Idag fick jag efter många försök min efterlängtade provtur med en Explorer, Vilken hoj... BMW får verkligen anstränga sig till det yttersta om dom ska hålla undan för denna, (kanske redan blivit omkörd).
Men säljargumentet att "det är ju 1600mil mellan servicarna" ger jag inte mycket för , visst det är sant, men om jag nu skriver upp här vad varje service kostar så förstår ni vad jag menar.
80 mil 2200kr (varav arbete 1000kr olja+filter almänn koll)
1600mil 6200kr (varav 4400kr arbete, bla ventilkoll)
3200mil 4500kr (varav arbete 2500kr olja+filter allmän service/koll)
4800mil 6700kr (varav arbete 5000kr olja+filter + ventilkoll+ byte kylarvätska)
Är det bara jag som är känslig ?
Den listar 139000kr, launchpaketet kostar ca 10000kr och då får du dimljus(ord.3800kr), handtagsskydd(ord.1100kr), hasplåt(sumpguard)(ord 2250kr), motorbågar(ord 2500kr).
Vanliga värmehandtag orginal listar 1900sek, ett par plastlådor(sidaväskor) listar 6800kr och vill du ha skydd för strålkastaren så får du peta dit 540kr, däcktrycksgivare 1650kr,(varför inte standard när färddatorn redan har allt,, saknas bara givare i hjulen)
En grymt trevlig hoj, till våren kommer xc och den kommer då få ekerhjul (std alu) men i övrigt helt oförändrad, det kommer även finnas en XCX version som då bara kommer i grönt, den blir en XC fast med (X) = launchpaketet.
ska jag klaga på något så är det väl att det var dyrare servicekostnader än jag hade förväntat mig och att det var ett jäkla pillergöra att ändra inställningar på ABS & Antispinn och dessa inställningar kan bara göras när man står helt still....
men handen på hjärtat så kommer jag nog inte ändra dom inställningarna särskilt ofta... oavsett hur enkelt det skulle vara, jag köper ju en hoj med den utrustningen för att jag vill ha den....
/Stefan