Nu ha de första sångsvanarna, 6 till antalet och några havsörnar anlänt till Tysslingen så nu gäller att få ordning på hojarna å få dem åkbara.
![]()
![]()
Nu ha de första sångsvanarna, 6 till antalet och några havsörnar anlänt till Tysslingen så nu gäller att få ordning på hojarna å få dem åkbara.
![]()
![]()
Mvh
GeCe
Det är aldrig försent att prova på något nytt!
Idag, äntligen har jag kommit åt att öppna dörren till hojarna.
Provade att starta Lillan som inte varit igång på närmare 5 månader. Det gick som väntat inte för det är ff råkallt i skjulet. Illa det där att hela höstsäsongen bara blev borta men nu är det som det är. Ska nog med lite trolldom och fjäsk få henne att hoppa igång. Känner henne rätt väl vid det här laget och hon är lite tjurig om hon får för lite uppmärksamhet.
Snö och is försvinner i ett tempo som jag inte vågat hoppas på så snart försvinner nog det mesta, även på min gårdsplan. Skönt!!!![]()
Nu jäklar!
Vackert väder.
DearHunter är i skrivande stund i extas.
Här ska porten skottas fram och premiärtur tas...
Ut på stockholmsvägarna ska hojen rastas
och lystna och längtande blickar mot oss kastas.
De som är hemma och rädda för lite is och vägsprickor
ska veta att rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor
Hupp!
Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja
Som sagt! Lillan är svag för lite löften och vänligt tal. Provade igen och hann knappt nudda startknappen så brummade hon igång. Nu är det enda som hindrar mig ca 10 meter kompakt och lutande skithal is som jag hoppas försvinner under morgondagen. På Måndag skall det köras med allihop är målsättningen! Raka spåret till macken och få lite frisk luft i alla 4 däcken sen hämta hem Sigrid och säsongen igång på riktigt.
![]()
![]()
![]()
Nu väller vårtecknen inn över småland. Liten starflock, duvorna hoar i skogsbrynen. Min isväg smält bra i dag,+8 å litet vårregn. Men tyvärr tar våren liten paus nu,den vill ju inte trötta ut sig.
Jan
Var en sväng till värmland idag. Det snöade och vid Kil läg snön vit på vägbananvid middagstid. Tinade bort på vägen men det som hamnade på snö försenar bortsmältnigen en del så morgondagens turer är i fara.
Konstaterar efter att jag åkt omkring en del i Skaraborg och södra Värmland på vad jag kallar MC-vänliga vägar så kommer det att bli mycke snabelbil. Sprickor, hålor och en massa nya gupp. Ta´t försiktigt när ni åker ut, för det är inte alls säkert att kurvan ser ut som i höstas.
Åkte en tur härom dagen och kan konstatera att årets tjällossning kan ställa till lite problem.
På en del ställen hade asfalten spruckigt i mer än 5 cm breda rännor. Grusvägarna har ju redan tendens att bli mycket vågiga. Märks speciellt vid dikesövergångar där ju inte vägen frusit upp, men före och efter diket.
Fortfarande fritt från mygg och turister, så vi får ha småvägarna för oss själva.