Sidan 6 av 11 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 51 till 60 av 104

Ämne: Biltema Mc-Olja

Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Jag tänker som ni,är oljan av den spec. eller mer,så bryr jag mig inte om märket. Kör på Agrol turbo 15-40 som köps i 20 litersdunk. Arbetsfordon går ofta 50-60 tusen timmar utan problem, där även oljan ska klara av turbon.
    Bytte min 1150 GS när den gått 14965 mil. Vet att den går än.
    Jan

Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jag tänker som ni,är oljan av den spec. eller mer,så bryr jag mig inte om märket. Kör på Agrol turbo 15-40 som köps i 20 litersdunk. Arbetsfordon går ofta 50-60 tusen timmar utan problem, där även oljan ska klara av turbon.
    Bytte min 1150 GS när den gått 14965 mil. Vet att den går än.
    Vet att det är en del BMW-åkare har goda erfarenheter av AGROLs olja, har aldrig testat den själv dock. Min 1100 GS hade gått 12.000 när jag sålde den varav åtskilliga tusen mil med Biltemaolja utan några som helst problem med varken förbrukning eller annat. Ser därför ingen anledning till att byta till annan olja. Såväl min tidigare Yamaha som nuvarande KTM funkar utmärkt med Biltemas MC-olja. Känner mig helt trygg med dessa produkter. För den som "vet" att deras hoj mår bättre med annan olja är det naturligtvis en god investering att satsa sina pengar i den dyraste oljan. Det viktiga är att man känner sig tillfreds med sitt eget val.
    ~ Mats

Min blogg

Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Torrkopling, sep. växelådsolja, enkelt att välja olja i BMWs boxer. Bara man aktar sig för helsyntet.
    Jan

Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Torrkopling, sep. växelådsolja, enkelt att välja olja i BMWs boxer. Bara man aktar sig för helsyntet.
    Eller kanske inte? Körde större delen av mina mil med Biltemas helsyntetolja för bil. Funkade kanon, drog ungefär en liter/tusen mil. Vet inte om det är annorlunda med senare årgångar, min var en -01. Det som funkar för den ena går inte alls för den andre. Svårt att råda någon om så´nt här. Testar alltid vad som funkar för mig, märker jag ingen skillnad kör jag med det som är biligast. Testade bland annat Castrol innan jag beslutade mig för Biltema. Bara helsyntetoljor.
    ~ Mats

Min blogg

Medlem DearHunters avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Eller kanske inte? Körde större delen av mina mil med Biltemas helsyntetolja för bil. Funkade kanon, drog ungefär en liter/tusen mil. Vet inte om det är annorlunda med senare årgångar, min var en -01. Det som funkar för den ena går inte alls för den andre. Svårt att råda någon om så´nt här. Testar alltid vad som funkar för mig, märker jag ingen skillnad kör jag med det som är biligast. Testade bland annat Castrol innan jag beslutade mig för Biltema. Bara helsyntetoljor.

Biltemas oljor tillverkas av Statoil. Man kanske borde fråga Statoil vad det är för skillnad.
    Kan tänka mig att basen är samma men att det skiljer i tillsatserna. En annan orsak kanske är att det skiljer vid tillverkningen från gång till gång och den olja som kanske inte håller samma höga kvalitet fylls på i Biltemas dunkar.

Eller så är det samma häxbryggd rakt av...
    Hellre vara ute på hal is och ha ett glatt liv än gå i lera och sörja

Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Även jag är intresserad av vilka andra goda ämnen som finns i andra än BILTEMAS oljor, samt inte minst vilka effekter dom har. Alltid intressant att veta så att jag kan ta ett välgrundat beslut på vilken olja jag bör använda.
    Jag är nog ingen olje expert heller,men det säger ju sig själv att det är skillnad på olja,jag håller då mig till att man får vad man betalar för.Prata med någon duktig mc mek eller motormek överhuvud taget,hör om han rekomenderar biltemas oljor.Vem vet kanske Rossi och grabbarna har sådan olja nästa säsong.Men jag håller med dig detta kan man ju dra hur långt som helst,det är väl huvudsaken att våra hojar funkar så vi kan åka.Men man kanske skall köpa kvalitets mc kläder och hjälmar på biltema med Mvh.
    Senast redigerat av engström67 den 2010-02-06 klockan 21:38.

Frågar man på em MCverkstad så blir jag förvånad om dom inte rekomenderar just den olja som dom säljer, det är ju affärsmän.
    Jan-Olov

Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    När det gäller oljor är det, som sagt, mycket religiösa övertoner.

En sak är i alla fall säker:
    Den som köper specialoljor i specialbutiker betalar rejält mycket extra för varumärket och för den mysiga miljön. För den som gör det medvetet är det väl OK men för den som inte är tekniskt intresserad och måste lita på "expertisen" är det snuddande nära bedrägeri!

Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    När det gäller oljor är det, som sagt, mycket religiösa övertoner.

En sak är i alla fall säker:
    Den som köper specialoljor i specialbutiker betalar rejält mycket extra för varumärket och för den mysiga miljön. För den som gör det medvetet är det väl OK men för den som inte är tekniskt intresserad och måste lita på "expertisen" är det snuddande nära bedrägeri!
    Det kanske är bäst att köpa en billig olja och bli lurad att slå i någon blufftillsats typ slick50 eller omega,ha ha testade dom där produkterna på¨åkeriet för några års sedan,skulle dra så mycket mindre soppa,bli starkare,knappast de märktes ingenting,men som sagt dom är ju affärsmän

Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Det kanske är bäst att köpa en billig olja och bli lurad att slå i någon blufftillsats typ slick50 eller omega,ha ha testade dom där produkterna på¨åkeriet för några års sedan,skulle dra så mycket mindre soppa,bli starkare,knappast de märktes ingenting,men som sagt dom är ju affärsmän
    Något som är garanterat funkis är i alla fall att köpa något som uppfyller fabrikantens krav på Api, JASO och viskositet. Allt bortom det är grädde på moset, så att säga.
    På äldre mc är det förstås smart att välja högre kvalitet (Api-värdet) - oljorna har ju utvecklats en del genom åren. Dessutom kan det nog vara svårt att få tag på en SF-olja (70-tals-mc).

Och: De där tillsatssäljarna sitter väl nånstans och skrattar så tårarna rinner...

Liknande ämnen

1. Olja i Sportster -97
    Av Bjorling i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 02:24
  2. mc-delar biltema
    Av engström67 i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-10-22, 22:27
  3. Biltema med ny hemsida
    Av Mc-Bosse i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 21