Enda problemet är att du har fel om jag förstår dig rätt. Du blinkar altså inte ut ur rondell när du ska rakt fram?
Detta gäller oavsett vad du tycker om det!
Blinka gärna in i rondell men inte krav.
Blinka ALLTID ut ur rondell, även om du ska rakt fram.
Lägger med länken igen: http://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/
Ganska ointressant vad man har för egen åsikt. Jag som medtrafikant har rätt svårt att veta vilka regler just du kör efter.
App ap," tagande av olovlig väg"
Penningböter 400 SEK
Hoppas nu att det anses klargjort hur man ska ge tecken vid körnings cirkulationsplats, och att även "engströmare" har förstått hur reglerna/lagen fungerar...
Blinka höger när ni lämnar cirkulationsplatsen, oavsett vilken avfart ni ska ut.
Så enkelt att tom jag klarar av att förstå det trots några kalla öl efter en vecka i lastbilen.
Jag skulle ha blivit en grym trafikpolis
Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....
Den här tråden har säkert givit information om rondellkörning så att alla förstår hur man ska blinka. Ja nästan alla iallafall.
Ove
Det är oftast minst 1/4 varv men åt andra hållet finns ingen begränsning. Mina peronliga rekord är när vag visade väg på mc med ett gäng efter mig och nån byggt om stan - 2 1/2 varv innan vi var på fel spår men ändå ute ur karusellen. Med bil blev det typ >3 varv innan kartläsaren kom med en idé om vart vi skulle. Men det var lugnt, jag fortsatte bara i samma fil så jag behövde inte blinka.
Ove
Sorry, men det här är en fråga som jag brinner för då jag drabbas av "engströmare" varje dag i jobbet , och när så kallade yrkesmän/kollegor ifrågasätter mig , trots att dom själva inte ens kan ta till sig lagar och regler, så jag kan låta "lite" tvär.
Inte gjorde jag det lättare för mig när jag missade dina smilies, f-låt
I verkligheten är jag rätt trevlig trots att jag både är lite tjock och rätt ful
Stefan
Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....