En stillsam undran är ju varför du köpt denna hoj om det nu är så mycket som känns fel !?.
För att av alla dom jag provkörde, kändes denna ändå bäst. Personligen känns det som att man alltid kommer att få göra komprimiser. Den perfekta hojen verkar inte finnas...än... Fast min Aprilia var rätt nära
Att sedan sadeln skulle vara så obekväm efter en liten stund, det var svårt att förutse.
Som Mavve är inne på så finns det gel-dynor, men jag ska först prova med att sätta möbeltassar i gummi vid sadelfästena för att se om det gör någon skillnad. Om inte hade jag tänkt att se ifall jag kan få tag på någon läderverkstad som kan kapa lite i min nuvarande sadel och så in en Airhawk gel-dyna istället.
Jag har i vart fall redan installerat en vindruta och det gör riktigt stor skillnad på motorväg. Här är två bilder på hojen utan, och sedan en med vindrutan (motorbåge är också beställd och på ingående):
Jag kan annars rekomendera SyBo i Dalarna.
Jag skickade upp min sadel dit och fick den omklädd + mera stoppning.
Blev riktigt bra!
http://www.sybo.se
Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd
Sorry! Försökte varna i en annan tråd, Sittergonomi och custom är oförenligt. Fötterna hamnar för långt fram och sitsen är för låg. Finns ett sätt att lösa problemet utan att byta hojskrället - sätt på ett ryggstöd och luta styret bakåt. Jag har själv skissat på något sådant men stannade där med tanke på att köra halvliggande inte riktigt är min grej.
Ove
Swedan: skitbra! Jag var precis inne på deras hemservice och de står att "När vi fått sadeln till oss har vi 24-timmars service. Dvs. vi sänder tillbaka sadeln till Dig inom 24 timmar."
Det låter faktiskt riktigt bra så slipper man vara utan hoj allt för länge (har tyvärr inte bil).
Nu så har jag lyckats dämpa de mesta av vibrationerna genom att göra hål i möbeltassar och sätta dem på de två stora fästena där sadeln fäster på bakre delen av rammen. Ska köra lite mer för att känna efter, men en omstoppning hade nog inte varit helt fel ändå känns det som...
Ove: HELT oförenligt tror jag inte att det är...det krävs bara lite vilja och jobb...och lite pengar Nu har jag iofs lite problem med nacken, men här tycker jag faktiskt denna är bättre än de BMW F650 och F800 som jag körde med på körskolan var. Där kändes det mer i nacken p.g.a. den lite framåtlutande sittställningen. Min mc-scooter slår nog ändå både min nuvarande Kawa EN500 och BMW F650 och F800...men det är ju helt olika typ av maskiner. MC-scootern har större möjlighet till att variera ben och fötter, brett och stort säte och mindre vibrationer.
Räven: test-kör ett par av de riktigt stora custom-hojarna. Där snackar gynekolog-stil i 90-graders upprätt ställning...
Följer upp lite med en bild hur hojen ser ut nu efter att ha monterat på motorbågar och hårda väskor:
Fick nyss en kommentar av väktaren som gjorde sin rondering i garaget där jag har hojen. Han tyckte den var "jävligt schysst"...eller så ville han bara kolla så att jag inte var en tjuvling
Blev det en omstoppning av dynan ?
Miklagard: inte än, jag har avvaktat lite med det, men har varit i kontakt med en firma i Helsingborg. Mycket möjilgt att jag gör det över vinteruppehållet...