Rent allmänt så har inte glidarna fått stå tillbaka för övriga. I min klubb så är vi många som bytt likaså när jag pratade med handlaren här hemma så fick jag det intrycket att försäljningen av custom minskat, kan vara lokalt eller har jag fattat fel. Vilket intryck har ni här fått.
Jan-Olov
Nä, jag tror du har rätt. Customhojarna har nog minskat överlag vad gäller försäljningssiffror, inte bara HD som fått försämrat resultat.
Vår lokala Yamaha, BMW och Dukati-handlare fotar alla som köper ny hoj och lägger ut på hemsidan. Det är bara en handfull nya Yamaha glidarhojar han sålt i år. Men massor med BMW-hojar. Så jag har uppfattningen att bland de nya hojarna så har glidarhojarna minskat i andel. Men på gatorna är de fortfarande många glidarhojar eftersom det sålt så bra under många år.
Jag har ingen kritik mot glidarna det är endast olika stilar med sina egna fördelar.
Jan-Olov
Hej
Vi har haft 2 harley i vår familj och den gamla harley,en -79 FLH med 1240 shovelhead motor,var som de negativa beskriver,med mycket vibrationer,delar som lossnar och kanske inte alltid så tillförlitlig, märke gärna in sitt revir med lite droppar här och var.Vi har en dyna glide -98 kvar och den är mycket bra och tillförlitlig,lättkörd och inte med några besvärande vibrationer.Min fru körde den till tjeckien och tillbaka utan några som helst problem och under säsongen blev det ca 1000 mil med den.Det som är kul med en harley är att det blir lite mer personlig för det finns så mycket utrustning till dom och dessutom är det som att skruva med en gammal volvo så det är lätt att ändra som man vill.Vi fick mycket negativa kommentarer i den klubb vi var med när vi köpt harleyn men jag tror mest det var avundsjuka.Men ska du bara ha en mc att köra runt med så finns ingen anledning att köpa harley,för harley köps för känslan att köra och äga.
MVH
Åke
Det ska väl kännas att man kör hoj! Risken finns att man sitter o somnar till på en fyrcylindrig japanes. eller dito tvåcylindrig med symaskinsgång. På min 1340 sportster , 130nm vid 3000v, är det livat" Shake rattle and roll" från start. Min pensionär GS1000 visar inte sina 90hk förrän efter 130 knyck o uppåt. och då mest som vindsvish vid omkörningar
På Sportster ser man ut som hundrameterslöparna gör i ansiktet när man ser loppet i slowmotion.
Tur att Intergralhjälmen skyddar från insyn, och det gäller att hålla tungan innanför tänderna
Har i dagarna Köpt en mustangsadel solo med ryggstöd. Tänkte att om jag spänner livremmen om ryggstödet skakar jag nog inte av hojen när fingrarna domnat bort.
Det ska kännas att köra hoj!!
Tur vi ser olika på samma sak. Ett kyligt flin mitt i vintern.
Jan
För övrigt så håller jag med Jan, om dom inte kör Honda Yamaha Triumph BMW eller Aprilia eller nå´t annat unamericanshit.
Vissa bilar har en dekal bak. "Kan du läsa det här kör du för nära" Jag brukar fråga dom som beundrar min hoj (jo dom finns) om dom vet vad det är för märke. När dom gissat ett tag brukar jag stänga av motorn, så dom kan läsa textemblemet på tanken.
Redan ett par månader efter att jag köpt Sportstern sa min doktor att min remiss till ultaljudssprängningen av mina njurstenar inte behövdes längre