Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Ni tekniskt kunniga

  1. #11
    Hondamannen
    Gäst
    ok, jag visste inte det. Jag är inte så teknisk kunnig och av den anledning frågar jag er kunniga. Så felmeddelande ger en viss fingervisning om vart fel ligger?



    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Men vart ska du ansluta den ? Har aldrig ens hört talas om att det finns en enda hoj modell på marknaden som har OBD2 uttag....!
    och skulle din ev trotjänare ha ett sånt uttag (varför ) så kommer knappast den produkten göra någon nytta /skillnad. hur avancerade elektroniska system tror du att den hojen har? det är svårt nog att få dom att fungera på personbilar trots att man har beslutat om ett gemensamt protokoll så att det ska gå att kolla ex. avgasrening.
    Sen kommer nästa problem. om du nu kan utläsa felkoder på något sätt... vad ska du göra med dom, det står inte i displayen "byt tändstigt på cylinder nummer 2" utan du kommer att få ett felmedelande om att avgasvärdet är högt, och ev ett lambdavärde som ligger fel, och därifrån så ska du själv hitta fram till felet...

  2. #12
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Synd att de nya honda automathojar är utrustade med dct-låda samt att de är så klena.
    Ja. Men det är medvetet för att de ska passa just egenskaperna driftsäkra och lättillgängliga. På så sätt är de faktiskt ganska väl inriktade.

  3. #13
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Till Guzzin har jag köpt en särskild datorkoppling + mjukvara som gör att jag kan komma åt en hel del servicepunkter i ECUn. Kanske finns något motsvarande till din dröm-mc?
    Å andra sidan når jag felkoder samt kan släcka dem i den vanliga displayen/färddatorn så...

  4. #14
    Hondamannen
    Gäst
    Håller med dig om det men visst kunde effekten ha legat runt 70 hk som er-6 och de andra hojar i de segmentet?


    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Ja. Men det är medvetet för att de ska passa just egenskaperna driftsäkra och lättillgängliga. På så sätt är de faktiskt ganska väl inriktade.

  5. #15
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Så felmeddelande ger en viss fingervisning om vart fel ligger?
    Inte så lätt att ha koll på, men den felkod som visas har en översättning i servicemanualen. Där står i hyggligt förståelig text vad som är fel.

    Ett exempel: Min sambo's Suzuki började plötsligt tända motorlampan och visade "FI" i displayen. Ingen lyx med felkod där inte.... Den fick man plocka fram själv genom att kortsluta en servicekontakt, och i vårat fall visade displayen då C15 eller nåt som felkod.

    Begagnad hoj med några år på nacken, så nån servicebok med felkoder finns inte, däremot gott om forum att söka i. Där hittade jag att felkoden indikerade att en liten sensor gett upp i insprutningen. Ett vanligt fel tydligen och en del som inte finns som reservdel från Suzuki utan att man köper hela spjällhuset...

    Dessbättre har det varit fler än jag som inte velat köpa det nytt bara pga en sensor, så många har reparerat den oreparabla enheten och dokumenterat. Tack vare felkoden och listan med motsvarande fel kunde jag borra isär sensorn, löda fyra anslutningar och montera tillbaka allt på ett par timmar.

    Det gick alltså att ta reda på felet och även lösa det utifrån koden, man behöver inget verktyg för att ytterligare tolka utan bara en befintlig översättning. Hur det uppstått och vad man kan göra åt problemet är sen nånting man i allra flesta fall kan hitta på nätet så länge hojen är begagnad sedan några år.



    Edit: Vissa av felkoderna på Mana har dessutom med stor sannorlighet att göra med återkallelser. Alltså fabriksåtgärder som görs en gång och inte kostar ägaren något. Men det har du säkert bättre koll på än jag...
    Senast redigerat av Jåke den 2012-09-04 klockan 20:55.

  6. #16
    Jåke
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Hondamannen Visa inlägg
    Håller med dig om det men visst kunde effekten ha legat runt 70 hk som er-6 och de andra hojar i de segmentet?
    Japp, definitivt.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av Jåke Visa inlägg
    Japp, definitivt.

    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

Liknande ämnen

  1. Grönjöling söker kunniga tips inför 1á hojköp :)
    Av VildKatta i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •