Mmm...dämparen bak hade jag också gissat på men en GSX 1100 E 1982 jag hade för hiskeligt många år sedan betedde sig likadant men det var inte dämparna det var fel på på den utan svingarmsbussningarna.
Mmm...dämparen bak hade jag också gissat på men en GSX 1100 E 1982 jag hade för hiskeligt många år sedan betedde sig likadant men det var inte dämparna det var fel på på den utan svingarmsbussningarna.
Never ever look back you're not going in that direction!
Om man skall kunna kolla svingarmsbussningarna så skall nog hojen vara upplyft bak, bakhjulet borta och dessutom stötdämparna lossade. Att bara känna efter funkar nog inte så bra när hojen står på hjulen. Fråga en riktig mc-mek.
Efter att ha läst alla kloka synpunkter, tips och idéer och med vetskapen om vad som tidigare är gjort på hojen skulle jag tro att orsaken sannolikt är:
Svingarmsbussning och/eller bakre dämpare. Hojen har ju några år på nacken! :-) Så troligen är det både och!
Samt att jag förmodligen kör den på ett annat sätt nu än förra säsongen.
Känns inte som jag vill lägga några större summor pengar på en så gammal hoj, så jag kör med den säsongen ut och byter till något annat till nästa vår. Följer nog Rävens tips.
Framgaffeln gjordes i ordning inför förra säsongen. Nya bussningar och olja.
Så det är troligen en kombination av bussningar och dämpare bak samt annan körstil med nya däck. Lägger inga pengar på dämpare och sving. Den får gå i graven till hösten. Nånstans måste man sätta gränsen för en 83.a
Det brukar bli så att ju mer man lär sig köra ju mer krav på hojen. Gamla hojar med uppslitna chassidelar brukar knappast löna sig att få ordning på när kraven ökar på en följsam Mc. Man ska inte glömma den utveckling som skett de senaste 30 åren, inte minst på chassits utveckling. Att göra en potent motor tycks vara lätt, men att få till harmoni i hela hojen tog lite tid.
Jan