Ursprungligen postat av
räven
Peppar å ta i trä eller hur man säger. Jag har inte krockat med något större djur. Förmodligen mest tur, men jag har oxå jägarens blick för att upptäcka djur. Har en del kända knuttar här nere som krockat med älgar. Dom är inte med oss längre. Rådjur är ca 25-30 kg levande, blir oxå en jäkla smäll. Vet flera knuttar som kört ihjäl rådjur utan att köra omkull .Däremot är det många som bromsat omkull sig i panik när dom sett vilda djur på vägen. När man lät rymda vildsvin att återetablera sig viste man inte så bra vad som skulle hända. Vildsvin har inga naturliga fiender,dom vargar som ger sig på en vildsvinsflock vill jag se. Vildsvin har ett försvarsbeteende som inte älg å andra klövdjur har. En vildsvinsbete sprättar upp vargen ganska enkelt. Tuffa vildsvinshundar som går inpå vidsvin har fått erfara detta. Även hussar till dessa hundar har fått skador av vildsinen när hunden sökt skydd hos husse.
Grisarna har enorma trynen som bökar sönder det mesta som dom finner intresant. Fotbollsplaner, trädgårdar,golfbanor, för å inte tala om böndernas grödor. Snart blir det upprop typ 1800tal.Att minska gristammen är jägaren å trafikens lott. Parkera hojen i skymningen, å starta inte igen före dagsljus är mitt råd.