Gruset är ju aldrig lika. Om det är farligt beror det ju på om det finns på fel ställe ofta i kombination av lite hög fart.
Räven och jag körde på en ganska smal men mycket kurvig väg för ett par år sedan. Jag höll tyvärr lite för nära kanten ( den högra) i en skarp vänsterkurva med ett backkrön före, där regnet spolat ut grus på vägen. En sprucken sidoväska blev resultatet. I detta fallet var det nog lite för hög fart som var orsaken. Lurigt eftersom det var enda stället på vägen som det fanns grus.
Påfartsvägar (grusväg) som ansluter till belagd väg i en kurva där tung trafik drar ut massar med grus. Stort varningstecken.
Jan
Rullgrus ska man se upp med,oftast ser man det eftersom man alltid söker efter alla slags faror.Att det är lungt att bara låta bli att bli stel och bara styra om man tar en kurva i rullgrus är ju skitsnack.99% av alla kör omkull om vägen är täckt av rullgrus.
99 % är kanske att ta i. Jag fick pröva detta i en kurva redan min första månad på MC nu i somras. Kör dock fortfarande ganska försiktigt så farten var inte överdrivet hög. Jag hann fatta att det bara var att gilla läget och bara rulla genom kurvan, som var skarp och det gick bra. Var dock lite obehagligt måste jag erkänna.
Jag är ganska bergis på att gruset tappats ut av någon. Det fanns inte där dagen innan. Lite oansvarigt att inte ta hand om sitt tappade grus tycker jag.
Jobbigt läge när hela vägen är täckt av grus!
Dessbättre är det inte så ofta just det förekommer. Det vanliga scenariot, som jag ser det, är att det ligger måttligt med grus i någon kurva. Brukar vara bilar som genat och dragit upp lite grus från sidan av vägen. Det är utifrån dom omständigheterna jag berättat om mina erfarenheter och vad som funkat för mig.