Sidan 6 av 13 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 51 till 60 av 130

Ämne: Tranresan 2013

  1. #51
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Ove
    Vilken tid på dagen blir det samling, cirka ?
    //Håkan
    Kl. 10.00 på de lilla Hembygdsgården som ligger utanför, söder om, kyrkogårdsmuren till Bjurums kyrka. Där finns värme, kaffe, goda nygjorda mackor, korv och mycket trevliga damer som sköter om det hela. Ibland är gubbarna där och dom är också trevliga.

    Tranor finns tvärs över vägen men den stora hopen brukar finnas några hundra meter norröver. Hur många? Blir till att räkna...
    Ove

  2. #52
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kl. 10.00 på de lilla Hembygdsgården som ligger utanför, söder om, kyrkogårdsmuren till Bjurums kyrka. Där finns värme, kaffe, goda nygjorda mackor, korv och mycket trevliga damer som sköter om det hela. Ibland är gubbarna där och dom är också trevliga.

    Tranor finns tvärs över vägen men den stora hopen brukar finnas några hundra meter norröver. Hur många? Blir till att räkna...
    Nu har bussbolagen vaknat till. En busstur med besök på några platser och transkådning inklusive lunch 200:- Kanske man skulle fråga om man kan få ta med mcn.

  3. #53
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kl. 10.00 på de lilla Hembygdsgården som ligger utanför, söder om, kyrkogårdsmuren till Bjurums kyrka. Där finns värme, kaffe, goda nygjorda mackor, korv och mycket trevliga damer som sköter om det hela. Ibland är gubbarna där och dom är också trevliga.

    Tranor finns tvärs över vägen men den stora hopen brukar finnas några hundra meter norröver. Hur många? Blir till att räkna...
    Då blir det till att stiga upp i arla morgonstund... Jag har ca 26 mil att åka.
    Har inte bestämt mig slutgiltigt ännu, har just bytt drev på hojen så nu återstår att få nya kedjan på plats inkl. nitning detta är ju snart gjort, tänkte åka iväg till någon som kan utföra detta. Orginal drev/kedja hängde med 4380 mil, föregående ägaren åkte inte en meter på grus vilket väl är en del av orsaken till den höga "driftlängden".
    //Håkan
    Senast redigerat av Håkan46 den 2013-03-11 klockan 11:01.

  4. #54
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Då blir det till att stiga upp i arla morgonstund... Jag har ca 26 mil att åka.
    //Håkan
    Hmm? är de 26 milen med eller utan kreativa vägval?
    Ove

  5. #55
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Då blir det till att stiga upp i arla morgonstund... Jag har ca 26 mil att åka.
    Har inte bestämt mig slutgiltigt ännu, har just bytt drev på hojen så nu återstår att få nya kedjan på plats inkl. nitning detta är ju snart gjort, tänkte åka iväg till någon som kan utföra detta. Orginal drev/kedja hängde med 4380 mil, föregående ägaren åkte inte en meter på grus vilket väl är en del av orsaken till den höga "driftlängden".
    //Håkan
    Gratulerar till dina många mil med din kedja. Jo visst nöter blött grus kedjan oerhört mycket och även dreven. Kan ju fundera på varför inte kedjan är mera skyddad. Fanns ju en hoj på 50-60 talet som hette Adler tror jag, som hade heltäckande kedjeskydd.
    På tal om nitning. Hade bytt kedja och drev på min Transalp och skulle nita kedjan, men glömde totalt bort det. Jag letade och letade senare efter skarven, men hittade den inte, så jag lät det bero.
    Körde nog 1500 mil med kedjan i alla fall.
    Hoppas du medverkar i Trandansen

  6. #56
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hmm? är de 26 milen med eller utan kreativa vägval?
    Okej då, Kreativa..
    Ca 24 mil efter E4 Hur kul är det?
    //Håkan

  7. #57
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Gratulerar till dina många mil med din kedja. Jo visst nöter blött grus kedjan oerhört mycket och även dreven. Kan ju fundera på varför inte kedjan är mera skyddad. Fanns ju en hoj på 50-60 talet som hette Adler tror jag, som hade heltäckande kedjeskydd.
    På tal om nitning. Hade bytt kedja och drev på min Transalp och skulle nita kedjan, men glömde totalt bort det. Jag letade och letade senare efter skarven, men hittade den inte, så jag lät det bero.
    Körde nog 1500 mil med kedjan i alla fall.
    Hoppas du medverkar i Trandansen
    Håller helt med, bättre kedjeskydd vore önskvärt, borde kanske ändå bytt tidigare, framdrevet var helt utnött och några länkar i kedjan verkar vara i dåligt skick

    1500 mil? Satt det en onitad nitlänk på då eller..?

    Lovas det någorlunda väder så kommer jag, på hojen.

    //Håkan
    Senast redigerat av Håkan46 den 2013-03-11 klockan 22:19.

  8. #58
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Håller helt med, bättre kedjeskydd vore önskvärt, borde kanske ändå bytt tidigare, framdrevet var helt utnött och några länkar i kedjan verkar vara i dåligt skick

    1500 mil? Satt det en onitad nitlänk på då eller..?

    Lovas det någorlunda väder så kommer jag, på hojen.

    //Håkan
    Japp!!!!
    Kommer ihåg att det var väldigt trögt att klämma dit brickan. Har som tur är ett verktyg som gör att man kan pressa ihop länken
    Använder samma verktyg för att sätta dit ett vanligt kedjelås.

  9. #59
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Stackars tranor, kallt satan i natt
    Jan

  10. #60
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Stackars tranor, kallt satan i natt
    Tror dom klarar sig rätt bra där nere i Tyskland eller var dom nu är. Inte många ord om fåglarna ännu från Hornborgasjön, varken på Fältstation eller transtatistiken. Troligen kommer det väl att bli nya rekord eftersom antalet totalt ökar och inmatningen verkar vara väldigt effektiv. Hoppas bara att vi kommer på rätt dag med rätt väder och allt.
    Ove

Liknande ämnen

  1. Tranresan 2018
    Av Ove i forum Off topic
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-04-02, 19:50
  2. TRANRESAN 2016
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2016-04-04, 22:25
  3. Tranresan 2015
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2015-04-14, 16:41
  4. Tranresan 2014
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 80
    Senaste inlägg: 2014-04-05, 22:36
  5. Tranresan
    Av Ove i forum Träffar & Körningar
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •