag bara ska åka iväg.
Ibland har jag inte ens ett mål utan hittar på målet varefter jag kör och då är GPS ett ypperligt hjälpmedel.
Jag kör med Garmin Zumo 660 LM nu och hade en 500 Nüvi innan med full Europakarta men kompletterar alltid med en stor karta som jag kan få en bättre överslagsbild på. Däremot i år laddade jag in Europakartan på min ipad mini och använde just CoPilot som funkar i offlineläge för att ha till samma ändamål.
Då ägnar jag en stund på kvällen åt att planera rutten för nästa dag. Funkar klockrent!
Till GPSen har jag nu kopplat ett blåtandsheadset som medger att jag kan lyssna på musik medan jag kör, höra väganvisningar från GPSen samt höra trafikmeddelande om eventuell "STAU".
Hör perfekt upp till 140 km/h bakom MRA rutan på varaderon var jag inte har speciellt mycket fartvind att tala om.
Behöver jag ringa så slår jag numret direkt på GPSen då den är parkopplad med telefonen vilket är ypperligt också om man åker med andra med samma system i alla fall inom sverige och det är ju trots allt hemma jag spenderar de flesta av mina 2000 mil om året på hoj.