Blev en liten tur idag. Olle kom och vi tog en tur i Skaraborg. via Böja, Timmersdala. Flämslätt till Eggby och på väg till Varnhem tog vi ett litet stopp vid Höjentorps slottsruin. Intressant historia om hur det är när man är alltför ambitiös men inte så kul för dom som drabbades.
Det var så att det skulle komma kungliga gäster och slottsherren tyckte att det var dåligt med värme i kåken trots att man eldade allt vad som gick. Han sade till om att man skulle elda med smör för att få lite bättre tryck i brasorna och det blev det. Brinnande smör rann ut ur eldstäderna och satte eld på hela slottet så drottning och hovfolk fick ge sig ut på resa i mörka natten.
Snart gjort att titta på den högen och hälsa på fåren som gick och betade på toppen. Fortsatte mot nästa stopp vid Ekornavallen och tittade ut över fältet med gravar från olika epoker, dom äldsta ca. 3000 år. Lite diskussion om klimatets växlingar sen stenåldern och framåt. Det har varit både varmare och kallare sen dess. .... Hungriga!
Falköping: Fått rekommendation om att käka på Bredablick. Jag vet att käket är OK med marginal, men priset!! 169:- för lunchbuffé med kaffe. Vi drog ner på stan och tittade efter asiatiskt och hittade direkt 2 ställen mitt emot varandra. Svårt val - och vi valde fel. Käket var bra men räkorna var nog inte fiskade när vi kom dit så det tog tid.
Blev alltså lite "rakare" väg hem. Riktningen alltså men inte vägen. Kör raka vägen förbi Trandansen där jag såg en ensam svan som låg och försökte vara osynlig i en rugge. Svårt med den färgen. I övrigt inte en fjäder.
Vägen förbi Hornborgasjöns utlopp tycker jag är trevlig. Ganska lättkört grus för tillfället och när man kommer till asfalt igen hittar man en HD-verkstad mitt emellan ingenting. Men killen som har den är känd för att kunna klara det som inga andra klarar av när det gäller det märket.
Genom Eggby igen och vägen mot Öglunda och så småningom till Binneberg för kaffepaus. Väldigt välkända vägar och jag lyckas med att köra fel. Bara att vända och komma på rätt spår annars hade vi missat flera mil med små grusvägar.
Ca. 20 mil blev turen för mig men Olle hade ytterligare 30 mil för resan från och tillbaka till Borgvik.
Faktiskt riktigt många MC på vägarna idag. Alla hejade och var glada. Undrar om vi mötte några från Hojen? Kanske dags för en j - a stor logga att sätta framtill på hjälmen?
Tack Olle för trevlig tur!