Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 20 av 20

Ämne: Hojen "slingar sig"

  1. #11
    Medlem Månnes avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    232
    Mmm...dämparen bak hade jag också gissat på men en GSX 1100 E 1982 jag hade för hiskeligt många år sedan betedde sig likadant men det var inte dämparna det var fel på på den utan svingarmsbussningarna.
    Never ever look back you're not going in that direction!

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Om man skall kunna kolla svingarmsbussningarna så skall nog hojen vara upplyft bak, bakhjulet borta och dessutom stötdämparna lossade. Att bara känna efter funkar nog inte så bra när hojen står på hjulen. Fråga en riktig mc-mek.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om man skall kunna kolla svingarmsbussningarna så skall nog hojen vara upplyft bak, bakhjulet borta och dessutom stötdämparna lossade. Att bara känna efter funkar nog inte så bra när hojen står på hjulen. Fråga en riktig mc-mek.
    Och vem har sagt annat?

  4. #14
    Efter att ha läst alla kloka synpunkter, tips och idéer och med vetskapen om vad som tidigare är gjort på hojen skulle jag tro att orsaken sannolikt är:
    Svingarmsbussning och/eller bakre dämpare. Hojen har ju några år på nacken! :-) Så troligen är det både och!
    Samt att jag förmodligen kör den på ett annat sätt nu än förra säsongen.

    Känns inte som jag vill lägga några större summor pengar på en så gammal hoj, så jag kör med den säsongen ut och byter till något annat till nästa vår. Följer nog Rävens tips.

    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Tror du växt ur hojen. Skaffa nyare med inriktning på bättre chassi

  5. #15
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av magnusda Visa inlägg
    Efter att ha läst alla kloka synpunkter, tips och idéer och med vetskapen om vad som tidigare är gjort på hojen skulle jag tro att orsaken sannolikt är:
    Svingarmsbussning och/eller bakre dämpare. Hojen har ju några år på nacken! :-) Så troligen är det både och!
    Samt att jag förmodligen kör den på ett annat sätt nu än förra säsongen.

    Känns inte som jag vill lägga några större summor pengar på en så gammal hoj, så jag kör med den säsongen ut och byter till något annat till nästa vår. Följer nog Rävens tips.
    Det är ju den roligaste åtgärden också

  6. #16
    Citat Ursprungligen postat av Jourtjänst Visa inlägg
    Det är ju den roligaste åtgärden också
    Helt klart! Synd att jag inte har budget för det redan nu bara!

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av magnusda Visa inlägg
    Efter att ha läst alla kloka synpunkter, tips och idéer och med vetskapen om vad som tidigare är gjort på hojen skulle jag tro att orsaken sannolikt är:
    Svingarmsbussning och/eller bakre dämpare. Hojen har ju några år på nacken! :-) Så troligen är det både och!
    Samt att jag förmodligen kör den på ett annat sätt nu än förra säsongen.

    Känns inte som jag vill lägga några större summor pengar på en så gammal hoj, så jag kör med den säsongen ut och byter till något annat till nästa vår. Följer nog Rävens tips.
    Att byta olja i framgaffeln kostar ju inte mycket, bussningen bör också vara ganska billig.
    Kanske skall ge hojen en chans.

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Per Lindström Visa inlägg
    Att byta olja i framgaffeln kostar ju inte mycket, bussningen bör också vara ganska billig.
    Kanske skall ge hojen en chans.
    Framgaffeln gjordes i ordning inför förra säsongen. Nya bussningar och olja.
    Så det är troligen en kombination av bussningar och dämpare bak samt annan körstil med nya däck. Lägger inga pengar på dämpare och sving. Den får gå i graven till hösten. Nånstans måste man sätta gränsen för en 83.a

  9. #19
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Det brukar bli så att ju mer man lär sig köra ju mer krav på hojen. Gamla hojar med uppslitna chassidelar brukar knappast löna sig att få ordning på när kraven ökar på en följsam Mc. Man ska inte glömma den utveckling som skett de senaste 30 åren, inte minst på chassits utveckling. Att göra en potent motor tycks vara lätt, men att få till harmoni i hela hojen tog lite tid.
    Jan

  10. #20
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Det brukar bli så att ju mer man lär sig köra ju mer krav på hojen. Gamla hojar med uppslitna chassidelar brukar knappast löna sig att få ordning på när kraven ökar på en följsam Mc. Man ska inte glömma den utveckling som skett de senaste 30 åren, inte minst på chassits utveckling. Att göra en potent motor tycks vara lätt, men att få till harmoni i hela hojen tog lite tid.
    Du kan inte ha mer rätt. Så som sagt, följer ditt råd och löser problemet genom att byta hoj till nästa säsong. Hade budget funnits hade jag bytt nu, men tyvärr måste man ibland prioritera fel!

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-14, 17:24
  4. Skall hojen vara fin får man "lida pin"
    Av Cubalibre i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-27, 02:10
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •