Sidan 261 av 548 FörstaFörsta ... 161211251259260261262263271311361 ... SistaSista
Resultat 2 601 till 2 610 av 5473

Ämne: 60+

  1. #2601
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Igår kväll var vi ute i skymningen och körde bil till majbrasa, körsång och fyrverkeri. Plötsligt mörknar det bland björkarna vid vägkanten och upp på vägen kommer en älgko med årskalv och tjur i följe. Bromsarna fick träda i funktion men det var ingen direkt fara för jag stannade med några meters marginal. Noterade att ingen av dom bar varningsväst och att dom betedde sig som fotgängare i stan, bara sprang rakt över utan att se sig för!

    Under den forsatta resan på ca. 2 mil såg vi ytterligare 5 (!) älgar bredvid vägen + en råbock som hade jättebråttom över framför oss.

    Det har börjat röra sig i skogarna så se upp där ute. Just nu verkar det vara mera älg än mygg.
    Ove

  2. #2602
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Sköna Maj välkommen. Firar med kolla boklövssafari.
    Jan

  3. #2603
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Igår kväll var vi ute i skymningen och körde bil till majbrasa, körsång och fyrverkeri. Plötsligt mörknar det bland björkarna vid vägkanten och upp på vägen kommer en älgko med årskalv och tjur i följe. Bromsarna fick träda i funktion men det var ingen direkt fara för jag stannade med några meters marginal. Noterade att ingen av dom bar varningsväst och att dom betedde sig som fotgängare i stan, bara sprang rakt över utan att se sig för!

    Under den forsatta resan på ca. 2 mil såg vi ytterligare 5 (!) älgar bredvid vägen + en råbock som hade jättebråttom över framför oss.

    Det har börjat röra sig i skogarna så se upp där ute. Just nu verkar det vara mera älg än mygg.
    Börjar verkligen bli dax för ytterligare uppmaningar till älgarna att kolla trafiken först.
    Att inte alla mcförare kollar ordentligt vet vi ju redan. Har ju redan skett flera onödiga olyckor i år med tragisk utgång.
    Såg i förra VECKAN EN FLOCK PÅ 14 RÅDJUR HEMMAVID.

  4. #2604
    Medlem simens avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Bohuslän Tanumshede
    Inlägg
    194
    Nu är det vid gryningen eller i skymningen viltet är mest aktivt Så kan man undvika at åka på dissa tider, spesielt på mc när alla dyr skal över vägen så kan man undvika sånna Aha upplevelser. Själv om man har jo aldrig nån garanti när en Elg eller rådjur har tänkt at kryssa vägen, utenom övergångställen och utan gul väst!! Men i dag var vi lika ved at hamna i en krock endå Vi hadde just åkt hemmifrån var på väg 163 mot Bullaren. Observerade at en bil åkte ut på vägen, jag tänkte han kan jo aldrig hinna at komma före den bil som kom på forkjörsvägen och det stemmde han körte rakt inn i sidan på bilen som kom på lilla vägen drog med en tredje bil som åkte i samma riktning som oss, vi var vel unifär straks under 50meter från krocken. Jag fikk bromsat ner satte på varningsblinkers på mc'n, parkerade hojen och sprang fram til platsen. Kollade at ingen var skadade fikk satt på varningsblinkers på bilarna som sto midt i vägen forutom på den som låg i diket. Derefter var det at finna fram Varningstriangler ur bilarna setta ut dom. Och han som forårsakade krocken ringde polisen mens jag säkrade platsen. Fråga efterhand om jag skulle va kvar til polisen och kåren kom, itilfella at polisen skulla ha nogot vitneavhör ut av mig. Men dom sa at vi kunne åka. Da vi kom tilbaks efter en tur upp til Åmål så var två ut av bilarna bärgats, mens den tredje en polskregistrerad hadde dom bara dragit ut på en väg intill




    _________________
    Simen

  5. #2605
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Bilister å vilda djur är opålitliga. Just nu stöter älg å rådjur bort fjolårskalv å fjolårskid. Dessa springer omkring som "örra höns" så man bör se upp. Vissa bilister kör som "örra höns" för jämnan. Nu för tiden sitter dom ofta å pillar på mobiler eller GPS å är riktigt "örra"
    Jan

  6. #2606
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    117
    I dag körde jag bakom en liten gul "brevbärarbil", den var på väg ner i diket gång på gång på en kort sträcka.
    Jag körde om sakta och kollade om han såg sömnig ut - han sorterade post!?

  7. #2607
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Tog en stökresa till Helsingör (ja, i danmark) idag, E6:an är nog tråkig i vanliga fall men idag var jag inte ens nära att krocka/åka av vägen, inte en enda älg eller annat vilt på hela vägen , och då är den om möjligt ännu tråkigare.
    :-)
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  8. #2608
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Ute och rekade lite inför Vårturen igår. Fina vägar, men lite löst grus här och var. Mötte en BMW som jag trodde skulle hamna i diket för det var lösgrus där och han kanske trodde att det skulle kunna bli ett stenskott.
    Annars är det ju ett vanligt fenomen att då man kommer ifatt en bil på en mindre väg så försöker inte föraren att gå åt sidan utan ligga kvar mitt i vägen. Kan tala om att ett kompressorhorn ändrar på det beteendet.
    Annars så kör lugnt i solskenet, så kanske vi ses.

  9. #2609
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Underbart väder, lite möe motsol om man måste gnälla.
    Jan

  10. #2610
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Underbart väder idag utanför Kristinehamn vid Gokartbanan där. SMC hade en av sina KNIX-kursewr där. Jag var med för ett par år sedan med en Suzuki 850 GS. I år hade jag min Transalp. När vi släpptes fria tror jag nog att Transalpen är snabbare runt . Den är ju otroligt lättsvängd och går att lägga ner väldigt mycket. Lite jobbigt bara när fotpinnarna går i backen och stövlarna slits på utsidan sulan. Vi var nog ca 40 stycken indelade i tre grupper beroende på körvana.
    Där fanns alla möjliga hojar, från KTM enduro Kawasaki 600 till stora customhojar och även ett monster, Honda Goldwing, som kördes av en dam. Fanns lite olika sport och tournghojar som BMW 1200 GS och Hondas och Kawasakis 1000cc.
    Klädseln var ju högst varierande från kevlarjeans till racingoveraller och goretex.
    Hojar och klädsel spelade ingen roll. Alla tror jag hade något att lära sig.
    Vi körde i tre pass om vardera 20 minuter.
    Vi fick göra några hårda inbromsningsövningar från i mitt fall ca 90-95 till att ta en 90-graderskurva.
    Vad jag kunde se på en del andra, så verkar det som om många inte törs bromsa hårt, så mera övning behövs.
    En mycket uppskattad träningsdag och även utan några incidenter.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •