Har mest varit ute på landet, vi håller på att bygga en frigge till yngsta dottern. Förra fredagen så ägnade jag mig en stund åt lite googlande och hittade en sida som har mycket delar till min gamla hoj. När jag var in till Yamaha-center och kollade så var det samma ok till både 400 och 550, fast 550 har två bromsar fram och 400 bara en. Fick det även bekräftat av en kille på www.sporthoj.com som gjort en cafe-racer av en 550.
Så idag är vi hemma och jag var ner till affären och hämtade mitt paket.
Som ni ser på bilden så hade de även damaskerna till glidpinnen, det är flytande ok. Yamaha-center har inte de som reservdel, de finns inte som artikel i deras system. Kanske ska skriva Yamaha har de inte som reservdel, Yamaha-center är återförsäljare.
Beskrivning av problemet: Jag har svampig bromsverkan samt att bromsarna ligger på, trolig orsak är trögt gående kolv.
Jag tog loss bromsslangen från hållaren och sedan skruvade jag loss oket från gaffeln. Sedan tryckte jag ut kolven genom att bromsa tills kolven kom ut, den var mycket längre än vad jag trodde.
På gliddelen så finns ett hål in till stången. Är det någon som vet vad det är till för? Ska man smörja pinnen den vägen eller varför finns hålet? Såg det först nu när jag kollade på bilderna, så jag är inte helt säker på att hålet går ända in till pinnen.
Jag skrev i min tråd ang. avgassystemet att jag inte kom ihåg något skit på kolven. Klart fall av förträngning i alla fall, för skitig var den...
När jag gjort rent kolven så fanns det lite rost kvar längst ut, jag tror inte att det påverkar funktionen. Slipade ner det med smärgelduk i alla fall så att det inte sticker ut och sliter på packningen om det skulle gå in så långt vid ett senare byte av bromsbelägg.
Spåren till packningarna gjorde jag rent med en Dremelliknande mojäng från Clas i sjön.
Rengjort och nya packningar på plats.
Nya damaskerna på plats.
MEN jag har samma svamp fortfarande. Men bromsarna ligger inte på i alla fall. Vad gör jag nu? Har sett en ställskruv på handtaget, det är den som puttar på kolven i bromscylindern på styret. Vad ska man ställa in med den och hur mycket vågar man skruva på den? Får bättre verkan om jag skruvar in den, men det känns fel att kolven alltid ska vara lite intryckt. Glömde ta en bild på den.
Bromsbeläggen har ca 3-4 mm kvar, är det tillräckligt? På det belägget som är närmast kolven är det bara en halv plåt (glömde ta bild pga oljiga fingrar) på, gissar att det är en skrikplatta. Ska den vara halv?