Såg en sprängskiss i förrgår på hur kardan funkar på en mc, när jag såg splinsen och drevet gick hjärnan igång här och jag började genast fundera i trimbanor direkt. =)
Smidig lösning som inte kräver särskilt underhåll egentligen. En kedja innebär smörjning var 100:e mil men en kardan är snudd på underhållsfri (skriver nästan då inget tekniskt som rör sig är underhållsfritt egentligen).
Kardan är en perfekt lösning på en motorcykel. Verkligen underhållsfritt, bara byte av olja ibland. Skitenkelt och går på ett par minuter. Ingen slump att bortemot hälften av hojarna jag ägt haft just kardan. Har dessutom ägt en Yamaha TR1, vilken hade inkapslad kedja. Den löpte i ett bad av ett speciellt fett. Funkade utmärkt även det. Hade gått tvåtusen mil när jag sålde den och hade aldrig spänt kedjan. Blev dock ingen succé, liksom andra innovationer samma tillverkare kommit med, exempelvis den navstyrda GTS.
Vem orkar detta? Inte jag i varje fall. Det blir någon gång då och då när jag märker att kedjan behöver spännas.En kedja innebär smörjning var 100:e mil