Vintern håller på att ta omtag. Snöar på andra dagen men det har guskelov inte ökat så mycket på marken för det har smält undan i samma takt som det kommit, men nu funderar jag på om det inte håller på att bli kallare igen och då fryser allt fast till en hopplös is.
Aktivitet? Läsa.... Igår eftermiddag läste jag boken "Ved". Fick en bra förklaring till att asp smäller så infernaliskt i brasan ibland så kolbitarna ryker - det kan bli fickor med fukt i klamparna som aldrig torkar ut och då blir det ångexplosioner. Enkelt plötsligt när man hittar förklaring. Dessutom betonades att det är vikten på veden som ger en anvisning om hur mycket som går åt - inte volymen. Lärorikt!
Började på nästa bok "Med Bris mot Kap Horn". Den handlar om Sven Lundin som numera går under namnet Yrvind. Han går sina egna vägar och bygger sina båtar så små som han bara kan för att få dom så säkra som bara är möjligt. Förstår hur han menar och beundrar hans målmedvetenhet.
Hade tänkt vara i skogen idag för att fixa värmen till nästa vinter men vädret är bara äckligt. Nu ska jag snart snöa av bilen och köra till affären. Mat ska man ha även när man går på tomgång.