[QUOTE=engström67;85799]Någon som besökt trolltungan i Odda?.Är riktigt sugen.Får nog planera in det till nästa mc tur i Norge.8-9 timmars vandring dit tydligen fram o tebaks men är ju gött med lite motion
Åker du dit får du inte missa att åka ner till Lysebotn (längst in i Lysefjorden). Du passerar två fantastiska fjäll med vidunderliga kurviga smala asfalterade högfjällsvägar på vägen dit (1100 möh) och får en fantasyisk serpentin på slutet rakt ner till botten. Berget är så brant att de fått göra en lång sträcka inne i berget. Jag säger bara en sak - Trollstigen, släng dig i väggen, här är din överman!
Knut Natt och Dag, Helsingborg
[QUOTE=Jourtjänst;85921]Har åkt den vägen några gånger och håller med. Tror det är 28 skarpa kurvor ner i dalen till Lysebotten. Till skillnad mot Trollstigen kommer ju kurvorna så tätt inpå varandra att man nästan inte hinner njuta av utsikten. Den kan man dessbättre i lugn och ro njuta av vid en servering alldeles vin klippkanten ovanför dalen. Den som vill ha en extra upplevelse kan ju promenera från serveringen bort mot Keragbulten.
Jag har ju lyckats trampa runt i stort sett överallt i Norge och måste säga att Geiranger syd är bästa och vackraste stället i Norge. Trollstigen är ju häftig på sitt sätt, men den är kort och intensiv.
Jag kör numera "race" den sträckan(är nu uppe i cirka 25 besök där)
Lysebotn är lite överreklamerad tycker jag. Man ser inte så mycket när åker efter serpentinerna. Däremot är toppen grym samt vägen dit.
Jo, det finns lite häftiga vägar som inte används av oss värst mycket. Två som jag kommer på är Aursjövägen(grusväg) samt Turtarövägen som ligger på andra sidan om Sognefjället(söder om Lom)
Rekommenderar dessa vägar starkt och på min lilla mopedtur för några år sedan kan man hitta lite bilder och filmer från dessa vägar
http://www.saarela.se/moped/touring/100722/100722.html