Men vist är väl vintern lite strängare i år än vi varit vana vid de senaste åren. Man ser många ovanliga fåglar vid fågelmataren i år. Tolkar det som att dom har svårt att föda sig nu. Givit vilda djuren lite anselage, å dom håller tillgodo med det. Fällt några aspar som snart är rengnagda. Så nog har vi vinter.
Jan
Vintern till trots hör jag en väldig massa fågelsång när jag går till jobbet på morgnarna. Känns som att det trots allt finns ett visst hopp om en vår...
Bil eller inneväder här! Fåglar här rör sig om talgoxar och blåmes i mängd och två koltrastar. Lägger jag ut något på marken kommer ett par skator och sopar rent på någon minut.
Skjutsat hustru och hennes skidor till jobbet på förmiddagen. Hon ska jobba i vildmarken tre dagar och jag är glad att jag slipper delta. (tycker nog hon också ) Hörde på något program att det är ovanligt djup snö i området värmland och in i Norge så det kan bli fart på Klarälven när snösmältningen sätter in, särskillt om värmen kommer med regn. Brukar i så fall vara samma sak i Dalsland, så vill man se full rulle i forsen vid Håverudsakvedukten så är det nog läge i år.
I dag kom domherrar å domhonor,steglitz, stenknäck å massa finkar ,titor å mesar.
Kanske en vårutflykt på älvsafari,å fjord kollning+ brudfjället.
Obs, norr om Torsby å i finnmarka kan man köra vilse en hel dag på grusvägarna, vv skyltar tog nog slut.
Jan
Där har du rätt Ove, mackdöden är svår i norra värmland, bränsle fins i Torsby, så det gäller att ha fulltankat.
Mina äventyr i norra värmland har jag sökt på egen hand, området är intresant. Mycket stora skogar,riktig vildmark, gillar det mycket, bra grusvägar. Förstår knappast vad folket säger men trivs bra där.
Jan
Förstår att dialekterna kan verka knepiga! Jag har tillfälligt bott i Värmland, drygt 30 år, och snappat upp en del, men det finns varianter där jag inte fattar ett ord!
Visst är det ett fint landskap. Lite mycke skog för min smak och som sagt långt mellan mackarna. Gäller att toppa upp vid varje mack i vissa områden. Tror att det är lika glest på den norska sidan.