Jag kör nog mer med fler hojar än med en, tror jag. Åtminstone har det blivit så de senaste åren när jag gick från två till tre hojar. Jo, jag vet, det är lite väl många. Men det är ju kul, ju... Och två av tre var inte särskilt dyra. Den tredje däremot köptes ny och kostade därefter.
Använde dem till delvis olika saker. Så det har inte hittills varit så att någon alltid får rulla, och någon alltid får vila. (Men så kan det förstås vara också. Har en kompis som nästan aldrig kör på sin gamla BMW K75 S. För han har även en BMW K1300 S som är "mycket mer av allt". Så hans fina gamla K75:a står år efter år och går nästan bara till besiktning och service...)
A. Röda cafébajken på kortare turer. 70-vägar på landet. T ex bort åt Sjuhärad, Marks kommun, "Lügnernring" (du som göteborgare fattar, de andra får gissa...
), Anten runt, eller bohusturer.
B. Blå kåpbajken på längre turer, eller snabbare turer. Mer komfort, mer hästar. T ex långhelg i Norge. Eller Gbg-Österlen t o r. Den fixar också punkt A med bravur.
C. Scootern för stadsbruk. Korta turer till stan, jobbmöten, Systemet, frisören, hämta paket på Posten å sånt. Körs helst i max 100 km/h, över det är den lite slö om man behöver köra om.
Sammantaget körs dessa fler mil än jag tidigare körde på en enda hoj. Å andra sidan har bilkörningen gått ned väldeliga. Se punkt C!
Vad saknar jag då?
- En grushoj
- En adventurehoj för stökigare och smutsigare halvlånga turer
- En gammelhoj vore kul! En Honda 500 Four? En gammal Guzzi Le Mans? BMW R90S?
- En bobber, kanske? Yamahas nya Bolt är fräck.
Jag vill ju har meeeer!
(Och vill ha större garage och mer kontanter. Fast nu blev det svårt...
)