Först och främst vill jag klargöra en sak: jag var medveten om min övervikt och trivdes inte alls med den. Jag blev bitter och besviken, mest över mig själv för den position jag hamnat i, jag blev en pain in the ass som gjorde tillvaron för medmänniskor runt omkring mig miserabel. Jag vet att jag annars är trevlig och glad, brukar se saker positivt men allt hade försvunnit i takt med att vikten ökade. Kanske det var lite tröstätande med i bilden också. Normalt har jag en väldig empati och känner djupt och varmt för nära och kära, jag kan gå igenom krig och eld för dem och absolut ingenting illa får hända dem, brinner deras hem upp finns alltid en plats hos mig. Finns det hjärterum så finns det också stjärterum, anser jag. I takt med att vikten började gå ner kom också den där positiva Nina tillbaka, jag blev gladare samt piggare och jag t o m fick sova om nätterna. Det var länge sen jag sov om nätterna.
Jag tänkte jag kan dela med mig hur jag gjort för att gå ner i vikt. Observera att detta funkar för mig, var och en har sin individuella funktion som fungerar för dem men för mig fungerar detta.
Först satte jag mig in i vad som är bra fetter och vilka de sämre är samt var de hittas. De bra fetterna hittas i kött, fisk, fågel, nötter och fröer och detta äter jag mer av. T ex en näve jordnötter nån gång ibland, inte mer än en näve. Linfrön är superbra, krossa dem om de är hela så tar kroppen upp det goda fettet i dom på ett bättre sätt. Olivolja steker jag i, jag häller inte ner mängder av olja i pannan heller utan en klen sträng runt i pannan räcker och skulle det vara så att det vill bränna fast lite så häller jag ner lite vatten, inte mer olja.
Allt som var vitt i skafferiet byttes ut mot brunt, som vitt bröd byttes ut mot brunt och grovt bröd. Även det grövsta knäckebrödet köper jag, som t ex Wasa Sport+ som också innehåller linfrön. Brunt fiberris köper jag numera, inget vitt alls. Övrigt som pasta och potatis skar jag ner på mängden till 50%. Förr åt jag 3-4 potatisar, nu är det 1 medelstor eller 2 små på tallriken, inte mer. Känner jag mig hungrig ändå så fyller jag på med grönsaker och sallad.
Den där tallriksmodellen man en gång arbetade fram och matpyramiden är faktiskt inte så dum, det är lite mer åt det hållet jag styr mitt matintag.
Jag har lärt mig vad snabba kolhydrater är och undviker det så gott jag kan, därav färre av potatis och pasta, jag äter allt men mindre av vissa saker och ökar på annat som är mer fiber i och som tar tid på sig att bearbeta för magen. Tänk att ni handlar och magen är en påse med vatten, sånt som tar tid på sig att lösas upp i det där vattnet ska man köpa. Sånt som löses upp fort som t ex vitt bröd köps inte, hellre då grovt bröd som man visuellt kan räkna ut löses upp klart långsammare. Det är så jag tänker när jag ska handla och det hjälper mig att välja rätt.
Till frukost äter jag t ex 2 dl Mild lättyoghurt på 0,5% fetthalt. Jag tar ca 0,75 dl müsli, en som jag tycker är god är Paulúns müsli med kakako och russin, en annan också god sort är den med äpplen och kanel i. Till detta äter jag också en halv Frökuse som Fazer tagit fram, den är supergod att rosta. Max 1 skiva ost per dag, gärna fettsnål så 17% är bra. Den får inte vara för fettsnål som 10%, det duger bra med 17% fetthalt. Denandra smörgåsen är en knäckeskiva Wasa Sport+. Allt sköljs ner med en kopp te, 1/2 liter vätska som vatten eller sockerfri saft, beror på vad jag känner mig för just då. Och ett glas jiuce. Ja ett kokt ägg också.
Vid fika är det dags för mellanmål, blir oftast en frukt och en kopp te eller en smörgås modell hård eller mörk grov, inte både och. Apropå frukt så har jag kollat vilka som innehåller minst fruktos, fruktos omvandlas till socker i våra kroppar så här äter jag päron, jordgubbar eller meloner, de har minst nivåer av fruktos. Bara att vräka i sig! =)
Sen är det lunch! Då blir det en halv tallrik sallad eller grönt, en köttbit, fisk eller kyckling om ca 100-125 gr, en potatis, en slev pasta eller max 1 dl kokt brunt ris till. Sås äter jag också men inga mängder längre, faktiskt tycker jag att jag äter som jag brukar men jag har bara styrt om visst innehåll och ökat på annat. Så glass kan jag äta, choklad likaså. Skillnaden med dessa är att glassen heter nåt med Light och så tar jag en mindre klick än jag brukade. Chokladoman som jag är bytte jag ut mjölkchoklad mot mörk, gärna 70% och mörkare. På så vis känner jag att jag inte missar nåt, jag får ju äta glass och choklad i alla fall.
Till eftermiddagen är det dags för fika igen, återigen antingen en smörgås eller en frukt till fikat. Det gäller att hålla magen igång hela tiden och det är då man bränner fett. Även fast man tycker att man går och småäter hela tiden men det gäller att äta rätt sorts energi. Och så är det middag, samma modell av tallrik som vid lunchen: 50% grönt/sallad, 1/4 kött, fisk eller kyckling samt 1/4 potatis, pasta eller ris och nån liten klick sås. =)
Är jag hungrig på kvällen så blir det nån grov smörgås och en kopp te.
Jag satte också regeln att på lördagar får man äta godis, precis som när jag växte upp. Chips kan jag äta men då har jag en liten skål, då äter jag inga mängder, på så vis unnar jag mig i alla fall och känner inte att jag missar nåt. Det har inte känts som nåt tvång det här, jag har bara styrt om mängderna och tänker mer på vad jag stoppar i mig för energi och hur mycket av det hela.
Framför allt, jag kapade mängden mat på tallriken till ca hälften. Jag ökade på fibrerna i form av mera grönt och sallader och minskade på kolhydraterna och jag slutar äta när jag nöjd, inte proppmätt. Det här har gjort att jag med mitt småätande under dagarna (fast av rätt energi) går ner i vikt. Det handlar om att sätta magen i arbete.