Varningen riktar sig till Engström mfl som gillar att hålla sina hojar i trim, tråden innehåller grafiskt material som kan väcka anstöt!
Då jag fått upp ögonen för det här med hojvård har jag nu bestämt mig för att återställa Teneren till orginalskick, eller rättare sagt, få den att se civiliserad ut. Köpte den ny -08 så jag kan inte skylla på något när det gäller dess nuvarande skick. Den är i grunden tekniskt sett välskött då service är utfört enligt boken, men exteriört sett är den gravt misshandlad. Den har piskats genom lerhål, rullat nerför steniga sluttningar och kanat längs grusvägar med hjulen i vädret, och rengöring har skett en gång de senaste 2000 milen (och då var det en snabb spolning med en högtryckstvätt). Med tanke på detta tycker jag dock att den ser oförskämt fräsch ut!
Det enda som dock är direkt tiptop är drivpaketet som är nybytt:
Och redan den bilden skvallrar om putsnivån på hojen.. Har börjat med att slita av saker som är bortom räddning:
Högen kommer dock att utökas då det mesta som sticker ut på hojen har någon typ av krigsskada:
Växelpedalen måste bytas, fjädermekanismen är kass så att ibland när man försöker växla hittar foten ingenting vilket kan vara frustrerande i trängda lägen. Bromspedalen har en strömlinjeformad karaktär som gör att jag helt slutat använda den. Har krökt ut den så många gånger att metallen börjat plasticera plus att den har blivit rostangripen, bara å skrota:
Sidostödet är krökt, uppslipat och rostangripet:
Nu till min första konkreta fråga till expertisen: Hur blir man av med resterna efter silvertejp som fått sitta ett år för länge utan att man sabbar plast och dekaler?
(Efter jag tagit bilden upptäckte jag att en skruv saknas som ska hålla lyktkåpan, har förmodligen vibrerat loss)
Fråga 2: Då nummerplåten har en tendens att spricka och vibrera loss har brickorna som håller fast den blivit större med tiden, är detta nåt som ordningsmakten kan ha synpunkter på?..
Fånig tråd kanske, men tänkte att om jag skapar den är jag tvungen att löpa linan ut och få puts på grejerna. =)