Sidan 120 av 548 FörstaFörsta ... 2070110118119120121122130170220 ... SistaSista
Resultat 1 191 till 1 200 av 5473

Ämne: 60+

  1. #1191
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Mina kräftor va Linnerydsjökräftor. Fiskat ma, lagt ut burar, vitjat tidigt på morgonen, kokt dom. Har verkligen jobbat för dom små köttbitarna under skalet
    Jan

  2. #1192
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Den halvö jag tidigare nämnde heter Värmlands Näs och sträcker sig ca 4 mil rakt söder om Säffle i en trekant. Man klan åka ut på Näset på östra sidan vid Liljedal och Säffle liggger vid dess västra sida. Finns nästan inga höjder på Näset och ingen riktig sjö heller. En stor sankmark avvattnas av en å som rinner för ovanlighetens skull rakt norrut genom våtmarken Brosjön ut till Liljedalsviken. Själva Näset är ett utpräglat jordbruksområde med ganska stor djurhållning. Därför är ju landskapet ganska öppet. Jag ser fram mot att få guida en tur där.
    Trots mina år Värmland har jag bara varit ute på Näset någon enstaka gång. Det vore fint att ta en heldag och bara flytta sig från plats till plats, titta och f.f.a. lyssna när fåglarna bråkar om partners och revir på våren. Gärna en tur dit med ornitologiska kunskaper och kikare försedda kamrater

    Citat Olle: Tanken var ju att släppa vägvalet helt till Ove eftersom han hittar i trakterna bäst. Jag kör ju på alla underlag , vilket alla ju inte kan eller vill. Tror ju att trakterna mellan sjöarna passar mycket bättre med närheten till mycket flera åkare än här i Värmland. Vi får väl spåna lite grann under vintern och kolla om det finns flera som vill ansluta sig till gruppen 60+. Annars så åker vi väl själva och har det trevligt.
    Vi vill ju bara vara en grupp 60+ som träffas ibland för någon tur och ventilera lite av varje.
    Dit Värmlandsnäs pekar åt finner man Kållandsö som har en annan karaktär och har en del att bjuda på när det gäller intressant vägdragning och där finns även Läckö slott och en del annat intressant. Jag har ju dragit 60+;arna några rundor genom Skaraborg men några vägar har jag väl kvar. Funderar lite.

    Kanske det roligaste ändå vore om det kom en ny stjärna och ville visa sitt hemmarevir. Det finns ju faktiskt en massa ställen där vi aldrig satt vårt hjul tidigare och 60+;are finns ju massvis. Hoppas på att någon hör av sig. Vore kul att nöta spår i ny asfalt.
    Ove

  3. #1193
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    När det gäller fågellivet, så har ju Brosjön utanför Säffle några fågeltorn uppbyggda och ganska lätt tillgängliga från vägen.

  4. #1194
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Inporterade sådana antar jag för några sådana varelser trivs väl inte på dina breddgarder där nere i södern.
    Hoppas det smakade och blev en trevlig fest. Själv festade vi nyligen på färdigkokta Vätternkräftor för 206 kr/kg som smakade som flodkräftan vi fiskade i min ungdom gjorde. Värt veranda krona och man slapp både den tidsödande fiskningen och att ta livet att kräken genom att koka dem.

    Bifogad fil 2274 ;D
    räven Mina kräftor va Linnerydsjökräftor. Fiskat ma, lagt ut burar, vitjat tidigt på morgonen, kokt dom. Har verkligen jobbat för dom små köttbitarna under skalet
    Jag säger bara ---- Gottegrisar!
    Ove

  5. #1195
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jag säger bara ---- Gottegrisar!
    Jajamen det kan du skriva upp, vilket du redan gjort.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  6. #1196
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    När det gäller fågellivet, så har ju Brosjön utanför Säffle några fågeltorn uppbyggda och ganska lätt tillgängliga från vägen.
    Kom att tänka på "horsagök", har jag inte hört sen jag var barn. Finns dom där? Ett annat namn på dom är enkelbeckasin. Det är när dom spelflyger på våren som dom vid dykning får snurr på fjädrarna och det låter väldigt speciellt. Storspov, lom och några till vill jag lyssna på innan örona ramlar av.
    Ove

  7. #1197
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kom att tänka på "horsagök", har jag inte hört sen jag var barn. Finns dom där? Ett annat namn på dom är enkelbeckasin. Det är när dom spelflyger på våren som dom vid dykning får snurr på fjädrarna och det låter väldigt speciellt. Storspov, lom och några till vill jag lyssna på innan örona ramlar av.

    Enkelbeckasin skulle jag väl kunna tänka mig man skulle kunna höra vid Vargavidderna i vår närhet här.
    Storspov, lom och några till finns vid våran stuga i Berslagen om du tarvar att följa med dit någon gång även om de säkert finns även de vid Vargaviddrna. Beckasin har jag bestämt för mig vi haft vid stugan också någon säsong.

