Varför köpte man inte då en starkare maskin om man behöver det?
Jag sitter kvar under min kork-ek jag...
Varför köpte man inte då en starkare maskin om man behöver det?
Jag sitter kvar under min kork-ek jag...
Det finns en ganska viktig faktor till, det är kul att bara få ändra något utan att det är speciellt viktigt. Se bara så många som byter blinkersen eller nya backspeglar. Inte speciellt viktigt, men roligt att ändra.
Jan-Olov
Och nu kan jag inte låta bli heller.. Trimning och optimering är INTE samma sak när det gäller motorer. Trimning handlar om effektivisering, dvs att öka effekten på motorn genom justeringar av komponenterna. Optimering handlar om att hitta den bästa lösningen på ett antal variabler, tex effekt, motorkaraktär, förslitning, miljökrav, bullerkrav, ekonomi osv. Det vi kallar "strypningar" är alltså optimeringar, men vi kan sen välja att strunta i alla andra variabler och fokusera på att öka effekten = trimning.
Nog om detta, jag tycker precis som Engström att det är kul att pilla på saker och "optimera" dem till mina behov. =)
Vad kom firman fram till att det hade gett i siffror?
Kul att det blivit en sådan dissukssion :-) Det är ju som vissa säger att det är kul att hålla på att fixa med sin hoj. Visst kunde jag köpt en större och kraftigare hoj, men dels hade den kostat mer i inköp och framför allt i försäkring. Att göra som jag valde att köpa powercommander och k&n filter i USA till grymt lågt pris och montera gör att den ekonomiska biten blir ganska minimal. Efter att fått allt monterat igår utan några speciella inställningar gick hojen betydligt bättre. Både mer drag och vridmoment, framför allt på lägre varv. Skulle jag sedan välja att sätta den i bänk kommer effekten av commandern att bli ännu bättre, eller som jag väljer att mappa den själv hemma under vintern eller köper autotune från powercommander. Sedan kan man ju alltid disskutera vilket sätt som är det bästa, fixa med ECU:n eller montera typ powercommander. Jag visste faktiskt inte om att Yamaha Center fixade med ECU:n, det var intressant. Man kanske skall göra det oxå :-)
det är ju som sagt ingen trimmning,utan hojen ska ju ha 110hk i motorn enl tillverkaren,men sedan så har dom tydligen lagt in en liten strypning på dom 3 första växlarna.Så den ger ju inte full effekt i början,men kan lova det vart skillnad jag tvivlade väl först men vart kanon.Du gasar lätt upp den på bakhjulet på 2,ans växel om man är intresserad av det,det var då omöjligt förrut,den är ju rätt framtung,bara som jämförelse före,efter.
Finns ingen starkare i segmentet just nuSkulle vara multistrada då,men det är ingen offroadare tycker jag.Hade hojen funnits i två utföranden en med 110 hk och en med 210 hk så har jag ju tagit 210 naturligtvis mycket effekt är alltid bra att ha,och kul.man behöver ju inte busköra för det.Det värsta som finns är väl ett fordon som det inte händer någonting när man vill köra om någon pappskalle eller bilkö som går 70