Scooters är i högsta grad MC, har alltid haft en hemlig dröm om att susa runt på en Vespa 200 rallye -72, damerna svimmar av hänförelse, respektfull tystnad när man parkerar vid korvmojjen, och håret (som jag inte längre har) ligger perfekt när jag tar av mig halvkrukan. Impfaktorn på en ball scooter är skyhögt mycket större än på en dussinglidare! =)
Två hjul och en motor = moppe. ;-)
Jag kallar alla mina tvåhjulingar för moppe, utom trampcykeln förstås.
Men Hamre lille, hur tänker du? Du kommer alltid få se glidare och alltid träffa på folk överallt på sina glidare, du kommer alltid möta dem på vägarna. Varför HATAR du dem så in i helvete? Låt folk sitta på vad de vill, de har minst lika roligt som du har på din hoj och du vet ju inte ens om det finns medicinska orsaker som gör att de måste sitta på en custom. De kanske hellre hade suttit på en Street Triple?
Jag tycker du ska sluta vara så otroligt negativ och hoppa på folk hela tiden oavsett forum för att de kör custom. Det är inte bara här du hoppar på dem. Sluta vara en sån inbotad pessimist och gläds istället över att det finns hojar och modeller för alla smaker.
Om du skulle stå vid vägkanten med problem med hojen, en glidare stannar för att hjälpa dig felsöka, skulle du säga åt den hjälpsamme killen som kanske dessutom är mek på just Street Triple att köra sin väg istället? Förmodligen skulle du, hellre står du där utan hjälp.
Jo, en 50 cc ÄR en moppe enligt definitionen på en moppe.
Det var en redig salva. Men jag håller med - "låt tusen blommor blomma". Alla har sitt sätt att bli lycklig på två hjul.
Lite tjatigt om huruvida en scooter är en "riktig" hoj eller inte. En TMax eller större Gilera kör ifrån ett antal "riktiga" hojar på en krokig landsväg. Kan tänka mig att en stor Piaggio, en Burgman eller Silverwing lätt klarar det tricket också.
Så ut på landsvägen bara, så kan vi se vem som är riktigast...
// TMax *som kör en lätt moddad TMax - rensad bak, stålomspunnen bromsslang, Leo Vince effektsystem*
Senast redigerat av TMax500 den 2011-12-27 klockan 15:56.
Min V3:a benämner jag antingen som MC-scooter eller som moppe. Beror på vem jag pratar med. För mig så är det inte i folkmun kallad motorcykel. Den platsen tar Deauvillen istället.
Ang HD folk och vad de anser om scooter är väl inget att ta åt sig. Alla grupper klankar väl på något annat. Bla läste jag en tråd för par år sedan på sporthoj vad de tyckte att man skulle göra med Goldwings. Det var absolut ingen hoj för dem...
Varför kan det inte bara få vara så att : " var o en blir salig på sin fason" ?
De e i.a.f. mitt motto o det funkar i alla samanhang,,