Min hojblogg
Min vardagsblogg
Det krävs talang för att spela hård rock och blues medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop.
Jag funderar på en BMW original tankväska till min GS men tyvärr så lär den skymma hastighetsmätaren och annat jag kan behöva se där framme. Jag gillar inte topboxen, jag packade ner termos och fikamackor i den och kände hur precis hela tyngdpunkten ändrats. Och så får inte kameran och alla objektiv plats däri heller men kanske i en tankväska. =)
När jag kör själv är kameran i tankväskan annars har frun hand om den. Nya komeror med stor å bra disply är lätta å hantera under färd för passagerare.
Nog syns det på lacken att tankväskan har varit monterat sen hojen va ny. Men GSen är ju ett bruksfordon.
Jan
nu har jag köpt en tankväska på blocket det ska bli skönt att slippa giviboxen där bak nästa säsong
Tankväskor har enligt min erfarenhet både för och nackdelar.
Nackdelar:
Lite extra strul vid tankning. Ibland måste väskan tas bort helt, i andra fall kan den vikas undan.
Kan ibland skymma instrument och GPS.
Kan ibland vara till besvär vid stora styrutslag. Olika knappar på styret kan påverkas, med dom följder det kan få. Plötsligen börjar du tuta, motorn slås av eller så trycks startknappen in, låter inte trevligt.
Ofta kan man inte alls utnyttja flexibiliteten i att låta väskan expandera. Blir nästan alltid helt omöjligt att se instrumenten med väskan i sitt mest expanderade läge.
Olika modeller av motorcyklar fungerar naturligtvis olika bra ihop med tankväskor. BMWs 650 GS modeller där man har tanken under sadeln bör kunna passa bättre än många andra. Alltid skönt att slippa irritationsmomentet vid tankningarna.
Fördelar:
En del väskor, exempelvis Bagster, har ett tanköverdrag som man fäster väskan på. Går utmärkt att alltid låta sitta kvar på hojen. Utgör ett enastående bra skydd för tanken mot t.ex. repor från blixtlås och liknande.
Kan utgöra ett bra vindskydd på kåplösa hojar. Kan ibland avlasta rejält från fartvinden.
Enkel att montera och ta bort, alltefter behov.
Lätt att komma åt det man snabbt och enkelt vill ha tillgängligt.
Fungerar ofta som karthållare.
Bra placering av tyngdpunkten. Går att lasta tunga saker på ett bra sätt.
Gillar inte tankväskor så där jättemycket för egen del. Tänker inför varje långsemester ner i Europa att vi ska klara oss utan, men sen är det bara att krypa till korset. Väskan måste på om allt ska med. Den största irritationen är för min del att instrumenten alltid skymts på alla mina olika hojar, vore det inte så skulle jag nog ha större fördragsamhet med väskan än jag har. För dagligt bruk föredrar jag topboxen. Behöver nästan aldrig använda sidoväskorna. Har heller aldrig upplevt det obehag som Nina gjort med en termos och mackor i topboxen, trots att boxen och packningen vägt som mest tjugo kilo tillsammans. Nu har jag haft riktiga touringlok som troligen inte påverkas lika lätt som en kanske mer än hundra kilo lättare hoj gör. Dessutom kör jag alltid med passagerare på semestern. Alla olika parametrar spelar in. Som vanligt får var och en pröva sig fram till vad som passar just en själv och sin motorcykel bäst.
Senast redigerat av Mats Liifv den 2009-11-17 klockan 00:14.
Hade en riktigt smidig väska på europaturen med SV'n, dolde inget och var inte ens ivägen när vi låg å plöjde serpentinvägar. Vid tankning lossade man bara magneterna (plåttank) och vickade fram den mot styret. Enda irritationen var på autobahn, hade varit skönt att kunna krypa ner helt bakom rutan ibland men väskan var ju ivägen. Fast nu kanske inte den hojen är att betrakta som något regelrätt touringlok så man får väl ha lite överseende.