N är det ju faktiskt så att vi har ett väl fungerande rättsväsen som FAKTISKT tar dylika individer på allvar. Ha tillräcklig sinnesnärvaro för att ta registreringsnummer och polisanmäl direkt, situationen kunde ju slutat mycket olyckligt och vad händer med nästa individ denne nidingsman stöter på?
Polisen anmäler för vårdslöshet i trafik och framkallande av fara för annan om polisman själv ser det inträffade men du kan också göra samma sak. Om ingen uppmärksammar polis på en specifik individs irrationella beteende, hur ska de då kunna göra något åt det?
I detta fall möjligen drogpåverkan vilket är långt värre än rattfylla då droger radikalt förändrar en idivids beteende ännu mer negativt.
Never ever look back you're not going in that direction!
Man lurar ut dom ur bilen sen sparkar man av knät, kan dom va hur påtända som helst. Går ändå inte att gå på benet. Lär tydligt vara enkelt att göra oxå. Svårt att prova liksom. Men... Det är ju lätt art vara kaxig när man inte är situationen... Finns det inget mc-gäng som bara spöar upp idioter till bilister? Det skulle jag inte ha så stora moraliska invändningar emot...
Skönt att det gick bra iaf.
/Freddo
Fast då är väl frågan gällande kameran, om detta får användas som bevis, eftersom man kan hävda att filmen( datat) redigerats i efterhand.
Jag säger inte att det är en dålig idé att alltid ha kamera på sig, men jag tvivlar på att det godkänna som bevisning i en rättssal? Jag hoppas jag har fel, dock.
Det verkar så, för efter lite googlande förefaller Svea rike ha Fri bevisvärdering och fri bevisföring
Med fri bevisföring menas att det inte finns gränser för den bevisning som en part får föra fram för att styrka sin ståndpunkt, så I rest My case..det går alldeles utmärkt att läggs fram en film om ett händelseförlopp som bevisning.
Vill påstå att video- och ljudupptagningar väldigt ofta är tung bevisning i en rättssal och något som kan få en avgörande roll till ett friande eller fällande. Se bara de x-antal stölder och snatterier som görs från butiker som har kameraövervakning, det första Polisen frågar efter är video på händelsen. Tung teknisk bevisning. Det går dessutom att analysera om videon är trixad med.
Försök till grov misshandel/mord får jag detta till.
Vederbörande borde få maxstraff, körkort klippt och återkallat på livstid, fordon beslagtaget och förbjuden att någonsin inhandla ett nytt. Utländsk medborgare? Omedelbar deportering och maxstraff enligt det landets lagar!
Är det ryssar ska man nog passa sig om man inte själv är stor och musklad, sök på ''russia road rage'' på Youtube... :/
Senast redigerat av Motormannen den 2013-07-26 klockan 14:50.
Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
Vägrapportör 5023, Trafikverket
Suppleant i SMC Västernorrland
Utvald Vägrapportör
Film lär duga i rätten vilken dag som helst. För även om det går att trixa med en film så är det ingen kunskap folk sitter på till vardags. Dessutom tar det massor av tid att fejka till en hel film. Så gör man anmälan direkt och lämnar in en kopia på filmen då är det inga problem skulle jag säga. Och slutändan går det också att kolla om en film är redigerad i de allra flesta fall.
/Freddo