    Kunde inte hålla mig i em. då jag inte kört hoj på säkert 3 veckor nu att åkte ut och kollade efter lite rovfågel och hittade Ormvråk och en brun Kärrhök som jag nästan var nära att krocka med. Men det är mycket skickliga flygare det där så fågeln hade säkert klarat sig även om jag kört lite fortare än jag gjorde. Kom ju hem från USÖ igår lite tidigare innan behandlingen var slutförd på em. och fick förtroendet att slutföra den på egen hand hemma med lite sprutor och medikamenter i ett par dagar eftersom det gått så bra utan komplikationer och jag visat nu i en lång period att jag fixar sprutorna på egen hand.

    Eftersom du är skrivande här så antar jag att du fick godkänt för maten och slapp bli stenad av de fundamentalistiska muslimerna. Grattis!
    Senast redigerat av GeCe den 2010-09-13 klockan 06:01.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  8. #1198
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Enkelbeckasin skulle jag väl kunna tänka mig man skulle kunna höra vid Vargavidderna i vår närhet här.
    Storspov, lom och några till finns vid våran stuga i Berslagen om du tarvar att följa med dit någon gång även om de säkert finns även de vid Vargaviddrna. Beckasin har jag bestämt för mig vi haft vid stugan också någon säsong.

    Kunde inte hålla mig i em. då jag inte kört hoj på säkert 3 veckor nu att åkte ut och kollade efter lite rovfågel och hittade Ormvråk och en brun Kärrhök som jag nästan var nära att krocka med. Men det är mycket skickliga flygare det där så fågeln hade säkert klarat sig även om jag kört lite fortare än jag gjorde. Kom ju hem från USÖ igår lite tidigare innan behandlingen var slutförd på em. och fick förtroendet att slutföra den på egen hand hemma med lite sprutor och medikamenter i ett par dagar eftersom det gått så bra utan komplikationer och jag visat nu i en lång period att jag fixar sprutorna på egen hand.

    Eftersom du är skrivande här så antar jag att du fick godkänt för maten och slapp bli stenad av de fundamentalistiska muslimerna. Grattis!
    Skönt att du är ute från inrättningen, villkorligt frigiven med anmälningsplikt och sprutor, men ändå.

    Vi har en del fågel att skåda och jag funderar alltmer på att lägga ett bud på en speciell ryss. Går väl att justera kulsprutefäste till kikarfundament? Kaumoflagenät över så blir det ett mobilt gömsle med tendens till komfort.

    Matkritikerna är nog inte muslimer men fundamentalister är som dom är oavsett religion, kristna, hinduer, judar, ... you name it? Alla har dom gemensamt att dom kan väldigt lite om sin religions andemening och läser sina skrifter som fan läser bibeln.
    Ove

  9. #1199
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Glömde: Vi har haft en del duvproblem. Dom har bosatt sig under ett utsprång på "fel" tak och vi har grubblat länge. Skjuta i samhället är inte att tänka på fast det vore helt klart det effektivaste. Jaktbrott kallas det och straffas hårt.

    Fick en idé igår och målade ett troll med stora gula ögon på en pappbit och tejpade fast lite luffarslöjd på baksidan. Sen var det bara att få det på plats. hade en plan att anända min långa grensåg, funkade inte, fattades ett par meter? Trappstege, fattas bara en meter. Skam den som ger sig tänkte jag och förlängde sågskaftet med en piassavakvast och nådde precis upp.

    Duvorna hade jag skrämt ut innan jag började manövern och när dom kom tillbaka ryggade dom i flykten så dom nästan störtade. Satte sig på taket och muttrade(inte kuttrade) några timmar men efter att försökt flyga in några gånger försvann dom.

    Jaha....Duvorna är borta men nu sitter det ett troll i öppningen och stirrar ilsket på allt och alla. Får hoppas att det blåser ner så småningom.
    Ove

  10. #1200
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Skönt att du är ute från inrättningen, villkorligt frigiven med anmälningsplikt och sprutor, men ändå.

    Vi har en del fågel att skåda och jag funderar alltmer på att lägga ett bud på en speciell ryss. Går väl att justera kulsprutefäste till kikarfundament? Kaumoflagenät över så blir det ett mobilt gömsle med tendens till komfort.

    Matkritikerna är nog inte muslimer men fundamentalister är som dom är oavsett religion, kristna, hinduer, judar, ... you name it? Alla har dom gemensamt att dom kan väldigt lite om sin religions andemening och läser sina skrifter som fan läser bibeln.

    Kändes skönt att få komma hem till den egna grottan men på återbesök redan idag för påfyllnad av kroppsvätskor. Synd bara på det fina vädret eftersom resten av veckan inte ser lovande ut.

    Låter som kula ideer med sidovagnsmaskinen och skulle min hälsa vara försämrad till våren är jag inte främmande för en sådan. Men en kikare istället för kulspruta låter ju kulo som tanke men hur går det med kikarn efter några åkturer tror du. Känsliga och dyrbara saker de där tuberna.

    Så sant om fundamentalisterna, så sant, så sant. Skrifterna predikar ju kärlek.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •