Äger en DR 800 som rullat 13000 mil! Årsm -92. En riktig slitvarg som gjort rätt för sig genom åren. Allt ifrån europatouring till 4dagars. Enligt min erfarenhet så har Olle Å fel ang. bränsleförbrukningen, min slickar i sig vid normalkörning ca 0,5-0,55/mil och det är lika som min Africa Twin. Vid inspirerad grusbus så blir det något mer, omkring 0,6-0,65/mil.
13,000 mil går dock inte obemärkt förbi. Vid ca 8,000 mil så var en kraftig genomgång av nöd med borrning och ny kolv då den drog mycket olja. Samtidigt så fixades ventiler och förgasare, men det var mera en koll och byte av slitdelar. Ett återkommande problem är att styrlager gärna ger upp efter 1500-2000 mil. Men som är väldigt lätt att byta när man väl har lärt sig hur man gör.
I dag står den dock i skamvrån då något trassel finns i motorn. Troligtvis är det lagringen till balansaxeln som är på gång då den skramlar lite och vibrerar mer. Men när tid finns så ska motorn renoveras, får se när den dagen dyker upp.
Ove funderar över prisbilden och det är inte lätt att tänka ut, men jag gissar på ca 10,000-15,000:- om den är i gott skick och mätaren stämmer. Att den är ärrad kan också bero på direktimport och att mätaren slagit runt. Har sett exempel på detta och det vart dyrt för den nuvarande ägaren.